سهام عدالت وثیقه بانکی می‌شود

رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز خبر دادند که سهام عدالت می‌تواند وثیقه برای دریافت کارت اعتباری باشد. پیش‌تر «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۶ خرداد در یادداشتی  به قلم نیما نامداری پیشنهاد داد‌ه‌بود که بهتر است دولت به فکر مشوق‌هایی باشد که انگیزه نگه داشتن سهام و نفروختن آن را ایجاد کند. در بخشی از این یادداشت آمده بود: «‌یکی از این مشوق‌ها می‌تواند ارائه اعتبار به دارندگان سهام عدالت بر اساس ارزش این سهام باشد. یعنی مثلا کسی که سهام عدالت دارد بتواند با وثیقه‌گذاری این سهام نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ما به‌ازای آن اعتبار بگیرد. این اعتبار می‌تواند شبیه کارت اعتباری رایج در خارج از ایران باشد. یعنی فرد دارای یک سقف اعتبار دائمی و همیشگی بوده که بر اساس میزان مصرف اعتبار و پرداخت صورت‌حساب‌های ماهانه به‌صورت همیشگی از آن بهره‌مند باشد.»‌به دنبال این پیشنهاد بود که جلسات کارشناسی با هدف بررسی آن در دولت و نهاد‌های دیگر برگزار شد و اکنون رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی از تصویب آن سخن می‌گویند.  رئیس‌جمهور دیروز در همین زمینه گفت: «سهام عدالت مال مردم است و بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد که سهام عدالت برای هر فردی که تمایل داشته باشد می‌تواند به عنوان وثیقه باشد و می‌تواند بر مبنای آن از بانک کارت اعتباری بگیرد و به این ترتیب هر فردی بتواند سهام خود را حفظ کند.» رئیس جمهوری با اشاره به حق انتخاب مردم در سهام عدالت نیز یادآورشد: «مردم می‌توانند سهام عدالت خود را نفروشند، حفظ کنند یا به عنوان وثیقه در بانک بگذارد و کارت اعتباری دریافت کند و برای نیازمندی‌های خود مصرف کند.»

گزارش صدمین روز کرونا در ایران

همچنین رئیس‌جمهور در صدمین روز شیوع بیماری کرونا در کشور اعلام کرد که ایران در زمینه بیماری کرونا در وضعیت شکننده‌ای قرار ندارد. به گزارش «ایسنا» روحانی عصر روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به صدمین روز شیوع کرونا در کشور با استناد به وضعیت شیوع این بیماری در برخی استان‌های کشور گفت: اگر در برخی از استان‌ها شرایط سختی وجود دارد با کمک مردم از این شرایط عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در مقابله با کرونا از ۱۰۰ روز گذشتیم و پیشرفت‌های ما در این مدت با تمام کشورهای مختلف دنیا قابل مقایسه است و امروز پس از صد روز مقابله و ایستادگی در مقابل این ویروس خطرناک و کار بزرگی که کادر درمانی ما انجام داد و حضور ملت در صحنه و پشتیبانی آنها از کادر درمانی، الحمدلله امروز شرایط قابل قبولی را مشاهده می‌کنیم. وی ادامه داد: آمار مبتلایان و بهبودیافتگان نشان‌دهنده این است که کارنامه خوبی کادر درمانی و ملت ما در مقابله با کرونا داشتند. امیدواریم در هفته‌ها و ماه‌های آینده با کمک مردم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و هر روز به نقطه اطمینان‌بخش‌تری دست یابیم. روحانی با اشاره به میزان شیوع کرونا گفت: امروز الحمدلله نرخ بازتولید بیماری زیر یک است و به معنی یک نوع اطمینان بخشی در کشور است و امیدواریم این رقم و این روند تا اطمینان کامل مردم در برابر این بیماری ادامه پیدا کند. وی با اشاره به مشکلات همه کشورها در مقابله با کرونا گفت: همه کشورها مسائل مختلفی را در مقابله با کرونا داشتند و ما نیز با وجود همه مسائل در بخش اقتصاد تلاش گسترده‌ای را انجام دادیم و شرایط نسبتا مناسبی را پیش رو داریم. ذخایر کالاهای اساسی و تامین ارز برای تهیه کالاهای اساسی، اطمینان‌بخش است و شرایط بهتری داریم.

از بانک مرکزی استقراض نکردیم

به گزارش «ایسنا» روحانی گفت: به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال از طریق سهام مورد نظر و فروش اوراق خزانه کشور را اداره کنیم؛ در همین راستا نیز امروز ۱۹ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه منتشر شد؛ این بدان معناست که کشور بر اساس وعده‌هایی که داده شده، اداره خواهد شد.

