قوانین بخش مسکن باید اصلاح شود

رئیس‌جمهوری در این مراسم تازه‌ترین اقدامات دولت را برای تامین مسکن و همچنین کنترل اجاره‌بها در شهر‌های مختلف را نیز تشریح کرد. او با تاکید بر اینکه تا پایان دولت حدود یک میلیون واحد مسکونی در اختیار مردم قرار می‌دهیم، اظهار امیدواری کرد با اقداماتی که دولت انجام می‌دهد چارچوبی تعیین شود تا ۳۰ درصد مردمی که خانه مسکونی ندارند و مستاجر هستند و نیاز به خانه اجاره‌ای دارند، بتوانند با قیمت عادلانه‌ای زندگی خود را به پیش ببرند. روحانی با تاکید بر لزوم مناسب بودن قیمت مصالح ساختمانی تصریح کرد: در این زمینه بانک‌ها نیز چه برای ساخت مسکن و چه برای خرید مسکن باید وارد کار شوند و همچنین مقرراتی باید در این زمینه تعیین شود.

مساله مسکن جزو اولویت‌های دولت است

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح و آغاز عملیات طرح‌های زیربنایی ملی در حوزه راه و شهرسازی گفت: در این مقطع زمانی که قرار گرفتیم مساله مسکن جزو اولویت‌های دولت است و البته این مساله همیشه برای دولت ما مهم بوده است و همه طرح‌های نیمه‌کاره مسکن را تمام کردیم و تحویل مردم دادیم.به گزارش «ایسنا» روحانی با بیان اینکه «مسکن جزو کالاهای اساسی زندگی مردم است»، گفت: مردم باید در یک محله‌ای بتوانند زیست کنند و فرزندان خود را بزرگ کنند. باید مسکن مطمئنی برای آنها ساخته شود. اینکه چه اقداماتی باید انجام شود یکی از مواردی است که هم دولت و هم ستاد اقتصادی و هم شخص معاون اول که درباره قیمت مسکن و اجاره‌بها مسوول شده است، آن را دنبال می‌کنند. امروز مردم ما با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند و دولت در این خصوص وظیفه دارد اقدامات لازم را انجام دهد. رئیس‌جمهور همچنین گفت: بهترین راه برای حل مشکل مسکن در داخل شهرها، بازآفرینی محله‌های شهری است.

روحانی افزود: یکسری اقدامات است که در بلندمدت جواب می‌دهد، اما ضروری است. زمین‌هایی که ما باید در اختیار مردم قرار دهیم و محدوده شهرها باید به مقدار لازم توسعه پیدا کند. وزارتخانه‌های دیگر یا حتی نیروهای مسلح باید زمین‌های مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا بتوانند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار کسانی قرار دهند که ساخت مسکن را به‌طور انبوه یا غیرانبوه انجام می‌دهند یا در اختیار مردمی قرار دهند که نیازمند خانه هستند؛ بنابراین موضوع زمین مساله اول ما است.وی با بیان اینکه «مساله مصالح ساختمانی به وزارت صمت مربوط می‌شود و مسوولیت آن بر دوش‌شان است»، گفت: قیمت‌ها در این مورد باید متناسب باشد تا مردم بتوانند صاحب مسکن شوند. همچنین اقدامات بانک‌ها برای ساخت و خرید مسکن اهمیت زیادی دارد و مقرراتی که ما امروز برای اجاره یا فروش مسکن داریم کافی نیست و این مقررات چه در قانون و چه مقررات دولت و آیین‌نامه‌ها باید با اصلاحاتی همراه شود تا فشار را از دوش مردم برداریم.روحانی تاکید کرد: هم در زمینه حمل‌و‌نقل و هم مسکن که باید به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، امروز در هر دو زمینه افتتاح داشتیم و در هر دو زمینه پروژه‌های مهمی کلید خورد یا آغاز عملیات اجرایی شد.

۳۰ درصد مردم مستاجر هستند

وی درادامه اظهار کرد: امیدوارم با اقداماتی که دولت انجام می‌دهد بتواند چارچوبی مقرر کند تا ۳۰ درصد مردمی که مستاجر هستند بتوانند با قیمت عادلانه زندگی خودشان را پیش ببرند.به گزارش «ایرنا» روحانی تاکید کرد: امروز می‌دانیم مردم ما در زمینه مسکن و اجاره‌بها دچار مشکل هستند. در مجموع در کشور ما حدود ۳۰ درصد مردم مستاجرند یعنی مالک خانه نیستند، ۷۰ درصد مردم مالک خانه هستند و ۳۰ درصد مالک خانه نیستند.وی افزود: البته در استان‌ها این موضوع فرق می‌کند. در استان تهران مستاجری بیشتر است و در شهر تهران، رقم قابل ملاحظه است اما در مجموع این جزو کالاهای اساسی برای زندگی مردم است، مسکن جزو کالاهای اساسی است.

نهایی شدن راه‌آهن انزلی تا پایان سال

به گزارش «ایسنا» او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افتتاح ۱۱۴ کیلومتر راه‌آهن کرج به قزوین گفت: این طرح سبب می‌شود که هم مسیر میان این دو استان کوتاه شود و هم مردمی که به سمت رشت و گیلان می‌روند یا به سمت مشهد می‌روند، بتوانند از آن استفاده کنند. پروژه ۲ خطه شدن راه‌آهن قزوین – کرج ظهر روز پنج‌شنبه ۲۹ خرداد به دستور رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح  شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش «ایرنا» روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فکر می‌کنم تا پایان سال هم راه‌آهن انزلی و هم تبریز را به نتیجه برسانیم، برای ما افتتاح هر یک از این دو راه‌آهن بسیار حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور به افتتاح ۱۹۶ کیلومتر راه در دو استان ایلام و مازندران اشاره کرد و افزود: با افتتاح این طرح‌ها به خطوط بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی کشور افزوده می‌شود.