چند میلیون ایرانی به کرونا آلوده شده‌اند؟

مصطفوی روز گذشته در یک نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران در رابطه با روند بیماری کووید-۱۹ در ایران در عین حال گفت: تاکید می‌کنم تست‌های سرولوژی خطاهایی دارد و تست‌های سرولوژی هنوز به‌طور کامل تاییدیه‌های مراجع مربوطه را کسب نکرده‌اند و در نتیجه در تحلیل نتایج باید احتیاط لازم را به عمل آورد. ضمنا این یافته تا حدودی مشابه برخی مطالعات سایر نقاط دنیاست.به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: این موضوع پیام خوبی دارد؛ اینکه بپذیریم حدود ۱۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس شده‌اند، یعنی میزان کشندگی ویروس خیلی کمتر از چیزی است که تصور ما و جامعه جهانی بوده و با ویروس خوش خیم‌تری مواجه هستیم.مصطفوی در این باره افزود: در استان‌هایی که «سِرومثبت بودن» کمتر است، انتظار داریم در روزها و هفته‌های آینده دچار پیک‌های بیشتری شوند. اما شواهد در استان‌هایی مثل قم و گیلان و اصفهان و البرز می‌گوید درصد قابل توجهی از جمعیت شاید بیماری را گرفته باشند و انتقال در جمعیت عمومی آنها شاید کمتر شود. وی در ادامه تاکید کرد: سیر انتقال بیماری قطعا در تابستان هم ادامه خواهد داشت و انتظار داریم درصد سرومثبت شدن جمعیت از حدود ۱۵ میلیون نفر بالاتر رود و این یعنی پیش آگاهی خوب برای پاییز خواهد داد که در فصل زمستان با مساعد شدن شرایط انتقال ویروس، سیکل انتقال کمتر شود.

ایران در موج چندم کروناقراردارد؟

مصطفوی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا همچنان در پیک اول کرونا هستیم یا خیر و پیش‌بینی‌ها درباره پیک‌های بعدی بیماری چگونه‌ است گفت: تحلیل روند بیماری صرفا در بیماران بستری می‌گوید که پیک اول اپیدمی را رد کرده‌ایم و اکنون تقریبا در مرحله ثبوت هستیم؛ هم موارد بستری و مرگ نوسان نسبتا ثابتی دارد. گرچه روزهای اخیر درباره موارد بستری هم افزایش نسبتا تدریجی بیماری مشاهده می‌شود و دور از ذهن نیست که پیک‌های بعدی بیماری را داشته باشیم، ولی انتظار نداریم پیک‌های بعدی به شدت اسفند و اواسط فروردین ماه باشد.مصطفوی ادامه داد: تحلیل دوم که داده‌های متقن‌تری هم هستند، داده‌های بیمارانی است که مرگ در موردشان اتفاق افتاده است. در منحنی مرگ، پیک اپیدمی در اواسط فروردین بوده است و در دو ماه اخیرنوسان ملایمی در موارد مرگ را شاهد بودیم که تعداد مرگ روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ و ۸۰ مورد بوده و این موید آن است که پیک اول را قاعدتا رد کرده‌ایم و شاید اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای افتد، پیک‌های بعدی را پیش رو داشته باشیم.وی افزود: اگر بخواهیم تحلیل دقیق‌تری داشته باشیم، به دلیل وسعت کشور و شرایط آب و هوایی، تحلیل استانی تحلیل دقیق‌تری است. در تحلیل استانی، برخی از استان‌ها ممکن است پیک‌های دوم و سوم را داشته باشند و برخی‌ها پیک شدید را رد کرده و الان در شرایط تثبیت شده باشند.

علت افزایش موارد کرونا در ایران

مصطفوی در بخش دیگری ازسخنانش در مورد دلیل افزایش موارد ابتلابه کرونا طی روزهای اخیر در کشور از افزایش قابل توجه تست افراد موارد مشکوک به کووید- ۱۹ به بیش از۲۰ هزار تست روزانه ، همچنین برخی بازگشایی‌ها به‌عنوان عوامل اصلی یاد کرد.مصطفوی گفت: انتظار داریم کشورهایی که یک روند نزولی را در روزها و هفته‌های اخیر در موردشان شاهد بودیم و البته آزادسازی‌هایشان را با تاخیر چند هفته‌ای نسبت به ما شروع کردند، در روزها و هفته‌های آینده افزایش موارد بروز بیماری را داشته باشند. وی تصریح کرد:اگر مشخص شود که بازگشایی‌ها تاثیرات قابل توجهی در افزایش پیک اپیدمی داشته‌اند، محدودیت‌ها مجددا اعمال می‌شود. در مجموع انتظار نداریم که بخواهیم نسخه واحدی در مورد کل کشور نوشته شود و اعمال مجدد محدودیت‌ها در کل کشور اتفاق افتد. انتظار داریم در استان‌هایی که در روزها و ماه‌های آتی درگیر اپیدمی می‌شوند، محدودیت‌هایی اعمال شود.رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتوپاستور ایران همچنین گفت که ایران در مرحله تحقیقات تولید واکسن کرونا است.

انتظار افزایش بیماری در پاییز و زمستان

مصطفوی با بیان اینکه به نظر می‌رسد باید به زندگی با کرونا عادت کنیم گفت: در مجموع انتظار داریم در پاییز و زمستان اگر هم افزایش مجدد بیماری را داشته باشیم، اما به شدت اسفند و فروردین نباشد. همچنین انتظار این است که تا آن زمان درمانی موثرتر و راه‌های پیشگیری بهتری برای جامعه جهانی شناسایی شود. بنابراین وقتی ابعاد مختلف بیماری روشن شود انتظار است بتوانیم نسبت به ماه‌های اخیر، زندگی عادی‌تری داشته باشیم. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتقال کرونا از طریق نیش حشرات گفت: شواهدی مبنی بر انتقال این بیماری از طریق حشرات وجود ندارد.

کرونا در تابستان خاموش نمی‌شود

در همین حال محمد آسایی اردکانی مشاور بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در پاییز نیز احتمالا آنفلوآنزا و کرونا را با هم خواهیم داشت، افزود: واقعیت موجود نشان می‌دهد که خیلی نباید روی خاموشی اپیدمی کرونا در تابستان حساب باز کنیم. فرصت سه ماهه تابستان زمانی است که باید برای مقابله با کرونا در پاییز آماده شویم. وی درگفت‌وگو با ایرنا ادامه داد: مردم باید بدانند که یک تا دو سال آینده با اپیدمی کرونا زندگی کنیم.

افزایش مراجعه به بیمارستان‌های تهران

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از رشد ۵/ ۳ درصدی مراجعه به بخش‌های درمانی بر اثر بیماری کرونا در تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۴ بیمار به‌عنوان مبتلایان جدید در مجموعه بخش‌های عادی و ۵۵ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تهران بستری شده‌اند.

آخرین آمار ابتلا

همزمان با این سخنان سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت که روز گذشته به این سمت منصوب شده است، گفت: تاکنون ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸‌هزار و ۴۲۵ نفر رسید.به گزارش «ایرنا» سادات لاری افزود براساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۳۸ هزار و ۴۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۶۳۹ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های آی‌سی‌یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۶۰۱ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. وی همچنین گفت: بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی دوهزار و ۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: آمار مبتلایان کرونا در استان‌های کردستان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه رو به افزایش است. در روزهای گذشته به‌طور کلی آمار مبتلایان کرونا در کشور سیر صعودی داشته است.