ظریف در توییتی با اشاره به نام تشکلی موسوم به «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد»، از وضعیت وخیم زندگی سیاهپوستان در این کشور انتقاد کرده است. او در توییتی نوشت: «بعضی‌ها فکر نمی‌کنند زندگی‌ سیاهپوستان اهمیت دارد. قابل توجه کسانی از ما که این موضوع را مهم می‌دانند: زمان آن است دنیا با نژادپرستی مقابله کند. جهان علیه نژادپرستی.» وزیر خارجه آمریکا برای پاسخ به این توییت به ادعاهای بی‌اساس و اثبات‌نشده‌ روی آورده و با خطاب قرار دادن ظریف ادعا کرده است: «شما همجنس‌گراها را دار می‌زنید...» به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا پس از قتل یک سیاهپوست آمریکایی، در چند شهر این کشور مقررات منع آمد‌‌و‌‌شد اعمال شده است.

با ادامه درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در آمریکا پس از قتل فجیع یک سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، در شهرهای «لس‌آنجلس»، «فیلادلفیا»، «آتلانتا»، «کلیولند»، «سیاتل» و «دِنِور» مقررات منع آمد و شد اعلام شد. شبکه خبری الجزیره به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش داد که قانون منع آمد‌و‌شد در شهر لس‌آنجلس از ساعت ۲۰ به وقت واشنگتن آغاز شده و تا ساعت ۵ بامداد یکشنبه ادامه خواهد داشت. پیش از این، شهردار مینیاپولیس آمریکا اعلام کرده بود که مقررات منع آمدوشد در این شهر از جمعه شب راس ساعت ۲۰ به‌وقت محلی وضع شده و تا صبح روز دوشنبه ادامه دارد. عصر روز شنبه (بامداد یکشنبه به وقت تهران) صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان آمریکایی در هر یک از شهرهای «مینیاپولیس»، «لس‌آنجلس»، «نیویورک»، «واشنگتن»، «شیکاگو» و تعدادی دیگر از شهرهای این کشور، با وجود اظهارات تهدید‌آمیز ترامپ درخصوص استفاده از «قدرت نظامی نامحدود» علیه معترضان، دست به تظاهرات زدند.

جهان فریب‌ بازی اتهام‌زنی آمریکا را نمی‌خورد

همزمان با این تحولات، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: رژیم بی‌مسوولیت آمریکا بعد از ناکامی در انجام وظایفش در قبال مردم خود، همواره به‌دنبال راه فراری بوده تا افتضاحی را که به‌بار آورده پنهان کند. به گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «سید عباس موسوی» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در قسمت جدید سریال «خروج» و در میانه یک همه‌گیری که جهان را پریشان کرده، ایالات متحده رابطه خود را با سازمان جهانی بهداشت قطع کرده است.» او ادامه داد: «این رژیم بی‌مسوولیت بعد از ناکامی در انجام وظایفش در قبال مردم خود، همواره به‌دنبال راه فراری بوده تا افتضاحی را که به‌بار آورده پنهان کند. اما بازی اتهام‌زنی، جهان را نفریفته و نخواهد فریفت.» دونالد ترامپ دیروز (جمعه ۹ خرداد) در نشست خبری با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد. او پیش‌تر گفته بود، سازمان جهانی بهداشت در انجام وظیفه خود در واکنش به شیوع ویروس کرونا ناکام بوده است.