در همین ارتباط حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با فرارو با اشاره به اینکه ایران تمامی کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق بین‌الملل از جمله وین و ژنو را پذیرفته است، گفت: با توجه به این موضوع، اگر در کشورمان به هر سفارت‌خانه‌ای که وجود دارد، آسیب‌هایی وارد شود، این خسارات را باید مسببان این موضوع پرداخت کنند. او افزود: اگر دولت بخواهد از جیب ملت چنین خساراتی را پرداخت کند، این امر نشان از بی‌کفایتی دولت است، چرا که در مورد حمله به سفارت عربستان و انگلستان دادستان به‌عنوان مدعی العموم وارد شد، اما بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال، مسببان این حوادث محاکمه نشدند، این درحالی است که چنین گروه‌هایی از قدرت بسیار زیادی در کشور برخوردارند و همچنین به منابع مالی عظیمی نیز دسترسی دارند، بنابراین آنها باید خودشان این خسارت ۲۷ میلیارد تومانی را پرداخت کنند.  

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اگر این خسارات از جیب مردم پرداخت شود، شما مطمئن باشید، در ادامه نیز شاهد به وجود آمدن چنین حوادثی خواهیم بود، گفت: قدر مسلم باید این قدرت در کشور وجود داشته باشد تا با چنین عناصری که به منافع ملی کشور آسیب وارد می‌کنند، برخورد شود، در غیر این صورت، تبعات و خسارات ناشی از اقدام این گروه‌ها را دولت باید از بیت‌المال و به بیانی از جیب مردم پرداخت کند، آن‌هم در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد و هم اینکه دولت با کسری بودجه شدیدی روبه‌رو است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: بالاخره روزی روابط ما با عربستان دوباره برقرار خواهد شد، همان‌گونه که بعد از بالارفتن از دیوار سفارت انگلیس، ارتباط دیپلماتیک با این کشور اروپایی مجددا برقرار شد، اما نکته مهم آن است که باید خسارات ناشی از این رفتارهای افراط گرایانه را که چیزی جز ضرر زدن به منافع ملی کشورمان را ندارد، همین  عناصر پرداخت کنند که این امر برایشان درس عبرتی شود، در غیر این صورت ما بازهم شاهد چنین حرکت‌هایی به بهانه‌های مختلف خواهیم بود. روز سه‌شنبه ۸ آذر سال ۹۰  عده‌ای دانشجو  به سفارت انگلستان در چهار راه استانبول حمله کردند و با تسخیر چند ساعته سفارت، خسارات زیادی به بخش‌هایی از باغ سفارت زدند، جدا از اینکه آن اقدام باعث شد تا مدتی روابط دیپلماتیک بین تهران و لندن قطع شود، انگلستان اعلام کرده به ۶ اثر هنری موجود در سفارتش آسیب وارد شده و تهران در این رابطه باید غرامت ۳/ ۱ میلیون پوندی معادل ۲۷ میلیارد تومان به لندن پرداخت کند. احمد مازنی عضو فراکسیون امید طی هفته جاری در تذکری در جلسه علنی مجلس اظهار کرده است: آذرماه سال ۱۳۹۰ عده‌ای دانشجو سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری که جزو اموال دولت انگلیس بود را تخریب کردند. او ادامه داد: اخیرا در خبر‌ها آمده که این آثار پس از ترمیم به سفارت بریتانیا در تهران برگشت داده شده و مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوند معادل ۲۷ میلیارد تومان هزینه  این اقدام از جیب ملت پرداخت شد.  این نماینده مجلس خطاب به ظریف گفت: ضمن احترام به شخصیت و توانمندی شما و قدردانی از تلاش‌های شما در عرصه‌ دیپلماسی و ضمن اینکه ملت ایران خاطره خوشی از انگلیس ندارند انتظارمان این است که در این باره روشنگری کنید. آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر صحیح است پاسخ دهید که از چه منطقی برخوردار است.

