ادعاهای جدید برایان هوک علیه ایران

اظهارات هوک درحالی صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیش از این به اظهارات ترامپ درباره توافق با ایران واکنش نشان داده بود. ظریف با اشاره به تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: «آقای ترامپ، ما به‌رغم تلاش‌های «زیردستان» شما، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم؛ ضمن اینکه ما در زمان بر سر کار آمدن شما یک توافق داشتیم. ایران و دیگر شرکای برجام، هرگز میز گفت‌وگو را ترک نکردند. مشاوران شما که بیشتر آنها را هم برکنار کرده‌اید، دست به قمار احمقانه‌ای زدند. اینکه چه زمانی تصمیم بگیرید، این مسأله را اصلاح کنید، به خودتان مربوط است.»

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس به نوشته پایگاه خبری «Arabnews» برایان هوک گفته که آمریکا از نتایج تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران خرسند است. سخنانی که با واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی مواجه شد و سیدعباس موسوی، خطاب به برایان هوک تاکید کرد دیدید که نه گردن مردم ایران، بلکه زانوی شما خرد شد و به‌زودی جلوی این ملت هم زانو خواهید زد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه به ابراز خرسندی برایان‌هوک از نتایج فشار تحریم‌ها علیه مردم ایران واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «دولتی که سیاستش مبتنی بر «فشار بر گردن»- چه مردم خودش و چه مردم جهان باشد- باید از تروریسم اقتصادی و فشار بر مردم عادی خرسند باشد. اما دیدید نه گردن ملت ایران، بلکه زانوی شما خرد شد.»

راهبرد واشنگتن در قبال تهران

از سوی دیگر مسوول ویژه امور ایران در وزارت‌خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه العربیه مدعی شد: «زمانی که به عربستان سفر کردم، سلاحی که ایرانی‌ها به حوثی‌ها می‌دهند را دیدم. من در سفرم به ریاض در رابطه با تهدیدات حوثی‌ها با خالدبن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان رایزنی کردم.»

به گزارش «ایسنا» وی در ادامه ادعاهایش افزود: «آمریکا نمی‌خواهد که نسخه دیگر حزب‌‌الله را در مرزهای عربستان ببیند. واشنگتن در تلاش است هرگونه حمایت مالی ایران از حوثی‌ها را متوقف کند.» هوک تاکید کرد: «راهبرد ما در رابطه با ایران در سه محور است؛ تحریم‌های اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و تهدید به استفاده از قدرت نظامی بازدارنده.»

این مقام آمریکایی در رابطه با سوریه نیز مدعی شد: «هدف ما خارج کردن نیروهای ایرانی از سوریه است، شبه‌نظامیان ایرانی تحرکات خود در خاک سوریه را از سر گرفته‌اند و به شمال این کشور منتقل شدند.»

هوک گفت هزینه بازسازی سوریه ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و روسیه این هزینه را پرداخت نمی‌کند و ما نیز تا زمان خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه هیچ پولی برای بازسازی این کشور پرداخت نخواهیم کرد. وی در ادامه مدعی شد: «ایران ۷۰درصد از بودجه حزب‌الله لبنان را می‌دهد و سیاست‌های آمریکا علیه تهران، حزب‌الله را ضعیف کرد تا جایی که سیدحسن نصرالله دبیرکل این حزب درخواست کمک‌رسانی کرد. ما از نتایج تحریم‌هایی که علیه حزب‌الله وضع کردیم خشنود هستیم و از اقدام آلمان در قرار دادن این حزب در لیست تروریست‌ها تمجید می‌کنیم.» برایان هوک در ادامه گفت‌وگوی خود با این شبکه سعودی مدعی شد: «حزب‌الله لبنان که ایران آن را ساخت، همان مشکلاتی را برای مردم لبنان ایجاد خواهد کرد که ملت ایران از آن رنج می‌برد.»

واکنش ظریف به سوءاستفاده آمریکا از سازمان‌های بین‌المللی

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توییتری در انتقاد از مواضع دولت آمریکا در برابر ایران و با اشاره به عملکرد دولت آمریکا نوشت که این کشور هیچ حقی برای سوءاستفاده از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بدنام کردن ایران ندارد. به گزارش «ایسنا» ظریف در انتقاد از مواضع دولت آمریکا در برابر ایران در پیامی توییتری نوشت: «آمریکا سعی داشته است تنش‌ها با ایران را بالا برده و دیگران را با زور وادار به پیروی کند. اما با اقرار به: عملیات ترور در عراق؛ همدستی در جنایات جنگی در یمن و فلسطین؛ راهزنی دریایی و نقض برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ حقی برای سوء‌استفاده از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بدنام کردن ایران را ندارد.»

همزمان وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به تحریم چند مقام دیوان بین‌المللی کیفری از سوی دولت آمریکا، از سکوت جامعه جهانی در برابر زورگویی آمریکا انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه در پیامی توییتری از جامعه جهانی خواست در برابر زورگویی‌های آمریکا بیش از این سکوت نکنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توییتر نوشت: «دیوان بین‌المللی کیفری اکنون از سوی گنگسترهایی که خود را دیپلمات جا می‌زنند، مورد اخاذی قرار گرفته است. چه اتفاق دیگری باید رخ دهد تا جامعه جهانی بیدار شود و نتایج ساکت نشستن در برابر این زورگو [آمریکا] را حس کند؟ و دیگر چه کسی را آمریکا باید مورد ارعاب قرار دهد تا آنها که ساکت نشسته‌اند، متوجه شوند که شاید خودشان مورد بعدی باشند؟»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با صدور یک فرمان اجرایی، تعدادی از مقامات دیوان بین‌المللی کیفری (دیوان لاهه) را که گفته می‌شود در تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات نظامیان آمریکایی در عراق نقش داشته‌اند تحریم کرد. دونالد ترامپ طی این فرمان اجرایی به «مایک‌پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا دستور داده است که با مشورت «استیون منوچین» وزیرخزانه‌داری این کشور نسبت به مسدودسازی دارایی‌های مقاماتی که در تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایات نظامیان آمریکایی در عراق ایفای نقش کرده‌اند، اقدام کند.

پاسخ چین به آمریکا

همچنین در شرایطی که برایان هوک نسبت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ابراز خوشبینی کرده و گفته است که با هم‌پیمانان خود برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت تلاش می‌کنیم، وزیر امورخارجه چین اعلام کرد که ایالات‌متحده پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، حالا حق ندارد تقاضای گسترش و تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را داشته باشد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ‌یی، وزیر امورخارجه چین در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت: «ایالات‌متحده به‌طور یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و حالا حق ندارد خواستار آن شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.» وی همچنین اظهار کرد که تمام تمهیدات سازمان ملل متحده باید با جدیت اجرا شوند و ایالات‌متحده آمریکا دیگر عضو توافق هسته‌ای ایران یا همان برجام (JCPOA) نیست و حق ندارد از سازمان ملل درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را داشته باشد. روسیه نیز اعلام کرده است که مطابق با قطعنامه (۲۲۳۱) شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر با تمدید آنها موافقت نخواهد کرد.