آخرین جزئیات از پرونده منصوری

به گزارش «ایسنا» رئیس پلیس بین‌الملل ناجا تصریح کرد: به منظور بررسی وضعیت صحنه حادثه و علت دقیق آن، تیمی از پلیس ایران تشکیل و در صورت پاسخ مثبت از سوی کشور رومانی، به آن کشور اعزام خواهند شد. خبرمرگ قاضی منصوری متهم ردیف نهم پرونده طبری، اولین بار غروب جمعه در حساب کاربری رسمی «رادیو فردا» در توییتر به نقل از خبرنگار این رادیو در رومانی منتشر شد. بر مبنای این خبر جسد غلامرضا منصوری، قاضی متهم به اخذ رشوه روز جمعه در بیرون هتل محل اقامت وی پیدا شد. در توضیحات اولیه آمده بود که منصوری از پنجره محل اقامت خود به پایین پرت شده و فوت کرده است.

در همین حال روز گذشته همشهری آنلاین به نقل از آدلینا رادولسکو خبرنگار رادیو اروپای آزاد جزئیات تازه‌ای را از مرگ قاضی منصوری منتشر کرد. براساس این جزئیات و به گفته پلیس رومانی جسد قاضی منصوری در مقابل در ورودی لابی و داخل هتل پیدا شده است. بر اساس این گزارش از اظهارات این خبرنگار و عکس‌های منتشرشده برمی‌آید که قاضی منصوری از پنجره طبقه ششم هتل دوک رومانا در بخارست پرت نشده است و از راه‌پله طبقه ششم به داخل لابی پرت شده است.

هرچند هنوز علت و چگونگی مرگ قاضی منصوری در رومانی مشخص نیست اما اعلام این خبر شوک بزرگی به پرونده اکبر طبری معاون اجرایی سابق آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس وقت قوه‌قضائیه وارد کرده است. نام غلامرضا منصوری اولین بار در پرونده اکبر طبری به‌عنوان متهم ردیف نهم این پرونده و اخذ رشوه ۵۰۰ هزار یورویی ازیکی دیگر از متهمان این پرونده قطور فساد مالی در دادگاه مطرح شد. اولین جلسه این دادگاه روز ۱۸ خرداد برگزار شد و تاکنون چهار جلسه دادگاه مذکور برگزار شده است. در هر چهار جلسه نیز بارها نام قاضی منصوری ازسوی دیگر متهمان به‌عنوان کسی که از آنها طلب رشوه می‌کرد مطرح شده است. اما شاید یکی از نکات مهم این پرونده فرار قاضی منصوری ابتدا به آلمان و سپس رومانی همان کشوری که جسدش در آن پیدا شد باشد. هرچند او در جریان برگزاری دادگاه، با انتشار ویدئویی از قصد خود برای بازگشت به کشور و مراجعه خود به سفارت ایران در رومانی خبر داد اما آن‌طور که قهرمانی نماینده دادستان پس از انتشار این ویدئو در دادگاه گفت او براساس شواهد قصد بازگشت به کشور را نداشته است. پس از آن گزارش‌هایی مبنی‌بر بازداشت او در رومانی منتشر شد؛ اما قاضی دادگاهی در شهر بخارست تصمیم گرفت این متهم تا تاریخ ۲۰ تیر ماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد. ظاهرا قاضی رومانیایی از ایران خواسته بود مدارک مربوط به درخواست استرداد او را تا آن زمان به دادگاه ارائه کند‎. از سوی دیگر روز۲۶ خردادماه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ازتحت تعقیب بودن او از طریق اینترپل ایران و مراجعه قاضی منصوری به بیمارستان خبر داد و گفت او در آنجا تحت‌الحفظ قرار می‌گیرد و بازداشت می‌شود. اما تا روز جمعه که خبر مرگ وی به یکباره منتشر شد خبری از بازگشت یا بازگرداندن وی به کشور نبود.

