از سوی دیگر، اوضاع ابتلا در ایران نیز گرچه چند روزی تقریبا ثابت مانده اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که همچنان روزانه بیش از ۲ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند. آخرین آمار حاکی از آن است که در بازه زمانی ۲۴ ساعته روز یکشنبه تا دوشنبه، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده و به این ترتیب، تا کنون حدود ۱۹۰ هزار نفر به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.از سوی دیگر، این روزها ۲ هزار و ۷۶۵ نفر از این بیماران در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری قرار دارند.

وضع برخی استان‌ها نیز بحرانی است؛ بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین در تهران، خراسان رضوی و بوشهر، موارد بستری در حال افزایش است. همچنین دیروز، سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به ابتلای روزانه ۲ هزار نفر به کرونا در سطح کشور، گفت: یک‌سوم آمار مبتلایان روزانه کرونا، در خوزستان هستند. همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد نسبت به افزایش بیش از پیش تعداد مبتلایان به کرونا به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی و پیشگیرانه در گناباد و بجستان هشدار داد.

هشدار درباره مراسم عروسی و عزا

در این راستا وزارت بهداشت بار دیگر از مردم خواسته است که با توجه به افزایش نسبی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند و در هر سن و هر شرایطی هستند به محض خروج از منزل، از ماسک استفاده کنند.همچنین این وزارتخانه از مردم خواسته تا از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری خودداری کنند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، یکی از علل مهم افزایش مجدد آمار کرونا برگزاری این نوع تجمعات در برخی شهرهاست از جمله در یک عروسی ۱۲۰ نفر از مهمانان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

احتمال وقوع موج دوم کرونا

از سوی دیگر، معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اعلام اینکه ایمنی بیشتر نقاط کشور در برابر کرونا، هنوز زیر ۲۰ درصد است، از احتمال وقوع موج بعدی کرونا در بسیاری از کشورها از جمله ایران به دلایل متعدد خبر داد. رضا ملک زاده با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و اصناف از میانگین ۷۷ درصد تا پایان اردیبهشت ماه به میانگین ۲۲ درصد در کل کشور و ۱۱ درصد در تهران در حال حاضر گفت: پیش از این بارها هشدار داده شده بود که درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، ما شاهد وقوع موج دوم اپیدمی کرونا خواهیم بود.

انتقاد ربیعی از وضعیت وسایل نقلیه عمومی

سخنگوی دولت نیز در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه ما در مبارزه با کرونا چالش‌های جدیدی داشتیم که توانستیم از این مرحله با موفقیت نسبی عبور کنیم به انتقاد از عدم رعایت اصول بهداشتی در وسایل نقلیه عمومی پرداخت وگفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در برخی از اماکن متبرکه رعایت فاصله‌گذاری‌ها به خوبی صورت نگرفته و بسیار ضعیف بوده است. در وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها مراعات خوبی صورت نگرفته به‌طوری که۳۰ تا ۴۰ درصد مراعات شده است. علاوه بر این در مترو با اینکه ۹۰ درصد از ماسک استفاده کردند ولی فاصله‌گذاری رعایت نشده است. ربیعی گفت: به وزارت صمت مسوولیت داده شد تولید ماسک را افزایش دهند و ماسک ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد.