به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه گلوبال نیوز کانادا، مارک گارنیو، وزیر حمل‌ونقل کانادا گفته که این کشور با اظهارات جدید ایران مبنی بر ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه که در اوایل سال میلادی جاری در ایران به اشتباه مورد هدف قرار گرفت، موافق است و می‌خواهد این کار سریع‌تر انجام شود. گارنیو در این باره گفت: «ما فکر می‌کنیم که این کاملا قابل قبول است، در واقع ایده خوبی است که این جعبه‌های سیاه به فرانسه فرستاده شوند.»

پیش از این توافق شده بود که اگر مقامات اوکراینی نتوانند به اطلاعات جعبه‌های سیاه آسیب‌دیده دست پیدا کنند، این جعبه‌ها به فرانسه فرستاده شوند که «دایره استعلام و تحلیل امنیت هواپیمایی غیرنظامی» آن به‌عنوان یکی از بهترین نهادهای تحقیقات سقوط هواپیما در جهان شناخته می‌شود.

وزیر حمل‌ونقل کانادا همچنین در این باره گفت: «ما می‌دانیم که این نهاد فرانسوی مانند هیات امنیت حمل‌ونقل ما توان و تخصص تحلیل این جعبه‌های سیاه را داشته و قویا ایران را تشویق می‌کنیم که این جعبه‌های سیاه را هر چه سریع‌تر به پاریس بفرستد.»

به گزارش «ایسنا» مقامات ایرانی در واکنش به تاخیر طرف اوکراینی در پاسخ به پیشنهاد ایران در این خصوص و همچنین روشن شدن گام‌های بعدی اقدام در این زمینه، تصمیم گرفته‌اند جعبه سیاه این هواپیما را به کشور دیگری (فرانسه) ارسال کنند. در این راستا جمعه شب خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نماینده ایران در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) گفته ایران از آژانس حوادث هوایی فرانسه خواسته جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه‌دیده اوکراین را بازخوانی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هواپیمای مسافربری اوکراین دی‌ماه سال گذشته با شلیک اشتباه موشک سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل شماری از هموطنانمان و شهروندان کشورهای دیگر، جان باختند.فرهاد پرورش در یک گفت‌وگوی تلفنی به خبرگزاری رویترز گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران از BEA درخواست کرده ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراین را به مقر این سازمان در فرانسه ارسال کند تا در حضور نمایندگان سایر کشور‌های مربوطه و ایکائو بازخوانی شود.» آژانس حوادث هوایی فرانسه گفته که هنوز رسما این درخواست را تحویل نگرفته و رایزنی‌هایش با ایران، کانادا و اوکراین ادامه دارد. ۵۷ نفر از سرنشین‌های این هواپیما شهروند کانادا بودند. محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران روز پنج‌شنبه با مارتا مورگان، معاون وزیر امورخارجه کانادا درباره این هواپیما گفت‌وگو کردند. دو طرف توافق داشتند که پروسه انجام تحقیقات و نهایی شدن پرونده هواپیمای اوکراینی سریع، شفاف و عادلانه حل و فصل شود.

رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

همزمان تعدادی از خانواده‌های شهدای سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور دیدار کردند. به گزارش «ایلنا» حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های شهدا و بازماندگان این سانحه، گزارشی از اقدامات این سازمان برای رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی ارائه کرد؛ سپس دادستان نظامی تهران گزارش مشروحی درباره روند رسیدگی به پرونده ارائه کرد. وی افزود: «آماده شنیدن اظهارات و پاسخگویی به اولیای دم پرونده همچنین دریافت شکایت افرادی که تاکنون مراجعه نکرده‌اند، هستیم.» بهرامی احقاق حقوق بازماندگان این سانحه را اولویت سازمان قضایی نیروهای مسلح برشمرد. در ادامه، خانواده‌های شهدای این سانحه مطالب و خواسته‌های خود را مطرح کردند و خواستار رسیدگی دقیق به این پرونده و اطلاع‌رسانی مناسب مراجع رسمی و قانونی شدند.