به گزارش «ایرنا» وی درمورد دلیل تاخیر در اعلام تعداد کشته‌شدگان این حادثه نیز گفت: دلیل تاخیر در اعلام آمار هم این بود که دلایل، مکان و ساعت مرگ هر فرد دقیقا معلوم شود.  رئیس شورای امنیت کشور درباره کشته‌شدگان حوادث آبان اظهار کرد: گرچه آمار فوتی‌ها را از ۸ هزار و ۱۰ هزار نفر تا ۲ هزار نفر گفتند اما همین روزها اعلام خواهد شد که عددها اصلا این نیست. البته حتی یک نفر هم فوت کند، ناراحت‌کننده است.  وی ادامه داد: در حوادث آبان اینها به دنبال طرح سوریه‌‌سازی کشور بودند؛ دنبال این بودند که اوضاع امنیت داخلی ما به هم بریزد، علائم آن این بود که در آبان تمام رسانه‌های آمریکایی، رسانه‌های مخالف ایران، معاندین، سلطنت‌طلب‌ها، داعش و تکفیری‌ها همه یکپارچه در هجمه علیه افکار عمومی هرچه توانستند انجام می‌دادند، آموزش‌های مسلحانه می‌دادند، علامت می‌دادند که کجاها بروید و چه کارهایی انجام دهید.

دفاع از قطع اینترنت در اعتراضات آبان ماه

وزیر کشور در ادامه با اشاره به قطع اینترنت در اعتراضات آبان‌ماه گفت: یکی از مواردی که می‌گویند این است که رحمانی‌فضلی به‌عنوان رئیس شورای امنیت، اینترنت را در آن شب‌ها قطع کرد، بله حتما قطع می‌کنم چرا قطع نکنم! وقتی از بستر اینترنت آموزش می‌دهند و فرماندهی میدان می‌کنند، هرکه مسوولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتما این کار را می‌کند. چرا که امنیت عمومی مردم مهم است. اینها چرا ناراحت هستند؟ زیرا می‌خواستند جنگ داخلی راه بیندازند. اینها از چندماه قبل آموزش‌های نظامی خود را آغاز کرده بودند، نیروهای مرتبط به خود در داخل را آموزش می‌دادند، افراد جدید را بسیج کرده بودند حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها افزایش یافته بود. همه اینها تحت رصد و کنترل بود اما خودشان در تحلیل‌ها هم گفتند که واقعه بنزین فرصتی برای شعله‌ور شدن این ماجرا بود. وی اضافه کرد: من قبلا هم گفتم که بنزین را شب جمعه انجام دادیم تمام شد، این بعد از شب شنبه اتفاق افتاد و به‌صورت محدود بود در ابتدا، حتی روز شنبه هم مشکلی در خیلی از جاها نداشتیم. پس گره نزنیم مسائل را به همدیگر. اگر آن موضوع دلیل می‌شد، بستر وسیعی می‌داشت و باید بسیار عظیم‌تر این حادثه می‌شد. هرچند در این حادثه بیش از ۱۰۰ شهرستان درگیر بودند، اما در هیچ مصوبه‌ای اعم از شورای امنیت و شوراهای تامین استان‌ها نداریم که تیراندازی بشود به طرف افراد.  رحمانی‌فضلی گفت: با وجود رفتار این روزهای رئیس‌جمهور آمریکا که می‌گوید اگر کسی نزدیک اینها شود با سگ‌های شرور و سلاح‌های کشنده ما روبه‌رو می‌شود، در کشور ما هیچ چنین دستوری نیست. همه مصوبات شورای امنیت و شوراهای تامین موجود است که همیشه به خویشتن‌داری و مراعات و کنترل و روش‌های مسالمت‌آمیز دعوت کردیم اما وقتی به یک پادگان، پاسگاه یا مقر حیاتی حمله می‌کنند یا مسلحانه سنگربندی می‌کنند، چنین مشکلاتی اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: اگر شب شما در خانه باشید و بدانید که افرادی سمت خانه شما می‌آیند و می‌خواهند خانه شما را آتش بزنند، شما اولین توقعتان چیست؟ اینکه دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی از شما دفاع کنند. اینها می‌خواستند کشور به هم بریزد، ناامنی و شورش بشود، سوریه‌سازی کنند. اینها می‌خواستند که جنگ داخلی و اختلافات راه بیندازند که هیچ کدام اتفاق نیفتاد و کشور توانست امنیت خود را حفظ کند و اکنون هم در شرایط مطلوب هستیم.  وزیر کشور تصریح کرد: فقط در ۱۶ آذر سال قبل، ۱۶۰۰ تجمع داشتیم، تکرار می‌کنم، حتی یک مورد مصوبه تیراندازی به مردم در هیچ یک از سطوح وجود ندارد، اما قانون نحوه استفاده از سلاح، قانون است و در اختیار نیروهای مسلح است؛ وقتی به مراکز حیاتی حمله می‌کنند و مسلحانه تیراندازی می‌کنند، باید دفاع کنند و در این دفاع ناخواسته هم اتفاقاتی پیش می‌آید.  وی درباره روند مدیریت آشوب‌های آبان ماه گذشته همچنین تاکید کرد که حفظ اقتدار و امنیت جامعه برای همه ما اصل است.

اصرار دولت بر لایحه جامع انتخابات

بخش دیگری از سخنان وزیر کشور به رد لایحه جامع انتخابات آماده در مجلس دهم اختصاص داشت. وی دراین خصوص گفت: الان هم دولت روی همان لایحه قبلی انتخابات اصرار دارد و در افتتاحیه مجلس به این مساله اشاره داشتم که آمادگی لازم را برای همکاری با مجلس در جهت اصلاح قانون انتخابات داریم و البته انتظار می‌رود ضعف‌ها و کاستی‌ها هم طی فرآیند زمانی در کمیسیون‌ها برطرف شود. رئیس شورای امنیت کشور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و احتمال ادامه‌دار بودن کرونا و برگزار شدن انتخابات الکترونیکی، از آمادگی کامل وزارت کشور برای انجام این کار خبر داد.

واکنش به ادعای افغانستان

به گزارش الف، وزیر کشور در مورد واقعه ادعایی در شرق کشور و کشته شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی اظهار کرد: هر دولت باید مراقب مرزهای خود باشد، رد شدن از مرزها بدون مجوز مستوجب مجازات است. الان در کشور سه میلیون افغانستانی داریم که حداقل یک میلیون از آنها غیر قانونی حضور دارند. ما نه اینکه نمی‌دانیم، بلکه شرایط و وضعیت کشور آنها را می‌دانیم. اینکه یک‌میلیون نفر در کشور ما بدون مجوز حضور دارند تقصیر ما است؟ رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: ما رفت و آمد تروریست‌ها را در مرزهای غربی و شرقی داریم که با مداخله کشور‌های خارج از منطقه است؛ در شرق و غرب هم اخیرا به‌صورت موردی حضور داعش را داشته‌ایم.