«تد کروز» و «جان کرونین» دو عضو مجلس سنا به همراه «جودی آرینگتون» و «مارکوین مولین» دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اتهام‌زنی به مقام‌های گرجستان درباره ضدیت با حضور شرکت‌های آمریکایی از نقض تحریم‌های ایران و همچنین نفوذ روسیه در گرجستان گله کردند. آنها با ارسال نامه‌ به وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا از آنچه «وضعیت وخیم» گرجستان از منظر حکمرانی و «فعالیت‌های مالی احتمالا غیرقانونی» در این کشور خواندند، ابراز نگرانی کردند. این چهار قانون‌گذار کنگره آمریکا همچنین نوشتند: «ما به‌طور خاص و روزافزون درباره پیوندهای گرجستان با رقبای خصم و دشمنان آمریکا نگرانی داریم.» آنها مدعی شدند که به‌رغم کاهش حدود ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گرجستان طی سال گذشته میلادی، موانع مالیاتی و بوروکراتیک برای حضور شرکت‌های غربی در گرجستان افزایش یافته است. تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و سه عضو دیگر کنگره آمریکا در این نامه از موانع ایجاد شده برای فعالیت شرکت آمریکایی «فرونترا ری‌سورسس» در صنعت نفت و گاز گرجستان گله کردند. به ادعای آنها، این شرکت که دفتر مرکزی آن در تگزاس است، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بخش‌ کشف نفت و گاز گرجستان سرمایه‌گذاری کرده است اما اخیرا هدف محدودیت‌ها و مقررات سفت و سختی قرار گرفته و ممکن است دولت گرجستان اموال و سرمایه‌گذاری‌هایش را مصادره کند. اعضای کنگره آمریکا مدعی شدند که در سال ۲۰۱۹ یک شرکت دیگر آمریکایی به نام «کانتی گروپ» با همین محدودیت‌ها مواجه و از کنسرسیوم ایجاد تاسیسات در پروژه «آناکیلا» کنار زده شد. به گفته آنها، این اقدامات علیه شرکت‌های آمریکایی در گرجستان نشان‌دهنده اهداف ژئوپلیتیکی است چرا که هدف از حفاری شرکت فرونترا، ایجاد ثبات و استقلال گرجستان از منظر انرژی و هدف پروژه آناکیلا هم کم کردن وابستگی گرجستان به زیرساخت بنادر روسیه بود.  طبق ادعای قانون‌گذاران کنگره، با بیرون کردن «فعالیت قانونی و مشروع» شرکت‌های آمریکایی از گرجستان فعالیت‌های اقتصادی و مالی غیرقانونی در این کشور انجام شده است.

چهار عضو مجالس سنا و نمایندگان آمریکا همچنین مدعی شدند که بازرگانان گرجستانی و سیستم مالی این کشور از سال ۲۰۱۳ به دلیل تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدنام بوده‌اند و برای ایرانی‌ها، گرجستان «هدفی ایده‌آل» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است.

آنها از «مایک پمپئو» و «استیون منوچین» وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا خواستند به آنها درباره تلاش‌های دولت گرجستان در تقابل با حضور شرکت‌های آمریکایی گزارشی ارائه دهند.