بازگشایی مدارس از 15 شهریور عکس: President.ir

بنابر اعلام روحانی در جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش فعالیت‌های خود را برای سال تحصیلی جدید، از ۱۵ شهریور آغاز می‌کنند و البته این آموزش در فضای حقیقی و مجازی توأمان خواهد بود.

او تاکید کرد که «کلاس خلوت» و «خوابگاه خلوت» برای ما اصل است و بنا شد برنامه‌ریزی شود اگر افرادی در دانشگاه دیگری قبول شدند بتوانند در محل زندگی خود ترم آینده را بگذرانند. به گفته روحانی، آغاز فعالیت‌ آموزش و پرورش در هر استان از اول تا ۱۵ شهریور به تناسب شرایط اعلام خواهد شد. او همچنین از احتمال حذف تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در برخی استان‌ها برای اینکه تعداد دانش‌آموزان تقسیم شوند، یا به‌صورت «یک روز در میان» باشند، خبر داد.

الزام استفاده از ماسک در برخی مناطق

رئیس‌جمهوری همچنین ضمن اعلام خبر آزادی همه فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و فرهنگی و معنوی، «همه بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی» را منوط به «رفتار عمومی» خواند و از ابلاغ طرح الزام استفاده از ماسک در یک تا دو هفته آینده برای برخی مناطق مورد نظر خبر داد. به گفته روحانی الزام استفاده از ماسک برای فضایی است که جمعیت دارد و سرپوشیده است و باید دقیق‌تر مشخص شود. او در عین حال تاکید کرد که باید قبل از الزامی کردن، ماسک به‌وفور و با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گیرد تا وقتی الزام اعلام شد، ماسک در اختیار مردم باشد. روحانی همچنین گفت که ممکن است برای مناطق قرمز و مناطقی که وزارت بهداشت و درمان لازم بداند، ماسک را ضروری اعلام کنیم.

اهمیت استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، موضوعی است که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، این روزها به‌صورت ویژه بر آن تاکید می‌کنند. مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا هم روز گذشته ماسک زدن را در شرایط امروز یک «باید» خواند و در یادداشتی که در این زمینه در روزنامه ایران نوشت، تاکید کرد: «ما توصیه می‌کنیم «مردم اگر بیرون می‌آیید، حتما ماسک بزنید.» با اطمینان می‌گویم ۹۰ درصد نوجوانان و جوانان در بیرون از خانه ماسک نمی‌زنند. ماسک زدن یک «باید» است چرا که مطالعات علمی نشان می‌دهد، پوشیدن ماسک از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.» او در این یادداشت به مردم توصیه کرد: «اگر حوصله‌تان سررفته است، اگر از ماندن در خانه خسته شده‌اید اگر نمی‌توانید به پارک یا مراکز خرید نروید، حتما در بیرون از خانه ماسک بزنید.»

پایان غیرقابل پیش‌بینی کرونا

چهار ماه از اولین روزی که به‌صورت رسمی خبر شیوع ویروس کرونا در ایران از سوی منابع رسمی داخلی تایید شد، می‌گذرد و ویروس کرونا تا روز گذشته ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر را مبتلا و همچنین جان ۹ هزار و ۵۰۸ نفر را در ایران گرفته است. رئیس‌جمهوری هم دیروز در جلسه ستاد مبارزه با کرونا، با استناد به اینکه «شروع ابتلا به کرونا که وزارت بهداشت ما توانست تشخیص بدهد، آخرین روز بهمن سال گذشته بود» گفت: ۱۲۳ روز از شروع ابتلا به کرونا در ایران گذشته است؛ همه باید بدانیم که اینجا پایان مواجهه نیست و متاسفانه نه سازمان بهداشت جهانی، نه دنیا و نه بهداشت و درمان ما امروز زمان خاصی را برای پایان این بیماری نمی‌توانند پیش‌بینی کنند. روحانی با تاکید بر اینکه «ما باید خودمان را برای یک مقابله بلندمدت آماده کنیم»، تصریح کرد: این ویروس نه می‌رود و نه قابل ریشه‌کنی در زمان کوتاه است و نه در شرایط فعلی می‌توانیم کاری کنیم که مردممان مصونیت کامل داشته باشند.

