روز گذشته نیز سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خوزستان با اشاره به اعمال محدودیت‌های رفت و آمد درون‌شهری برای تعطیلات عید فطر گفت: از چهارشنبه شب محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در مناطق اهواز مانند عید نوروز اعمال خواهد شد. رضا نجاتی همچنین گفت که با توجه به روند شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان از ستاد ملی مدیریت کرونا درخواست غیرحضوری شدن امتحانات پایه نهم را کرده‌ایم تا خوزستان را در این مساله نسبت به دیگر استان‌های کشور مستثنی کنند. براساس گزارش‌ها آنچه بیش از همه موجب نگرانی شده است، عادی شدن این ویروس همه‌گیر برای مردم و حضور آنها در تجمعات مختلف از بازار پوشاک و خریدهای روزمره تا مراسم‌های عزا و عروسی است؛ به‌طوری‌که بسیاری معتقدند بیماران اصلی همان افرادی هستند که دائما و بی دلیل در بازار، خیابان‌ها و اماکنی مانند سالن‌های آرایش حضور دارند و راه را برای کادر درمان و بهداشت سخت‌تر می‌کنند.

روند کاهشی کرونا در تهران

در مقابل خوزستان، گزارش‌ها از روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران حکایت می‌کند. در همین ارتباط روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره وضعیت کرونا در استان تهران از روند کاهشی بیماری کرونا در این استان خبر داد.

وضعیت قرمز شهر مشهد

ازسوی دیگر حمیدرضا رحیمی، مسوول کارگروه اطلاع‌‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص وضعیت زرد و قرمز شهرها تغییر کرده و براساس آنچه از شنبه گذشته اعلام شده وضعیت مشهد قرمز است، نه زرد. البته مبنای تعریف وضعیت قرمز کنونی با وضعیت قرمز قبلی متفاوت است. وی همچنین تاکید کرد: این دانشگاه در بازگشایی محدود حرم مطهر حضرت امام‌رضا(ع) به‌صورت سه ساعت صبح و سه ساعت بعدازظهر از ابتدای ماه شوال، نقش نداشته و در این‌باره از این دانشگاه نظرخواهی نشده است. رحیمی افزود: مساله حرم‌های مطهر و بقاع متبرکه یک مساله ملی است و تولیت‌های معظم این بقاع متبرکه با ستاد ملی مقابله با کرونا مکاتبه داشته و طرح‌هایی داشتند و ستاد ملی نیز طرح‌ها را بررسی کرده و به جمع‌بندی رسیده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نقشی در این زمینه نداشته است.

به مرز مهار کرونا رسیده‌ایم

در همین حال روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه هیات‌دولت با بیان اینکه تقریبا به مرحله مهار کرونا رسیده‌ایم، گفت: اگر استان‌هایی که همچنان در شرایط قرمز قرار دارند، بیشتر همراهی می‌کردند، الان شرایط بهتری داشتیم. به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی افزود: اگر برخی استان‌ها بیشتر همراهی می‌کردند الان شرایط بهتری داشتیم اما تا پایان راه مسیر طولانی داریم. ما از ابتدا راهی را که انتخاب کردیم قرنطینه آمرانه نبود، بلکه راه ما سیاستی مشارکتی و داوطلبانه بود.

نگرانی از پیک جدید

ازسوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت در گفت‌‌وگویی تلویزیونی با اظهار نگرانی نسبت به مواجه شدن با پیک مجدد بیماری در کشور گفت: سفرهای جدید به معنی ابتلاهای جدید است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی ادامه داد: جمعیتی از کشور که هنوز به بیماری مبتلا نشده‌اند در بسیاری از نقاط بالای ۹۰ درصد است، اگر اتفاق جدیدی بیفتد و گرفتاری باعث خیز جدید بیماری در کشور شود، مهار آن برای بنده و همکارانم بسیار سخت و نفسگیر خواهد بود.

شناسایی ۲۳۴۶ بیمار جدید

همزمان سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۳۴۶ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به گزارش «ایسنا» کیانوش جهانپور با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موارد جدید شناسایی شده طی ۲۴ ساعت گذشته، موارد با علایم خفیف، متوسط و سرپایی این بیماری بوده است، گفت: از بین مبتلایان جدید، ۴۵۷ مورد بستری و یک هزار و ۸۸۹ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۴ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۹۸ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. به گفته جهانپور، ۲۶۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷۳۱ هزار و ۲۱۳ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.