بگذارید مردم آمریکا نفس بکشند

به گزارش «ایسنا» سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت‌خارجه در ابتدای نشست خبری با رسانه‌ها در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به مردم، دولت و پلیس آمریکا گفت: رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات‌متحده دنبال می‌کند. از صحنه‌های خشونت‌باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی‌محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به‌صورت مسالمت‌آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسفیم. او به دولت و پلیس آمریکا نیز گفت: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

موسوی همچنین در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با دخالت ایران در امور داخلی این کشور با توجه به اعتراضاتی که در ایالات‌ مختلف آمریکا در حال وقوع است گفت: ضرب‌المثل «کافر همه را به کیش خود خواند» در مورد این گونه اظهارات مصداق دارد. سخنگوی وزارت‌خارجه افزود: آن کشوری که علیه منافع دیگر کشورها اقدام می‌کند و در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان این موضوع ندارد دولت آمریکا است. این دیپلمات افزود: انجام این‌گونه فرافکنی‌ها از سوی شخصی چون ترامپ بعید نیست، او در اداره کشور خود با مشکلاتی روبه‌رو است و شکست خورده است، از جمله در ارتباط با کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا.

اشاره موسوی به سخنان مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که روز یکشنبه در سخنانی ایران، چین و روسیه را به افزایش ناآرامی‌ها در ایالات‌متحده متهم کرد و مدعی شد ایالات‌متحده بر این بحران‌ها غلبه خواهد کرد. «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای بی‌سی نیوز» در پاسخ به سوال مجری برنامه در زمینه نحوه مقابله با مخالفان آمریکا همچون چین و روسیه و تلاش آنها در ایجاد ناآرامی‌های بیشتر در این کشور، گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات‌متحده انجام ‌دهند. اوبراین درباره ایران نیز مدعی شد: «بله، به ایران نگاه کنید، این کشور به یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را می‌دانید. ما ابزارهایی در جعبه ابزار خود داریم. ما در حال همکاری نزدیک با متحدان خود هستیم. من با همکارانم، مشاوران امنیت ملی تلفنی گفت‌وگو می‌کنم و در روزهای آینده هم آنها را ملاقات خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در ادامه نشست خبری با رسانه‌ها با بیان اینکه اتفاقات و اعتراضات آمریکا نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم این کشور است، افزود: اکنون خفه کردن صداها به خفه کردن خود مردم تبدیل شده است و در این مورد ترامپ چاره‌ای جز این ندارد که فرافکنی و ایران و سایر کشورها را متهم کند. سخنگوی وزارت‌خارجه تاکید کرد: ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از اتفاقات رخ داده ابراز نگرانی و تاسف نکنیم. او با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در جریان برخورد با اعتراضات اخیر در این کشور گفت: آمریکایی‌ها مسائلی را که سال‌ها به رخ دیگر کشورها می‌کشیدند اکنون علیه مردم خود از جمله رنگین‌پوستان اعمال می‌کنند. موسوی افزود: در چند مورد اعلام کردیم صدای آنها را شنیدیم و اعلام همبستگی کردیم و کشورهای دنیا و سازمان‌های حقوق بشری باید این صدا را بشنوند و فکری به حال وضعیت وخیم حقوق بشری در آمریکا کنند.

 واکنش طعنه آمیز به اقدام کره‌ای‌ها

سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد بدهی میلیاردی کره‌جنوبی به ایران و اینکه کره به تازگی اعلام کرده محموله پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران ارسال خواهد کرد و در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد، گفت: زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره‌جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند. موسوی گفت: ۷ میلیارد دلار پول ملت ایران در کره است و آنها باید همان موقع به‌صورت مقتضی این پول را به کشور ما بازمی‌گرداندند ولی غفلت کردند و تاخیر داشتند. ما بارها به آنها این موضوع را گوشزد کردیم که آنچه آنها درباره علت این تاخیر مطرح می‌کنند غیرقابل‌قبول است. ایران تحت هیچ‌گونه تحریم بین‌المللی نیست و تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم‌هایی یکجانبه و غیر‌قانونی است. بنابراین استناد کره‌ای‌ها به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل برای کره یا هیچ کشور دیگری باشد و ما خواهان بازپس‌گیری دارایی‌های خود هستیم. او گفت: اقدامی که کره‌ای‌ها اعلام کردند انجام می‌دهند، اقدام کوچک ولی مثبتی است که با تاخیر فراوان انجام می‌شود. موسوی گفت: کره‌ای‌ها باید مراقبت کنند که روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی بر سر زبان‌ها بوده با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نشود.

 آخرین وضعیت سیروس عسگری

این دیپلمات ایرانی همچنین در مورد آخرین وضعیت سیروس عسگری دانشمند ایرانی که در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد، گفت: موضوع پرونده ایشان تمام شده است و احتمال می‌دهیم ظرف دو تا سه روز آینده اگر مشکلی پیش نیاید و موانعی ایجاد نشود به کشور بازگردد. او افزود: برای ما امنیت ایرانی‌ها در زندان‌های اروپا و آمریکا که آنها را گروگان این کشورها می‌دانیم مهم است و وضعیت آنها را به‌صورت مرتب پیگیری می‌کنیم.

