علاوه‌بر کهگیلویه و بویر احمد، فارس، کرمانشاه، هرمزگان و کرمان نیز استان‌هایی هستند که در هفته گذشته درگیر آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها بوده‌اند. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز ۳۱ مورد حادثه آتش‌سوزی در مراتع استان بوشهر به وقوع پیوسته و ۱۹۴ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده است.

در همین حال آن‌طور که «ایسنا» روز گذشته گزارش داده است، آتش در منطقه حفاظت شده «خائیز» در استان کهگیلویه و بویراحمد پس از حدود سه روز تا حدی زیادی کنترل شده است. خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار دارد. بر اساس سرشماری سالانه حیات‌وحش، شمار گونه‌های جانوری منطقه حفاظت‌شده خائیز یکی از زیستگاه‌های منحصربه‌فرد کل و بز کشور از رشد قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. اما از عصر روز پنج‌شنبه گونه‌های جانوری این منطقه در میان شعله‌های آتش، به شکل فجیعی جان خود را از دست دادند. در همین راستا داریوش مرادی، سرپرست تیم اعزامی هوانیروز ارتش به کهگیلویه در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت که بالگردهای هوا نیروز ارتش تا اطفای کامل آتش در منطقه حفاظت‌شده خائیز در شهرستان کهگیلویه ماندگار خواهند بود.

ازسوی دیگر آتش‌سوزی در مراتع کوه سیاه دشتستان بوشهر که به علت وقوع صاعقه عصر چهارشنبه هفتم خرداد آغاز شده بود روز گذشته پس از ۴روز در نهایت خاموش شد. همزمان روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بر ضرورت به‌کارگیری تمام امکانات و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تاکید کرد.

به گزارش «ایسنا» حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی ضمن آگاهی از آخرین وضعیت آتش‌سوزی و اقدامات انجام شده برای اطفای حریق تصریح کرد: لازم است سریعا تمام اقدامات لازم و ضروری با به‌کارگیری تمام امکانات و ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار برای جلوگیری از دامنه آتش‌سوزی و نیز اطفای حریق به‌کار گرفته شود و از ضرر و زیان‌های بیشتر و تخریب محیط‌زیست جلوگیری شود.

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز آتش‌سوزی‌های مشابه باید پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم اتخاذ شود تا از تکرار چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود. آقایان امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این گفت‌و‌گوهای تلفنی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آتش‌سوزی در مناطق جنگلی استان کهگیلویه و بویراحمد، اقدامات انجام‌شده برای مهار آتش‌سوزی را تشریح کردند.

محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد بحران کشور بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای مهار آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شدن خائیز تاکید کرد. از سوی دیگر روز گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور، با توجه به افزایش گرمای هوا و بالا رفتن احتمال آتش‌سوزی جنگل‌های کشور با دستور «محمدباقر نوبخت» ۱۵ میلیارد تومان برای تامین امکانات ضروری و تجهیزات مناسب و خدمات پروازی برای اطفای حریق هوایی جنگل‌ها و مراتع کشور در جهت پیشگیری از بروز حوادث پیش‌بینی نشده و کاهش روند آسیب‌پذیری پوشش جنگلی ایران تخصیص داد. همچنین کیومرث کلانتری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به منظور بررسی علل و چگونگی مدیریت اطفای آتش‌سوزی‌ها در خوزستان عازم این استان شد.