روحانی:  سیاست آمریکا «زانو بر گلو» است

روحانی با تاکید بر اینکه ملت بزرگ ایران این زانو و سیاست آمریکا را درهم شکسته است، گفت: اینها سال ۹۷ می‌خواستند همین سیاست را انجام دهند و زانوی خود را تا حلقوم ملت ایران نزدیک آوردند اما ملت عزیز ایران این زانو را با پتک عظیم اتحاد و وحدت ملی درهم شکست و اینها دیگر زانویی ندارند که نسبت به ملت ایران اعمال فشار کنند. رئیس‌جمهوری خطاب به مردم گفت: بدانید که دولت در زمینه اقتصادی همه تلاش‌ خود را به‌کار خواهد گرفت تا فشار بر مردم کم شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه اظهارت خود در جلسه هیات‌دولت با اشاره به وضعیت کشور در مقابله با ویروس کرونا گفت: تاب‌آوری ملت ایران در مبارزه همزمان با کرونا و تحریم‌های سخت و غیر‌قانونی آمریکا، امروز زبانزد است و در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. روحانی با تاکید بر اینکه  سلامت مردم همچنان مساله اول ما است، بر ضرورت نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررعایت و اجرای دستورالعمل‌های پزشکی از سوی مردم و صاحبان مشاغل و اصناف تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به‌دلیل بازگشایی‌هایی که در طول دو ماه گذشته به‌تدریج انجام شده، به‌طور طبیعی باید با احتیاط و خودمراقبتی بیشتر بتوانیم در برابر خطرات احتمالی این ویروس مقابله کنیم، تاکید کرد: امروز نه کرونا پایان یافته و نه تابستان و گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد لذا ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت کشور، بهداشت و درمان، صمت، دادگستری و اصناف مراقبت و دقت کنند که بازگشایی‌ها در کشور که از ابتدا مشروط بر این بوده که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند، موجب آسیب نشود.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع حمل‌و‌نقل شهری در ‌این دوران گفت: باید در این زمینه همه شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری تهران، مراقبت زیادی انجام دهند زیرا یکی از جاهایی که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، مترو و اتوبوس است و اگر مردم از وسایل حفاظتی مثل ماسک استفاده نکنند حتما با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

روحانی همچنین آموزش و پرورش را به استفاده از امکانات فضای مجازی در ایام تابستان در راستای آموزش و تقویت دانش‌آموزان توصیه کرد و از این وزارتخانه خواست در این ایام که دانش‌آموزان فراغت و فرصت دارند از امکاناتی که در فضای مجازی به‌وجود آمده برای تکمیل آموزش‌هایی که دانش‌آموزان در سال گذشته داشتند و همچنین برای پر کردن ساعات فراغت آنها و هم برای اینکه خودمراقبتی و مهارت آنها را در شرایط فعلی تقویت کنند، استفاده کند.

توصیه کرونایی روحانی به مردم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا هنوز تمام نشده، خطاب به مردم تاکید کرد: راهی نداریم جز اینکه سبک زندگی خود را عوض کنیم. یعنی تا زمانی که این ویروس وجود دارد و تا زمانی که دنیا به واکسن مطمئنی در مورد کرونا برسد، راه دومی وجود ندارد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بازگشایی‌ها باید به‌تدریج ادامه پیدا کند، گفت: در این هفته و هفته آینده هم مواردی از بازگشایی را داریم. البته باید قدم به قدم و با احتیاط صورت بگیرد. اما راه حل اصلی تغییر سبک زندگی است. رئیس‌جمهوری گفت: ما در معاشرت‌ با خانواده‌ها و دوستان، آداب‌ها، برخوردها و رسومی که داشتیم و در مراسم‌هایی که به مناسبت‌هایی خواهیم داشت همه جا باید مراعات کنیم و سبک زندگی را برای مدتی تغییر دهیم تا از این شرایط خارج شویم، ممکن است خروج از این شرایط برای ماه‌ها طولانی شود.