 دعوت بوسنی از روحانی

موسوی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه وزارت‌خارجه بوسنی اعلام کرده است که از رئیس‌جمهوری ایران برای شرکت در مراسم سالگرد فاجعه سربرنتیسا  دعوت به‌عمل آمده، اظهار کرد: اتفاق رخ داده فاجعه‌ای بود که برای بشریت رخ داد و در قرن‌های متمادی این فاجعه از یاد بشر نمی‌رود، ما هر ساله سعی کرده‌ایم که نسبت به این فاجعه ابراز نظر کنیم و واکنش نشان دهیم؛ از طریق سفارتخانه‌هایمان یا هیات‌هایی که اعزام کردیم. او ادامه داد: امسال نیز دعوت‌نامه‌های مختلفی برای شرکت در این مراسم رسیده است ولی مطمئن نیستم با توجه شیوع ویروس کرونا این زمینه فراهم باشد که این مراسم به‌صورت حضوری و انجام سفرهای خاص برگزار شود. او ادامه داد: اگر تا آن موقع موانع برطرف شود جمهوری اسلامی ایران در سطح مناسبی در این مراسم شرکت می‌کند.

 عدم تمدید معافیت‌ها

این دیپلمات ایرانی در ادامه در مورد تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران و واکنش تهران به این موضوع گفت: تیم‌های کارشناسی ما در حال بررسی تبعات این تحریم‌ها در جریان همکاری‌ها‌ست که ما با کشورهای مختلف در این زمینه داریم. او با بیان اینکه اگر این تحریم‌ها اثر سوء خاصی روی ما بگذارد واکنش مناسب نشان خواهیم داد. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین با اشاره به توانمندی‌ داخلی ایران برای پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود گفت: احساس می‌کنیم که می‌توانیم از طریق توانمندی‌های داخلی و دانشمندان خوبی که در کشور داریم به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دهیم اما در مورد واکنش به تصمیم اخیر آمریکا همان‌طور که گفتم باید بگذاریم که کارشناسان نظر کارشناسی خود را در مورد آثار این تحریم‌ها ارائه کنند و سپس در این مورد واکنش مناسب نشان خواهیم داد.

 مساله هنگ‌کنگ

موسوی در ادامه در مورد دخالت آمریکا در امور داخلی چین از جمله مساله هنگ‌کنگ اظهار کرد: خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی سایر کشورها است به‌خصوص کشورهایی که همسو با آنها نباشند، گرچه ما مشاهده کردیم که آنها حتی در امور داخلی کشورهای همسوی خود نیز دخالت می‌کنند. موسوی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در امور داخلی کشورهای مستقلی چون ایران و چین مداخله آشکار می‌کنند و ایران همواره مخالفت خود را با این مداخلات اعلام کرده است، گفت: ما هنگ‌گنگ را جزو سرزمین اصلی چین می‌دانیم و با توجه به سوابق تاریخی این منطقه با فرمول یک کشور دو سیستم اداره می‌شود اما از آنجا که طبع آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی استفاده از برخی روزنه‌ها و منافذ است، آنها سعی می‌کنند با دخالت در امور مردم را به سمت دیگری بکشانند و این موضوع با واکنش چین رو‌به‌رو شده است. موسوی افزود: ما دخالت در چین را محکوم می‌کنیم و بر اصل «چین واحد» پایبند هستیم و به آمریکایی‌ها تاکید می‌کنیم که از دخالت در امور کشورهای مستقل دست بردارند.

 خریدهای تسلیحاتی ایران

سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد برخی مباحث منتشر شده مبنی بر احتمال خرید سلاح از سوی ایران از روسیه نیز گفت: امیدواریم محدودیت‌های ایجاد شده در این ارتباط برای ایران برداشته شود و ما بتوانیم در قالب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص می‌دهیم در این زمینه در ارتباط با خرید و فروش، داد و ستد داشته باشیم و ان‌شاء‌الله هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت. او همچنین درباره اظهارات کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو مبنی بر خرید تسلیحاتی از روسیه و اینکه آیا با چین نیز همین اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرد: ما به‌عنوان یک کشور مستقل حق هرگونه تجارت از جمله تجارت تسلیحاتی در خرید و فروش را داریم. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده در جنگ‌افزارهای مختلف است.

 سفر هیات ایرانی به کابل

موسوی همچنین به سفر محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه ایران به کابل اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت روابط همسایگی و سوءتفاهم ایجادشده جا داشت هیاتی به کشور دوست و برادر افغانستان اعزام کنیم و اگر سوءتفاهمی بوده است همان‌جا حل شود. هیات با مقامات ارشد سیاسی و غیرسیاسی افغانستان دیدار داشت و نظرات آنها را شنید و به توافقاتی دست یافتند و قرار شد اگر مدرک و سوءتفاهمی هست، بفرستند و ایران بررسی کرده و حتما پاسخ می‌دهد.

 ونزوئلا

موسوی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا با دفاع از این اقدام و با تاکید بر اینکه این عمل بر اساس تجارت مشروع بین‌المللی صورت گرفته است، گفت: اگر ونزوئلا در مورد صادرات محموله‌های جدید تقاضایی را مطرح کند، با تمهیداتی که اندیشیده شده و اندیشیده خواهد شد، به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله‌ها ما صادرات انجام خواهیم داد.

 روابط وزارت‌خارجه با مجلس جدید

سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد روابط وزارت‌خارجه با مجلس جدید و اظهارات روز گذشته رئیس مجلس جدید شورای اسلامی در ارتباط با بحث مذاکره افزود: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود. قوای سه‌گانه در ایران قوای مستقلی هستند و هرکدام از قوا براساس قانون اساسی وظایف و تکالیفی برعهده دارند. او ادامه داد: ما نقطه نظرات مجلس به‌عنوان نمایندگان مردم را می‌شنویم و اگر موضوعی تبدیل به قانون شود آن را اجرا می‌کنیم. موسوی افزود: آنچه که در مورد روابط خارجی کشور گفته می‌شود سیاست‌های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی می‌شود و به تایید نهادهایی مثل شورای‌عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری می‌رسد و ما این سیاست‌ها را اجرا می‌کنیم.