کار «آری»، تجمع «نه»

روحانی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ممکن است خودمان کمک بزرگی به این ویروس بکنیم زیرا این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود و «پرِ پرواز» ندارد و توسط خود ما انتقال می‌یابد، گفت: آنچه وزارت بهداشت بر آن تاکید دارد فاصله‌گذاری است و باید به آن توجه شود؛ وقتی ضرورت ندارد در تجمعات حضور نیابیم. ماسک می‌تواند پیشگیری داشته و کمک کند که این زنجیره قطع شود. روحانی با تاکید بر اینکه تجربه ما در ماه پنجم این است که فعالیت می‌تواند آزاد باشد، گفت: ما نمی‌گوییم کارها تعطیل شود و این شدنی نیست و مردم هم نمی‌پذیرند و در دنیا هم آنها که این مسیر را رفتند، بازگشته‌اند؛ فعالیت آری ولی تجمع غیرضروری، نه.

مبنای اعلام مناطق قرمز

رئیس‌جمهور به تصمیمات دیروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: مبنای اینکه یک منطقه را قرمز اعلام می‌کنیم، کل استان نخواهد بود، بلکه ما شهرها را اعلام می‌کنیم؛ این به‌خاطر دقت در عمل است و اینکه بدانیم در کجا باید فعالیت‌هایمان تشدید شود. هر استانی که بخشی از شهرهای آن دچار مشکل می‌شود، بلافاصله ستاد استانی‌اش پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد و محدودیت‌هایی را که فکر می‌کند ضروری است، برای ستاد بهداشتی و اجتماعی بفرستد و محدودیتی که وزیر بهداشت و وزیر کشور به نتیجه رسیدند، با تایید رئیس‌جمهور عملیاتی می‌شود. ممکن است محدودیت برای کل کشور یا کل استان نبوده باشد و برای شهر باشد.

وضعیت هشدار در ۷ استان

از سوی دیگر وزارت بهداشت، ۷ استان کشور را در وضعیت هشدار ارزیابی کرد؛ بنابر اعلام سیما سادات لاری، سخنگوی این وزارتخانه، استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان‌های شرقی و غربی، گلستان و کردستان در وضعیت هشدار قرار دارند. علاوه بر این خبرها از بازگشت محدودیت‌های کرونایی در برخی دیگر از استان‌ها حکایت دارد. به گزارش «ایسنا»، اکنون و با اوج گرفتن بیماری در شهر شیراز و استان فارس و انتشار آمارهای نگران‌کننده جدید درباره شیوع بیماری کرونا؛ شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد که درباره بازگشت برخی محدودیت‌ها در این کلان‌شهر تصمیم‌گیری می‌کند.

از سوی دیگر، از استان گیلان خبر می‌رسد که احتمال افزایش بستری‌های کرونایی در این استان تا ۱۰ روز آینده وجود دارد. آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با «ایسنا» از افزایش درصد بیماران کرونایی بستری در استان طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: بعد از هجوم مسافران به گیلان در ایام تعطیلات نیمه‌خرداد این افزایش روند بستری اتفاق افتاده است. همچنین سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی نیز شرایط کرونایی استان را نگران‌کننده خواند و در گفت‌وگو با «ایسنا» از افزایش ۵ برابری ابتلا و بستری در استان مرکزی خبر داده است.

همچنین سیدموسی خادمی، استاندار لرستان هم اعلام کرده که روزانه بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می‌شوند و روند ابتلا به بیماری کرونا در لرستان افزایشی است. آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت می‌گوید که در بازه زمانی ۲۴ ساعته روز جمعه تا شنبه، دو هزار و ۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد، ۵۹۵ مورد بستری شدند. همچنین در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته، ۱۱۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

بازگشایی تالارها در مناطق سفید

با این حال محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از بازگشایی تالارهای پذیرایی در شهرستان‌های سفید خبر داده و در نشست خبری خود، گفته است که فعالیت سینماها از امروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز می‌شود. البته استاندار تهران با بازگشایی تالارهای عروسی مخالفت کرده است. به گزارش «ایسنا» انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن مخالفت با بازگشایی تالارهای عروسی برای برگزاری مراسم گفت: به‌عنوان مسوول ستاد مقابله با کرونای استان تهران مخالف بازگشایی تالارها برای مراسم عروسی و... هستیم.

08-01