آن‌طور که روز گذشته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است این استان‌ها در شرایط خاص قرار دارند و در صورت عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است استان‌های سفید هم به سمت وضعیت هشدار حرکت کنند. استان آدربایجان شرقی و کرمانشاه نیز روز پنج‌شنبه در لیست استان‌های پرخطر و قرمز قرار داشت. در همین حال به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت کردستان جزو سه استان اول کشور در بیماری کرونا است. در همین ارتباط روز گذشته آمار جان‌باختگان کرونا در کشور پس از گذشت یک روز مجددا سه‌رقمی شد.

وضعیت در شهرهای مختلف

همزمان گزارش‌ها حاکی از بالا رفتن میزان مبتلایان به کرونا در مازندران و سه‌رقمی شدن مجدد آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بابل یکی از شهرهای مازندران است. به گزارش «ایرنا» بستری بیماران کرونایی در بابل با افزایش ۲۵ درصدی در ۴۸ ساعت گذشته بعد از ۵۰ روز بار دیگر سه رقمی شده است.

ازسوی دیگر محمدرضا رضانیا، سخنگوی شورای سلامت کیش از بازگشت برخی از محدودیت‌های کرونایی به این جزیره خبر داده و اعلام کرده است برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، مجامع و گردهمایی‌ها به علت شرایط ویژه منطقه تا اطلاع ثانوی ممنوع است. محمد رادمهر فرماندار جاسک نیز روز گذشته اعلام کرد از ٢٨ تا ٣٠ خرداد با دستور استاندار، کلیه صنوف غیرضرور تعطیل شده و در ضمن قرنطینه دو هفتگی بین روستا‌ها و شهر به روستا آغاز شده و تردد برای شاغلان در پروژه‌ها به‌صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر خواهد بود. همزمان نماز جمعه روز گذشته در استان آذربایجان غربی به‌دلیل وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا لغو شد.همچنین سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از عبور تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر از مرز ۴ هزار نفر خبر داد. به گفته عبدالمحمد خواجه‌ئیان، گردش ویروس کرونا در استان بوشهر سرعت و شدت گرفته‌ و بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد کل موارد مثبت بیماری در استان بوشهر در هفته جاری شناسایی شده‌اند.استان البرز هم ظاهرا حال خوشی ندارد. روز گذشته حسن ایلانلو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز با اعلام افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این استان طی روزهای اخیر گفت که این استان وارد پیک دوم بیماری شده است.

احتمال بازگشت محدودیت‌ها به خوزستان

از سوی دیگر ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز گذشته در جلسه با خبرنگاران گفت: اگر قرار بر قرنطینه باشد، ضمن در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم، باید حداقل ۲ برابر دوره کمون بیماری یعنی ۲ دوره ۱۴ روزه طبق استاندارد یا دست کم یک دوره قرنطینه اعمال شود. وی افزود: در این دوره همه فعالیت‌ها باید با هم تعطیل شوند نه اینکه فقط ادارات را ببندیم و بازارچه‌های محلی ما باز باشند. وی همچنین تصریح کرد: کماکان همان ۹ شهر قبلی ما در وضعیت قرمز قرار دارند. رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان نیز با بیان اینکه احتمال بازگشت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در این استان وجود دارد، گفت: منتظر نظر کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی و مصوبات ستاد ملی کرونا تا هفته آینده هستیم.

تعداد فوت‌شدگان در مرز ۱۰ هزار نفر

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور با فوت ۱۲۰ نفر دیگر به ۹۳۹۲ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ازمجموع ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور ۹۸۶ مورد بستری شده‌اند. رقم بیماران شناسایی شده در روز پنج‌شنبه هم ۲۵۹۶ بیمار جدید بود. همچنین آمار فوت‌شدگان بیماری کرونا در کشور در همین روز ۸۷ نفر بود. این رقم روز چهارشنبه هفته گذشته ۱۲۰ نفر اعلام شده بود.لاری همچنین روز گذشته مجموع بهبودیافتگان کرونا در کشور را ۱۵۹ هزار و ۱۹۲ نفر ذکر کرد و گفت: تعداد تست‌های انجام شده نیز تاکنون یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۷۱۸ تست است.

