طرح مذکور روز شنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب شد و به طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت تغییر نام پیدا کرد.در ماده ۱۱ این طرح آمده بود، برگزاری هر گونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان رژیم صهیونیستی ممنوع است. همچنین هر یک از فدراسیون‌ها در رشته ورزشی مربوطه موظفند با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی ورزشی، تعهدات و اقدامات مقتضی را جهت ممانعت از اعمال هرگونه مجازات و محرومیت‌های ورزشی بین‌المللی علیه ورزشکاران مستنکف از مواجهه با حریفان رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و با پیش‌بینی تخصیص منابع لازم، به تشویق و حمایت از آنها بپردازد.در ادامه این ماده آمده بود: دستورالعمل این ماده توسط وزارت ورزش و جوانان با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.همان روز این بخش از طرح نمایندگان که به امضای ۴۰ نفر از آنها رسیده بود با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. واکنش‌هایی که محتوای اصلی آن نگرانی از محرومیت کلی ایران از حضور در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی بود.مخالفان نگران این بودند که در صورت تصویب نهایی طرح دوفوریتی «مقابله با اقدامات خصمانه» اسرائیل در مجلس و قانونی شدن آن، ورزش ایران به‌صورت کامل به تعلیق درآید. نزدیک‌ترین رقابت‌های ورزشی نیز المپیک توکیو است که اگر بیماری کرونا فروکش کند قرار است سال آینده در ژاپن برگزار شود. این نگرانی از آن جهت اهمیت داشت که اگرچه تاکنون هیچ کدام از ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی خود در میدان‌های ورزشی رودررو نمی‌شدند، اما این موضوع به شکل قانونی و مصوب نبود. از همین رو مخالفان این طرح نگران قانونی شدن و استفاده فدراسیون‌های جهانی از آن برای تعلیق حضور ایران در رقابت‌های ورزشی بودند؛ چراکه خودداری از مسابقه به دلایل سیاسی بنا بر قوانین کمیته بین‌المللی المپیک و تمامی فدراسیون‌های جهانی ممنوع است.در چند سال اخیر هم این موضوع موجب حساسیت فدراسیون‌های جهانی شده است و حتی در سال‌های گذشته برخی از کشتی‌گیران ایرانی به‌دلیل خودداری از مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی در مسابقات کشتی از حضور در بازی‌ها برای ماه‌ها محروم شده‌اند. البته این موضوع تنها به کشتی خلاصه نمی‌شود؛ همچنان که فدراسیون جودوی ایران نیز به‌خاطر حواشی ایجادشده در همین ارتباط در رقابت‌های قهرمانی جودوی جهان در سال ۲۰۱۹ در توکیو، از کلیه فعالیت‌هایش تعلیق شد.با این حال موافقان ماده ۱۱طرح از آن دفاع کرده و نگرانی از تعلیق ورزش ایران نداشتند. همچنان که محمود عزیزی، عضو فراکسیون ورزش مجلس روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین در خصوص تبعات عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی تصریح کرد: وقتی چنین کشوری را به رسمیت نمی‌شناسیم، یعنی مسابقه ورزشی‌ای هم وجود ندارد. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این تصمیم کاملا درست بود در پاسخ این سوال که فدراسیون‌های ورزشی ایران چگونه می‌توانند از تعلیق ورزش ایران جلوگیری کنند، گفت: من راهکاری نمی‌دانم. حالا در این میان ورزش ایران تعلیق شود، چه ایرادی دارد؟ من اعتقادم این است که تعلیق شویم. ما که نمی‌توانیم از مباحث اعتقادی خودمان عدول کنیم. من نظرم این است که اگر می‌خواهند تعلیق کنند، این کار را انجام دهند.

دلیل حذف ماده ۱۱

به‌رغم چنین اظهار‌نظرهایی روزگذشته ماده ۱۱ این طرح که ورزشکاران را از مسابقه دادن با ورزشکاران رژیم صهیونیستی منع می‌کرد، حذف شد.محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در خصوص علت حذف این ماده در گفت‌وگو با «برنا» گفت: این احتمال وجود داشت که این ماده به‌عنوان بهانه‌ای در دست رژیم صهیونیستی و برخی از روسای فدراسیون‌های جهانی که نمونه آن را در فدراسیون جودو دیدیم، قرار گیرد. همه ما معتقد به این هستیم که رژیم صهیونیستی رژیمی جعلی است و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و تاکنون نه‌تنها ورزشکاران جمهوری اسلامی بلکه بسیاری از کشور‌های دیگر نظیر کویت و مصر نیز حاضر به رقابت با ورزشکاران رژیم صهیونیستی نشده‌اند. اما وقتی این امر به‌صورت قانون باشد آنها این قضیه را مستمسک قرار می‌دهند و با وجود اینکه رژیم صهیونیستی از کنفدراسیون آسیایی حذف شده است، احتمال اینکه همه رشته‌های ورزشی را با همین قانون از بازی‌های جهانی و المپیک مرحوم کنند، وجود داشت؛ بنابراین براساس آن چیزی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصویب شد، دیگر ماده ۱۱ در این طرح وجود ندارد.به گزارش فرارو به نقل از برنا، وی در عین حال تاکید کرد: نه اینکه ما از موضع برحقمان در برابر این رژیم عقب‌نشینی کرده باشیم، بلکه خواستیم بهانه مکتوبی را دست رژیم صهیونیستی و عوامل آن در فدراسیون‌های جهانی نداده باشیم.

بررسی طرح در نشست امروز مجلس

در همین حال رسیدگی به طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در دستور جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد. فارغ از ماده ۱۱ این طرح که حالا حذف شده است، وزارت امور خارجه موظف شده است ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب این قانون، مقدمات لازم برای تشکیل «کنسولگری یا سفارت مجازی جمهوری اسلامی ایران به‌ پایتختی قدس» در فلسطین را فراهم و نتیجه را برای تصویب، تقدیم هیات وزیران کند.همچنین براساس ماده ۷ طرح، هرگونه همکاری اطلاعاتی یا جاسوسی به‌نفع رژیم صهیونیستی در حکم فساد فی‌الارض و محاربه است و مرتکب به اشد مجازات محکوم خواهد شد. به گزارش تسنیم، ماده ۹ طرح نیز تاکید می‌کند ورود کلیه اتباع رژیم اشغالگر صهیونیستی شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی که تابعیت رژیم صهیونیستی را دارند، به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و در صورت ورود به حبس درجه پنج و اخراج از کشور محکوم می‌شوند.