ابهام در علت مرگ

اما درپی مرگ عجیب این متهم اقتصادی درکشور رومانی، علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه علت مرگ قاضی منصوری برای دستگاه قضایی کشورمان هنوز مبهم است، گفت: در این پرونده گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد اما دستگاه قضایی بر اساس مدارک و مستندات موضع می‌گیرد و قضاوت می‌کند. باقری با اشاره به حضور این فرد درکشور رومانی گفت: پیرو پیگیری پلیس اینترپل ایران، پلیس رومانی وی را تحت تعقیب قرار داد و بر اساس دستور قاضی رومانیایی متهم را به مدت یک ماه تحت نظر قرار دادند تا اقدامات و تشریفات حقوقی و قضایی برای استرداد صورت پذیرد. قرار بود این مسیر استرداد انجام شود که روز جمعه خبر فوت وی منتشر شد. به گزارش «ایسنا» وی با تاکید بر اینکه ما هنوز اطلاعات درستی از نوع مرگ آقای منصوری نداریم، گفت: پلیس رومانی مرگ وی را تایید کرده اما دلیل فوت هنوز مشخص نیست. پلیس رومانی در پاسخ به پلیس اینترپل ایران ادعا کرده منصوری خودکشی کرده است؛ پلیس کشورمان پیگیری کرده که اولا شما مدارک و مستندات را درباره خودکشی باید به ما ارائه کنید و ثانیا چرا از وی به گونه‌ای محافظت نشده که این اتفاق نیفتد. دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه مگر وی تحت نظر پلیس اینترپل رومانی نبوده، گفت: این سوالی بود که ما از طرف رومانیایی داشتیم که وقتی متهمی در مرحله استرداد است شما باید به گونه‌ای از او حفاظت کنید که اتفاقی برای او رخ ندهد و این مسوولیت متوجه آنها است و ما پیگیر این قضیه هستیم که علت این فوت چیست.  باقری گفت: نکته قابل توجه در این پرونده این است که چرا وقتی آقای منصوری در یک کشور اروپایی بود که با جمهوری اسلامی ایران برای استرداد وی همکاری نمی‌کرد، هیچ خطری متوجه او نبود اما در یک کشور اروپایی دیگر که درباره مراحل استرداد وی با ایران همکاری می‌کند چنین اتفاقی برایش رقم می‌خورد و این یک شبهه‌ جدی برای دستگاه قضایی است.

واکنش وکیل مدافع طبری

در همین حال واکنش‌ها به مرگ مشکوک متهم ردیف نهم پرونده طبری ادامه دارد. در همین ارتباط مرتضی ناجی‌زواره، وکیل مدافع اکبر طبری در گفت‌وگو با «ایلنا» در واکنش به مرگ قاضی منصوری گفت: متهمان و مطلعان بسیاری در این پرونده هستند. بر همین اساس، مرگ قاضی منصوری خللی در این پرونده ایجاد نمی‌کند و کشف حقیقت سد نمی‌شود و متهمان دیگر می‌توانند گره‌گشا باشند.

توضیحات وکیل منصوری

ازسوی دیگر امیرحسین نجف‌پورثانی وکیل مدافع قاضی منصوری با بیان اینکه، من و خانواده ایشان معتقدیم قاضی منصوری آدمی نبود که قصد خودکشی داشته باشد، گفت: یکی دیگر از دلایلی که قاضی منصوری اصرار داشت به ایران بازگردد دلایل خوبی بود که برای دفاع از خود داشت و معتقد بود اتهام دریافت رشوه به ایشان وارد نیست. وی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به بازداشت وی در رومانی گفت: روز جمعه هفته گذشته ما با ایشان مکررا در ارتباط بودیم، نزدیک بعدازظهر به من اعلام کردند که فعلا من را آزاد کردند و پس از ملاقات با یکی از مراجع قضایی رومانی، مشخص شد تا دو ماه دیگر آزاد هستم تا دادگاهی در رومانی تشکیل شود.

نجف‌پورثانی ادامه داد: چون رومانی و ایران قرارداد استرداد مجرمان را ندارند، رومانی از ایران مدارک مبنی بر دلایل استرداد این متهم را درخواست کرده بود. به نوعی این متهم به صورت مشروط آزاد شده بود که تعیین تکلیف شود و از رومانی خارج نشود که متاسفانه در جریان نیستیم که دیروز چه اتفاقی افتاد و ما خودمان نیز خبر را از شبکه‌های اجتماعی متوجه شدیم. وی گفت: روز جمعه نیز حدود ساعت ۱۱ ظهر با یکی از اعضای خانواده گفت‌وگویی داشته و طبق آخرین گفت‌وگو حال وی مناسب و مساعد بوده و مشکلی هم در این خصوص نداشته است. من هم تا خبر درگذشت ایشان را شنیدم واتس‌اپ وی را چک کردم که آخرین بازدید او ساعت ۱۵:۱۵ بود. نجف‌پورثانی در خصوص نحوه استرداد جنازه قاضی منصوری گفت: فعلا این موضوع در دست بررسی است و ممکن است به پزشکی قانونی استرداد شود و ما منتظر روشن شدن جزئیات هستیم. وی یادآور شد: آخرین تماسی که بنده با منصوری داشتم، سه‌شنبه هفته گذشته بود که طی آن تماس نیز تاکید داشت که قصد بازگشت به کشور را دارد و گفت می‌خواهم از خودم در کشور خودم دفاع کنم و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم. این مسائلی است که ذهنمان را درگیر کرده و منتظریم به پشت پرده این ماجرا پی ببریم. وی در خصوص بیماری منصوری هم گفت: بیماری وی سرطان و شاید هموروئید بود که جزئیات آن را نمی‌دانم و زمانی که وی قصد بازگشت زمینی به ایران را داشت، بیماری او تشدید شد و به رومانی بازگشت. همزمان عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در صورت دستور مقام قضایی جسد غلامرضا منصوری توسط سازمان پزشکی قانونی کشور برای علت دقیق مرگ بررسی می‌شود و تا آن زمان نمی‌توان درباره این موضوع نظر داد.