توصیه‌های روحانی برای محدودیت‌های نقطه‌ای

در همین حال بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا در کشور روز پنج‌شنبه هشدار حسن روحانی رئیس‌جمهوری را نیز در پی داشت. روحانی در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا گفت: در حال حاضر با اقدامات انجام گرفته به موفقیت بزرگ کنترل بیماری در مرکز استان‌ها رسیده‌ایم و در سایر استان‌ها به‌تدریج به مرحله مهار این ویروس نزدیک می‌شویم، اما آنچه اهمیت دارد این است که ممکن است در اثر رفتارهای ناشناخته این ویروس و عدم‌رعایت دستورالعمل‌ها به یک وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و ناخوشایند دچار شویم. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌هایی که در مورد وضعیت قرمز شهرهای برخی استان‌ها مطرح است، بر ضرورت ارائه تعریف شاخص‌ها در زمینه قرمز قلمداد کردن وضعیت ایمنی شهرستان‌ها و استان‌ها تاکید و اظهار کرد: همه باید بدانند چه شهرهایی از کشور را با چه وضعیتی منطقه قرمز قلمداد می‌کنیم و در این مناطق چه محدودیت‌هایی در چه بازه زمانی و وسعت جغرافیایی اجرا خواهد شد.روحانی ادامه داد: بر این اساس باید محدودیت‌ها به‌صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در استان اجرا شود و در عین حال این محدودیت‌ها صرفا باید با هماهنگی و مجوز کمیته‌های تخصصی درمانی و اجتماعی - امنیتی و در مرکز اجرا شود. رئیس‌جمهور استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را در جلوگیری از انتقال ویروس کووید-۱۹ بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: در کشورهایی که استفاده از ماسک را در اماکن سرپوشیده و تجمع‌ها اجباری کرده‌اند، این امر عامل موفقیت قابل توجهی در کنترل بیماری بوده و باید از این تجربه استفاده کرد.

هشدار در مورد ممنوعیت مجدد فعالیت‌های اقتصادی

روحانی همچنین در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت راه در سه استان ایلام، البرز و مازندران گفت: امروز فعالیت اقتصادی در شرایط کرونایی اهمیت بسیار دارد، هرچند شرایط مانند اوایل شیوع این ویروس نیست اما باید بدانیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود ما نمی‌توانیم فعالیت اقتصادی را که به معیشت مردم وابسته است ادامه دهیم.به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از برگزاری تجمع‌ها که از مهم‌ترین عوامل شیوع این بیماری ناشناخته است، ممانعت شود، گفت: مسوولان کادر بهداشتی و درمانی و اجرایی با شفافیت و دقت هشدارهای لازم را به مردم بدهند.رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه هفته گذشته نیز در گفت‌وگو با سعید نمکی وزیر بهداشت بر آماده‌سازی فوری برنامه‌هایی برای کنترل بیماری در استان‌های قرمز تاکید کرد.

ابتلای ۱۲۰ نفر به کرونا در یک عروسی

در کنار هشدارهای رئیس‌جمهوری، مقامات وزارت بهداشت و استان‌های کشور نسبت به برگزاری عروسی و عزا در استان‌های قرمز هشدار می‌دهند. در همین راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در سفر به استان کردستان با اشاره به رسیدن ۱۰ استان به قله کرونا گفت: در یک استان ۱۲۰ نفر در یک مراسم عروسی مبتلا شده بودند. او در همین ارتباط از دادستان‌‌ها درخواست کرد به این مسائل ورود پیدا کنند.او همچنین گفت: به ما خبر دادند که در سنندج مردم مراسم عروسی را در کارواش برگزار می‌کنند که چنین موضوعی شاید برای اولین بار است که در تاریخ بشریت اتفاق می‌افتد.روز گذشته نیز سیدمحمد جمالیان، رئیس علوم پزشکی اراک با بیان اینکه برخی مبتلایان کرونا سابقه شرکت در مراسم عزا یا عروسی داشته‌اند، خواستار حذف فرهنگ مراسم عروسی ازسوی مردم شد. سیمین خیاط‌زاده، رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی هم گفت: بعد از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا حدود ۵۰ نفر مبتلا به کرونا در میان شرکت‌کنندگان شناسایی می‌کنیم.