بخش غیزانیه از توابع شهرستان اهواز دارای ۸۰ روستا با جمعیت ۲۵ هزار نفر است.هرچند این منطقه با قرار گرفتن ۳۰۰ حلقه چاه نفت وتولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت ازاین چاه‌ها غنی به‌نظر می‌رسد، اما سال‌هاست که بامشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند. پیش ازاین هم اهالی این منطقه به وجود مشکل آب آشامیدنی دراین بخش اعتراض کرده بودند.

به گزارش «ایرنا» طرح آبرسانی به بخش غیزانیه از مصوبات استاندار خوزستان در بازدید از این بخش در دی ماه ۹۵ بوده و مقرر بود این روستاها تا پایان آن سال، از آب شرب بهره‌مند شوند اما این وعده محقق نشد. پس از تجمع مردم غیزانیه در سوم خرداد ۹۸ و بستن جاده ترانزیتی، طرح آبرسانی که متوقف شده بود دوباره فعال و مقرر شد تا اول آبان ۹۸ این طرح به بهره‌برداری برسد اما این وعده نیز به سرانجام نرسید و اسفند ۹۸ به‌عنوان زمان اتمام طرح اعلام شد. این در حالی است که هنوز ۳۰ تا ۴۵ روستای بخش غیزانیه به‌دلیل نداشتن شبکه آب شرب به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند و در بقیه روستاها نیز به‌دلیل افت فشار توزیع آب به‌صورت سهمیه‌بندی است.

آنطور که «ایرنا» گزارش داده است، مردم بخش غیزانیه سوم خرداد ماه یک باردیگر در اعتراض به وضعیت بد آب آشامیدنی‌شان و نیز انجام نشدن طرح آبرسانی به این بخش پرجمعیت اقدام به مسدود کردن جاده ترانزیتی اهواز به رامهرمز کردند که با دخالت پلیس به پایان رسید. هرچند این تجمع اعتراضی با دخالت پلیس به پایان رسید اما ویدئوها و تصاویر تجمع روستاییان و مجروح شدن تعدادی از آنها در درگیری با پلیس، در روزهای اخیر بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است. به گفته سیدمحمد غرابی عضو شورای روستای غیزانیه، تجمع اعتراضی مردم در روز سوم خرداد، به‌صورت خودجوش بوده و بدون برنامه قبلی اتفاق افتاده است. وی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه تعدادی مرد و زن و کودک به تدریج در مقابل بخشداری جمع شده بودند، گفت: بعد از تیراندازی پلیس تعداد آنها زیاد شد، روستای غیزانیه بزرگ حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد که حدود یک‌سوم جمعیت آن در تجمع حاضر بودند، در این تجمع کسی بازداشت نشده اما ۶ نفر از مردان معترض با تیراندازی پلیس، مجروح شدند (چهار نفر از ناحیه پا و ۲ نفر از ناحیه سر) که یک نفر از آنها پسربچه بوده، اما تعداد دیگری هم در این تیراندازی مجروح شده بودند که به‌دلیل ترس از بازداشت مجروحیت خود را اعلام نکرده‌اند.

وی درادامه گفت‌وگوی خود با «ایرنا» افزود: پیش از این هم مردم از بی‌آبی شکایت می‌کردند اما بیش از ۱۰ روز پیش آبرسانی با تانکر تقریبا متوقف شد و تنها یک تانکر برای روستای غیزانیه می‌آمد که با کمبود شدید آب مواجه شدیم، از سوی دیگر این روستا به‌دلیل بیماری کرونا در قرنطینه است و مردم برای شست‌وشو در تنگنا بودند که باعث شد فشار مضاعفی به مردم وارد شود.

عیادت امام جمعه اهواز  از فرد مجروح

درهمین حال به گزارش الف،به دنبال مجروح شدن برخی اهالی غیزانیه درجریان اعتراض به وضعیت آب دراین منطقه، موسوی‌فرد امام‌جمعه اهواز به دیدار جوانی رفت که عکس مجروح شدنش در سوم خرداد به خاطر اعتراض به بی‌آبی چندین روز است سوژه اول شبکه‌های اجتماعی شده است.

قول مجدد استاندار خوزستان

درپی این اعتراض‌ها روزدوشنبه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان تاکید کرد که آبرسانی به بخش غیزانیه اهواز تا ۲ هفته دیگر تکمیل و این منطقه از آب سالم و پایدار برخوردار خواهد شد. به گزارش «ایرنا» پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم اعلام کرده است که شرکت آب و فاضلاب خوزستان بابت مشکلات به‌وجود آمده در منطقه غیزانیه در زمینه تامین آب شرب مردم عذرخواهی کرده است.

آغاز مجدد طرح آبرسانی

صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان نیز درگفت‌وگو با «ایرنا» در باره بحران به‌وجود آمده گفت: پس از دستور رئیس‌جمهور و پیگیری‌های وزیر نیرو اقدام لازم برای خرید تجهیزات موردنیاز طرح نیمه‌کاره آبرسانی به این مناطق صورت گرفت.  حقیقی‌پور ادامه داد: طرح آبرسانی قبلی به‌دلیل وجود معارضان، خطوط لوله نفت و خطوط فشار قوی برق و نیز کمبود منابع مالی، نیمه کاره مانده بود که اکنون و با این دستورها کار مجددا آغاز شده است.

رئیس‌جمهوری پیگیر وضعیت غیزانیه

همزمان علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری دوشنبه شب در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به مشکلات مردم «غیزانیه» استان خوزستان نوشت: رئیس‌جمهور در دو روز اخیر، پیوسته پیگیر شرایط ‎خوزستان بوده وبا وزیر کشور، وزیر نیرو و استاندار خوزستان گفت‌وگو داشته و دستورات فوری صادر کرده است.