بازگشایی کامل مساجد

به گزارش «ایرنا» وی در مورد بازگشایی پاساژها هم گفت: مساله دوم پاساژها است که محدودیت داشتیم که تا ۶ بعدازظهر باز باشند که ما محدودیت ساعتی آن را برمی‌داریم ان‌شاءالله مشکلی در این زمینه نباشد. مواردی را هم وزیر کشور درخصوص مقرراتی برای ترافیک و سالم‌سازی دریا بیان کردند که جلسه آن را قبول کرد. رئیس‌جمهوری گفت: یکسری موارد داریم که در این جلسه درباره آن تصمیم نگرفتیم و ممکن است در جلسات بعد تصمیم بگیریم مانند صحن حرم‌هایی که صبح‌ها باز می‌شود، شب‌ها هم باز شود. قرار شد بررسی‌ها انجام شود یا مراکزی که استفاده از سالن اجتماعات آن ممنوع است، باید با دقت و سرعت کمتر به سمت گشایش برویم که مشکلی پیش نیاید.

به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز در دوران کرونا و پساکرونا با یک شرایط جدیدی در جهان مواجه هستیم و شاید این روند برای سال‌ها ادامه پیدا کند. زندگی ما محدودتر شده و بخشی از زندگی ما مجازی شده است. مردم باید باور کنند که به این زودی به شرایط قبل از کرونا نمی‌توانیم برگردیم، این‌چنین نیست که مردم فکر کنند ۱۵ روز یا یکی دو ماه دیگر به شرایط دی‌ماه و اوایل بهمن سال گذشته برمی‌گردیم. باید برای مدت طولانی سبک زندگی را تغییر دهیم و محدودیت‌ها را بپذیریم و بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود.

رئیس‌جمهوری افزود: دیگر این‌طور نیست که ما مثل گذشته ۱۰، ۲۰ نفری دور هم بنشینیم، برای ماه‌ها باید این کار را ترک کنیم، اجتماعات باید با فاصله باشد. اگر کسی مبتلا به این ویروس شد باید به او بگوییم خود را در خانه یا بیمارستان قرنطینه کند.

دوران سخت‌تر از اسفند و فروردین

روحانی گفت: اتفاقا این دوران سخت‌تری از اسفند و فروردین است برای اینکه در اسفند و فروردین بیشتر با افرادی که علائم ظاهری کرونا مانند تنگی‌نفس و سرفه داشتند مواجه بودیم، ولی هم‌اکنون شکل آن عوض شده است. اولا تعداد مبتلایانی که کشف می‌کنیم عددش بالا است؛ برخی از مبتلایان شاید علائم بالینی و ظاهری نداشته باشند، اما به محض اینکه تست فرد مثبت می‌شود وقتی به او می‌گویند، باورش نمی‌شود و می‌گوید اشتباه شده است. بنابراین کار سخت‌تر شده است. باید از یک دوست فاصله بگیرید که هیچ علامتی هم به ظاهر ندارد. رئیس‌جمهوری یادآور شد: کار ما امروز مقداری سخت‌تر از گذشته شده و در عین حال بسیاری از چیزها در جامعه در حال تغییر است.

باید با احتیاط کامل با کرونا زندگی کنیم

روحانی در ادامه سخنانش ادامه داد: نمی‌گوییم که سفر نباشد؛ بلکه باید با احتیاط کامل با کرونا زندگی کنیم و استراتژی ما بر این مبنا باشد که احتیاط کامل را با رعایت فاصله‌ها، دستورالعمل‌ها و همان مراقبت‌ها و مواظبت‌ها و دست شستن‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات بزرگ را داشته باشیم. وی خطاب به مردم ادامه داد: این تعداد مبتلا برای مردم نگران‌کننده نباشد زیرا تعداد مبتلایان جدید عمدتا بر مبنای تست بوده و ممکن است فرد مبتلا هیچ علائمی نداشته و جوان و سرحال نیز باشد، اما در عین حال باید در قرنطینه خانگی قرار گیرد که ویروس را منتقل نکند، پس نگران نباشید. وی در ادامه گفت: از مردم می‌خواهم دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌طور کامل مراعات کنند وگرنه ممکن است دچار موج شدید در برخی شهرستان‌ها شویم و مجبور شویم مقررات سخت و ویژه در برخی شهرستان‌ها در نظر بگیریم که برای مردم سخت خواهد بود.

پیشنهاد اجباری شدن ماسک در ادارات

درهمین حال روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از تغییر باورهای برخی از مردم در مورد ویروس کرونا و عادی انگاشتن آن، در عین حال بر لزوم استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: هر فردی که در جمع چند نفره‌ای شرکت می‌کند، ملزم به داشتن ماسک است. ما در جلسات ستاد ملی کرونا برای ادارات دولتی پیشنهاد کردیم این موضوع برای آنها اجباری باشد. وی با تاکید بر اینکه هنوز واکسن علیه ویروس کرونا ساخته نشده است، تصریح کرد: هنوز ایمنی جمعی نیز رخ نداده است. این باور که ویروس ضعیف شده، غلط است.

تهران به شرایط مطلوب نرسیده است

از سوی دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا ویروس در کلان‌شهر تهران در آستانه تغییر الگوی کاری ادارات به کارمندان توصیه کرد که فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت ملاحظات بهداشتی را به‌صورت جدی‌تر مورد توجه قرار دهند. به گزارش «ایسنا» علیرضا زالی گفت: با توجه به اینکه هنوز شرایط در تهران به نقطه مطلوب قطعی نرسیده است، هرگونه تغییر در الگوی اداری، شهری و مدنی باید همراه با رعایت استانداردهای قبلی و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفاظتی صورت گیرد و کماکان ملاحظات بهداشتی جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

ابتلای ٢٢٨٢ مورد جدید

همزمان سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای ٢٢٨٢ مورد جدید به بیماری کرونا خبر داد. کیانوش جهانپور گفت: از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری و ١٨۴٧ بیمار به‌صورت سرپایی خدمات‌رسانی شدند. به گفته جهانپور، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ١۴٨ هزار و ٩۵٠ نفر رسیده است. به گزارش فارس، وی افزود: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵٧ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند که به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ٧٣۴ نفر رسید.

وضعیت هشدار در ۷ استان

 وی با بیان اینکه وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است گفت: در حال حاضر، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، اصفهان و هرمزگان در وضعیت هشدار قرار دارند. به گزارش «ایرنا» جهانپور اظهار کرد: گرچه ثبات نسبی و کاهش اندک موارد ابتلا به کرونا در خوزستان در روزهای اخیر دیده شده، اما همچنان وضعیت این استان قرمز است.

سفر وزیر بهداشت به مشهد

در همین حال به گزارش تسنیم، سعید نمکی، وزیر بهداشت قرار است برای بررسی پروتکل‌های بازگشایی حرم مطهر امام رضا (ع) به مشهد سفر‌کند. علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت با اعلام این خبر گفت: در این سفر وزیر بهداشت با استاندار، تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) و رئیس دانشگاه علوم پزشکی دیدار و جلساتی برای حل مشکلات این استان و پروتکل‌های مربوط به بازگشایی حرم خواهد داشت.