دومین جلسه دادگاه طبری برگزار شد

به گزارش «ایسنا» قهرمانی نماینده دادستان در جلسه اول دادگاه در روز یکشنبه با تشریح اسامی و عناوین اتهامی متهمان در کیفرخواست، گفت: متهم ردیف اول اکبر طبری فرزند احمد متولد بابل، ایرانی و شیعه و معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه‌قضائیه (در دوره ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی) است که بر اساس کیفرخواست متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشاء با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم‌خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال‌زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار است.

قهرمانی افزود: دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کابینت در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در لومار به فرهاد مشایخ، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، اعمال نفوذ با سوء‌استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال‌زاده، اعمال نفوذ با سوء‌استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی است.

همچنین در جلسه اول دادگاه، قهرمانی نماینده دادستان از غلامرضا منصوری که زمانی قاضی وقت اجرایی لواسان بود به‌عنوان متهم ردیف نهم پرونده که از کشور متواری شده و به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو متهم است نام برد.

اما روز گذشته دومین جلسه دادگاه اکبر طبری متهم ردیف اول این پرونده برگزار شد. قاضی بابایی قبل از شروع محاکمه گفت: دادگاه به‌عنوان قانون تنها مرجع رسیدگی و دادرسی کامل درباره اتهام متهمان است و تصمیم به رای دادگاه پس از استماع و دفاع متهمان و بررسی دلایل خواهد بود. بنابراین دیگران از هرگونه پیش‌داوری خودداری کنند.

به گزارش «ایرنا» قاضی بابایی افزود: برگزاری جلسات دادگاه و موضوعات مطروحه نباید دستمایه تسویه حساب اشخاص و گروه‌ها باشد و جریانات هم از تولید اخبار کذب و متهم کردن دیگران به نام متهمان این پرونده اجتناب کنند.

دفاعیات طبری

در ادامه قاضی بابایی از متهم طبری خواست در جایگاه قرار گیرد. متهم طبری نیز در ابتدای دفاعیات خود گفت: به‌رغم تلاش یک ساله نتوانستند کوچک‌ترین بهانه و دست‌آویزی برای اتهام‌زنی مرتبط با شغل و سمت من ارائه کنند؛ ۲۰ سال خدمت صادقانه به قوه‌قضائیه داشته‌ام.

وی ادامه داد: روشن است این پرونده‌سازی‌ها و افترا زدن‌ها که اکثر آنها رسیدگی و مختومه شده، مربوط به ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته است.

متهم طبری گفت: تا این لحظه هیچ کدام از اتهامات را قبول ندارم و آقایانی که به‌عنوان متهم از آنها نام برده شده، موارد اتهامی اغلبشان ارتباطی به من ندارد. وی مدعی شد: طبق مقررات قانونی مانند سایر شهروندان حق شرعی نسبت به مال خود دارم.

متهم طبری در مورد اتهامات مربوط به اراضی کلاک کرج  هم گفت: اتهامات در مورد کلاک را هم قبول ندارم، ادامه دفاعیاتم را وکیلم انجام خواهد داد. او همچنین در مورد ارتباطش با مشایخ و نجفی گفت: نجفی هر وقت به ایران می‌آمد ۴ روز بود و پس از آن به خارج از کشور می‌رفت. متهم طبری در ادامه گفت: آقای مشایخ با آقای نجفی می‌آمدند و مرا می‌دیدند، جلسه نبود و ما مانند سه برادر بودیم.

به گزارش میزان، این متهم افزود: اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کند. این رفاقت است. اگر شما از این دوستان ندارید به من ارتباطی ندارد. اگر آنها نیز از من بخواهند من نیز برای آنها انجام می‌دهم. وی گفت: مشایخ و نجفی هیچ وقت کار اداری از من نخواستند.

واکنش نماینده دادستان به پیام منصوری

همچنین در این دادگاه قهرمانی نماینده دادستان در ارتباط با پیام متهم منصوری به دادسرا و عنوان کردن عدم حضورش به‌دلیل بیماری گفت: او هیچ گواهی پزشکی به دادسرا ارائه نداده و اگر ادعایی دارد آن را برابر اصل به سفارت ایران تحویل دهد. او یک ماه بعد از دستگیری طبری از ایران خارج شد و تلفن خود را در ایران گذاشت.

در ادامه این دادگاه قاضی بابایی اظهارات فرهاد مشایخ یکی از متهمان پرونده را قرائت کرد و گفت: آقای مشایخ گفته نجفی ۵۰۰ هزار یورو به قاضی منصوری در ۵ نوبت پرداخت کرده است و ۸۴ میلیارد ریال نیز طی یک قرارداد شما دریافت کرده‌اید آیا این موارد را قبول دارید؟ متهم پاسخ داد: اصلا این ادعا‌ها را قبول ندارم. قاضی پرسید: چرا مبالغ را گرفتید؟

به گزارش میزان، متهم پاسخ داد: کار عمرانی می‌کردیم، اتهامات را نمی‌پذیرم. نمی‌دانم پولی که مشایخ به من داده ۷۰۰ و ۸۰۰ بوده یا ۸۰۰ و ۴۰۰ میلیارد، چون از این حرف‌ها با هم نداشتیم. ما هر شب با هم تماس تلفنی داشتیم. متهم طبری همچنین گفت: یک نفر از اعضای شهرداری را بیاورید که بگوید بنده دخالتی در کلاک داشتم.

درادامه دادگاه نماینده دادستان خطاب به متهم طبری گفت: دستمزد کارهایی که شما مدعی هستید در ساختمان و... انجام می‌دادید چقدر بوده است، متهم گفت: هر چقدر باشد کار من ارزش داشت به کسی ربطی ندارد که دریافتی من زیاد بوده.

دراین لحظه رئیس دادگاه خطاب به متهم طبری گفت: اظهارات حسین نصیری در خصوص زمین‌هایی که صحبتش شد این است که زمین متعلق به اکبر طبری بوده و به من گفت تا به آن سر بزنم تا کسی نیاید آن را بگیرد. در این خصوص چه توضیحی دارید؟

متهم گفت: در لواسان از این موارد زیاد است عده‌ای صحنه‌سازی می‌کنند. من به او (حسین نصیری) وکالت کاری داده بودم.

قاضی خطاب به متهم طبری گفت: آیا توضیح دیگری دارید؟ متهم طبری پاسخ داد: خواهشم این است که در جلسه بعد شهردار وقت و رئیس شورای وقت را احضار کنید و بیاورید.

اظهارات اسماعیلی در مورد پرونده طبری

در همین حال روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با رادیو جوان گفت: دادگاه رسیدگی به اتهامات طبری نشان داد نظام جمهوری اسلامی هیچ فسادی را برنمی‌تابد. وی تاکید کرد: کیفرخواست بخش اصلی این پرونده صادر و به دادگاه ارسال شده است؛ اما بخش دیگر این پرونده هنوز در دادسرا است و تحقیقات تکمیلی انجام می‌شود. تا زمانی که دادسرا تحقیقات را تمام نکرده هیچ‌گونه قضاوت و پیش‌داوری را نمی‌توانیم انجام دهیم؛ اما این وعده را می‌دهیم که ما با تخلفات اهل تعارف نیستیم و هرکجا به تخلف رسیدیم و متخلف هرکسی باشد در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی برخورد خواهد شد و برای هیچ کس حریم و حاشیه امنی قائل نبوده و نخواهیم بود.