اقدامات مهم امام (ره)

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با گرامی‌داشت یاد و خاطره امام راحل(ره) گفت: پس از ارتحال امام آن همه خواب آشفته‌ای که دشمنان برای ملت ایران پیش‌بینی کرده بودند و فکر می‌کردند در کشور بعد از وفات امام نه امنیتی و نه وحدتی خواهد بود و نه مجلس خبرگان رهبری می‌تواند تا هفته‌ها رهبری را تعیین کند که در همان روز ۱۴ خرداد رهبر نظام مشخص شد و زیر سایه همین رهبری فرهیخته ملت و کشور از انواع توطئه‌ها حراست شده است.

روحانی با اشاره به سالروز گرامیداشت حضرت امام (ره) گفت: ما یاد آن امام کبیر را گرامی می‌داریم و همچنین یاد می‌کنیم آن تصمیم بسیار مهم مجلس خبرگان را در همان روز ۱۴ خرداد که در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام، مجلس خبرگان توانست تصمیم بگیرد و خلف صالح و جانشین بحقی را برای امام تعیین کند و ما تقریبا کمتر از ۲۴ ساعت از وفات امام که ۱۰:۲۰ دقیقه شب چهاردهم رخ داد تا عصر چهاردهم قبل از نماز مغرب رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان مشخص شد. وی با اشاره به بحث پایان جنگ و قطعنامه ۵۹۸ و دفاع جانانه ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس در سال‌های پایانی عمر امام (ره) ادامه داد: مسائل مهم سیاست خارجی از اینکه راه حج دو مرتبه باید گشوده شود، تا آن پیام معروف ایشان به گورباچف مربوط به همین سال آخر زندگی امام (ره) بود. اما چند مساله مهم در ماه‌های پایانی زندگی امام بود که فوق‌العاده حائز اهمیت بود که مساله اول مساله مسیر رهبری در ماه‌های آینده و بعد از حیات امام (ره) بود. روحانی گفت: آنچه در قانون اساسی ما قبلا بود شرط مرجعیت برای کسی که می‌خواهد رهبر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشد، بود و امام (ره) این مساله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت شرط مرجعیت را برداشت و مساله دیگری که بسیار در روزهای پایانی زندگی امام و ماه‌های آخر عمر ایشان مهم بود مساله اصلاح قانون اساسی بود. وی ادامه داد: ایشان در اوایل سال ۱۳۶۸ که سال پایانی عمر امام بود مساله قانون اساسی و اصلاح و مواردی را که باید اصلاح شود مشخص کردند. افرادی را که بنا بود این اصلاحات را انجام دهند معین کردند و اینکه اصلاح قانون اساسی باید به رای مردم گذاشته شود. رئیس‌جمهوری گفت: بنابراین می‌بینیم در سال پایانی زندگی امام(ره) مسائل بسیار مهمی به‌دست ایشان حل شد که اگر این گونه اقدامات در ماه‌های پایانی عمر امام نبود شاید ما با مشکلاتی بعد از وفات امام مواجه می‌شدیم. روحانی افزود: اما در عین حال یکی از روزهای پرغم و اندوه برای ملت ما روز ۱۳ خرداد سال ۶۸ بود که در ساعت ۱۰:۲۰ شب امام(ره) این جهان را وداع گفتند و روز ۱۴ خرداد وفات ایشان اعلام شد.

وی گفت: وفاداری مردم به امام از آغاز تا پایان نشان داده شد که یکی از آن موارد وفاداری عزاداری مردم، آن تشییع جنازه کم نظیر تاریخی نسبت به امام بود و همچنان بعد از ۳۱ سال امروز هم می‌بینیم مردم عشق و علاقه به آن امام و پیروی از راه ایشان را مدنظر خود قرار داده‌اند. رئیس‌جمهوری گفت: در سراسر زندگی امام در سخت‌ترین روزها برای ملت و کشور با توکل امام به خداوند و اعتماد به نفس و تقویت اعتماد ملی و روحیه اعتماد ملی را در همه جا مشاهده می‌کنیم. از همان قبل و بعد از پیروزی انقلاب و با حوادث متنوع و مختلفی که ما با او مواجه بودیم.  وی ادامه داد: ۱۵ خرداد را هم در این هفته داریم که آن هم باز به مناسبت حمایت مردم از امام بود یعنی کل حادثه ۱۵ خرداد به‌عنوان حمایت از راه امام و خود امام که بزرگترین فداکاری بود که در دهه‌های اخیر تاریخ کشور ما رخ داد و مردم فداکاری بزرگی انجام دادند و همان فداکاری باعث حفظ انقلاب و راه انقلاب و حتی حیات امام بزرگوار شد که ایشان رهبری را ادامه دادند.