تلاش دولت برای دوری از حواشی

روحانی افزود: مردم آگاه هستند که کشور ما از آغاز سال ۹۷  با یک تحریم شدید بی‌نظیر از طرف حاکمان کاخ سفید مواجه شد و متأسفانه با رعب و وحشت کشورهای دیگر را هم وادار کردند در برخی موارد همکاری‌ها را کم یا قطع کنند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه  از اواخر سال ۹۸ هم که ویروس کرونا اضافه شده با شرایط دشوارتری روبه‌رو هستیم، افزود: همه باید به این مساله توجه کنند که در چه شرایطی کشور را مدیریت و اداره می‌کنیم. نمی‌خواهم دولت هرگز در مساله حاشیه‌سازی‌ها وارد شود. او با تاکید بر اینکه از همه می‌خواهم اگر از دولت انتقاد دارند، خیلی راحت و با زبان روان انتقاد کنند، اما در عین حال شرایط را در نظر بگیرند و انصاف را رعایت کنند، اظهار کرد: دولت هرگز وارد حاشیه‌سازی نخواهد شد و در ۱۴ ماهی که از دولت باقی مانده، همه توان‌مان را باید برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، بگذاریم.

روند کاهش درآمد دولت

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت در هر هفته افتتاح‌های زیادی انجام می‌دهد و در همین هفته ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، طرح و پروژه صنعتی و معدنی افتتاح خواهد شد، گفت: در شرایط فشار فوق‌العاده تحریم در این سال‌ها، در سال حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمدمان کم شده است، گفت: کل بودجه سال ۹۹، ۵۷۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته ۴۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است و ۵۰ میلیارد دلار یعنی ۸۷۰ هزار میلیارد تومان و این حدود ۲ برابر بودجه پارسال و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از کل بودجه امسال است. با چنین شرایطی هر دولتی در دنیا به زانو درمی‌آمد اما مردم ایران ایستادگی کردند.

توقف روند کاهش تورم

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز شرایط زندگی مقداری برای مردم سخت‌تر شده است و نتوانستیم روند کاهش تورم را به خاطر تحریم‌ها ادامه دهیم، گفت: وقتی تحریم‌های شدید وجود نداشت، رشد اقتصادی را از منهای ۸ به مثبت  ۱۴رساندیم که در تاریخ کشور بی‌نظیر بود ضمن اینکه نرخ تورم هم از ۴۰ به رقم ۷ درصد رسید یعنی تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی ۲ رقمی شد. او با بیان اینکه در دولت دوازدهم با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو هستیم و باید این شرایط ویژه  مدنظرمان باشد؛ اما در این شرایط نیز متوسط حقوق کارمندان و کارگران نسبت به اول دولت یازدهم ۴ تا ۵ برابر شده و مستمری‌ افراد کم درآمد حدود ۹ برابر شده است.

روحانی در ادامه به مشکلات مردم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: امروز شرایط مسکن، اجاره‌ها، قیمت مسکن، با شاخص‌های اقتصادی منطبق نیست یعنی یک حرکتی در جامعه جریان دارد که به مردم فشار ناعادلانه می‌آورد. به همین دلیل امروز در دولت دستور دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور، همه طرح‌هایی که برای مهار این مساله امکان‌پذیر است را مورد نظر قرار دهند که بتوانیم فشاری که امروز بر دوش مردم قرار گرفته را کاهش دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش رئیس بانک مرکزی اظهار کرد: بر اساس این گزارش در ۳ ماهه چهارم سال گذشته، کارگاه‌های بزرگ صنعتی رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشتند و ۵/ ۱۰ درصد در ۳ ماهه چهارم رشد داشتند و امیدوارم رشد اقتصادی بدون نفت به‌رغم تحریم‌ها مثبت باشد، ضمن اینکه علایم و نشانه‌ها نیز حاکی از آن است که رشد اقتصادی بدون نفت ما منفی نخواهد بود و ان‌شاءالله مثبت خواهد بود.