واکنش ظریف

پیش‌تر وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خبرهایی درباره پرداخت غرامت به انگلیس گفت: برای پرداخت غرامت در موضوع سفارتخانه انگلیس در ایران طرفین باید مذاکره کنند هنوز هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف هفته گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق برخی اخبار، گویی ایران مجبور به پرداخت غرامت به سفارت انگلیس در پی اتفاقی که برای این سفارتخانه افتاد، شده؛ چنان‌که گفته می‌شود در جریان این اتفاق به برخی از آثار فرهنگی موجود در این سفارتخانه صدماتی وارد شده و برخی از نمایندگان مجلس نیز در این زمینه موضع‌گیری کرده‌اند، گفت: مقرراتی در حوزه بین‌الملل وجود دارد و دولت ایران هم اعلام کرده که حفظ و حراست از سفارتخانه‌های خارجی در ایران تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه مقامات کشور نیز بر این نکته تاکید کرده‌اند.

بانیان حادثه توان پرداخت خسارت را ندارند

همزمان حسن بهشتی پور کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اینکه پرداخت این خسارت هنوز مورد قبول ایران واقع نشده و تنها انگلیس چنین مبلغی را درخواست کرده، گفت: «اما در این باره همچنان مذاکرات ادامه دارد، از سوی دیگر اینکه خسارت را مسببین این حادثه پرداخت کنند، مرتبط با حوزه حقوق خصوصی است و در این باره باید قوه قضائیه تصمیم بگیرد که بانیان این حادثه خسارت آن را پرداخت کنند.» بهشتی‌پور اظهار کرد: «به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که وجود دارد، این گروه‌ها از عهده پرداخت غرامت ۳/ ۱ میلیون پوندی بر نخواهند آمد و در نهایت این دولت است که باید چنین رقمی را از جیب مردم پرداخت کند.»

 


 

آثار تخریب شده

شوان شریعتی‌راد پزشک و محقق تاریخ در رشته توییتی به ویژگی‌های آثار تخریب شده پرداخته است. نفیس‌ترین اثر، پرتره خاصه از فتحعلیشاه است که توسط نقاش دربار، آقا احمد در اوایل قرن ١٩ م کشیده شده و از سوى فتحعلیشاه به نخستین سفیر بریتانیا در ایران مرحمت شده بود. ارزش این نقاشى رنگ و روغن مبلغ 2/ 1 میلیون پوند تخمین زده می‌شود. دومین اثر، نقاشى رنگ و روغن از حضرت یوسف و ملازمان بر تخت بوده است که در اوایل قرن ١٩ م توسط نقاش ایرانى با شعرى از حافظ کشیده شده است: الا اى یوسف مصرى، که کردت سلطنت مغرور/  پدر را بازپرس آخر، کجا شد مهر فرزندى؟

سومین اثر، نقاشى  رنگ و روغن از زنى ایرانى در حال نواختن ساز زهى است که در اوایل قرن ١٩ م کشیده شده است. ابعاد این اثر ١٦١ در ٨٤ سانتى متر است. چهارمین اثر، کپى از پرتره تاجگذارى ملکه ویکتوریا مربوط به قرن ١٩ م است که این اثر را با چاقو پاره کرده بودند. پنجمین اثر، کپى پرتره‌اى از شاه ادوارد هفتم بوده است که توسط نقاش سلطنتى بریتانیا، سر ساموئل لوک فیلدز در سال ١٩٠٢ کشیده شده بود. این اثر به‌طور کامل تخریب شد و بقایاى به جا مانده، قابل ترمیم نبودند و در نتیجه یک کپى دیگر به جاى آن، به تهران فرستاده شد. ششمین اثر، کپى پرتره اى از شاه جورج پنجم در سال ١٩١٢ بود که توسط سر ساموئل لوک فیلدز کشیده شده بود. این اثر نیز به‌طور کامل تخریب شد و غیر قابل ترمیم بود و کپى دیگرى از آن به تهران فرستاده شد.