در این مدت هم قدرت‌های جهانی به ویژه آمریکا و اروپا به صدور صدها میلیارد دلار از پیشرفته‌ترین سلاح‌های متعارف به خاورمیانه عمدتا به کشورهای عربی همسایه ایران، ادامه داده‌اند. صدام به ایران تجاوز کرد با قصد تجزیه ایران و کشورهای عرب همسایه پول و قدرت‌های جهانی هم اسلحه این تجاوز را تامین کردند. در دوران تجاوز صدام، ایران مورد اصابت هزاران موشک قرار گرفت. صدام با کمک آمریکا و اروپا از سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد که حدود ۱۰۰ هزار ایرانی شهید و مجروح شدند. از آن زمان تا کنون سیاست آمریکا در مورد ایران همچنان بر مبنای «تغییر رژیم» باقی‌مانده ضمن اینکه گزینه حمله نظامی هم روی میز واشنگتن محفوظ مانده است. با توجه به این پیش زمینه‌های تاریخی واقعیت‌ها، ایران چاره‌ای جز اتخاذ سیاست خودکفایی در امر اقتصاد، صنعت، تسلیحات دفاعی متعارف، تکنولوژی سایبری و فضایی نداشته است.

او ادامه داد: این سیاست، پاسخ ایران به تجاوز، تغییر رژیم و روی میز بودن گزینه حمله نظامی آمریکایی ـ اسرائیلی است. تحریم‌های بعد از انقلاب هیچ‌گاه نه تنها نتوانسته ایران را از این استراتژی باز دارد، بلکه در مسیر «خودکفایی و مقاومت» جدی‌تر کرده است.

موسویان درباره تاثیر پرتاب ماهواره بر روابط ایران و آمریکا، برجام و برنامه هسته‌ای اظهار کرد: برجام اولین آزمایش تعامل ایران و قدرت‌های جهانی برای حل اختلافات اساسی بر مبنای دیپلماسی بود که در تابستان ۲۰۱۵ بین ایران و هر شش قدرت جهانی نهایی و قطعی شد. این سند جامع‌ترین توافق تاریخ عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران به مدت سه سال، تعهدات برجامی خود را به‌طور کامل اجرا کرد. آمریکا از برجام خارج شد، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه‌های متعدد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کرد.

این دیپلمات پیشین ایرانی تاکید کرد: در قالب برجام، ایران حسن نیت خود را با اجرای بالاترین حد شفافیت در برنامه هسته‌ای ثابت کرد و در مقابل آمریکا پاسخ حسن نیت ایران را با اعمال جامع‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر علیه ایران داد که متاسفانه، اروپا هم تسلیم محض تحریم‌های آمریکا شد. لذا ایران قانع شده که «غرب» قابل اعتماد نیست و باید روی بلوک شرق حساب کند.

او درباره تاثیر پرتاب ماهواره بر نقش منطقه‌ای ایران اظهار کرد: ایران تنها کشور خاورمیانه است که در امر سلاح‌های نظامی متعارف، خودکفاست. صنایع دفاعی ایران قادرند از هواپیمای جنگنده و موشک تا زیر دریایی تولید کنند. پرتاب موفق ماهواره نشان می‌دهد که ایران در اجرای سیاست «مقاومت و خودکفایی» به پیش می‌رود که به‌طور طبیعی موجب تقویت جایگاه منطقه‌ای ایران شده است. موسویان تاکید کرد: دولت ایران به‌طور کامل از اقتدار و پیشرفت کشور در امر سلاح‌های دفاعی متعارف حمایت می‌کند تا ایران بتواند از موجودیت و تمامیت ارضی خود دفاع کند. سپاه در تحقق این ضرورت، نقش کلیدی دارد.