دادگاه طبری زیر سایه مرگ منصوری

با این حال در پنجمین جلسه دادگاه اکبر طبری که روز گذشته برگزار شد، قهرمانی، نماینده دادستان اعلام کرد که دادسرا در فرآیند تحقیقات مقدماتی و کشف جرم در مورد اتهامات همه متهمان از جمله متهم منصوری بررسی‌های موثری را انجام داده و مستندات فراوانی را تحصیل کرده؛ بنابراین نبود متهم منصوری از نظر دادسرا هیچ خللی بر روند دادرسی پرونده ایجاد نمی‌کند. به گزارش «ایرنا» نماینده دادستان در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز تاسف از فوت منصوری اظهار کرد: امیدواریم با پیگیری مقامات ذی‌ربط ایران و مقامات دولت رومانی ابعاد این حادثه دقیقا و سریعا بررسی شود و درباره نحوه و علت فوت نامبرده، پاسخ روشن و رسمی و قانع‌کننده به دستگاه قضایی ایران ارائه شود.

به گزارش «ایسنا» قاضی بابایی، رئیس دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده اکبر طبری نیز در واکنش به اظهارنظر نماینده دادستان مبنی‌بر اینکه مرگ متهم منصوری خللی در روند دادرسی پرونده ایجاد نمی‌کند، گفت: راجع به فوت متهم ذکر شده، تا این لحظه صحت و سقم موضوع برای دادگاه احراز نشده، در صورت احراز صحت خبر، دادگاه وفق قانون در این خصوص اظهار تصمیم می‌کند.  همزمان روز گذشته دادستان کل کشور در گفت‌وگو با جماران در واکنش به مرگ مبهم قاضی منصوری، گفت: مرگ آقای منصوری مشکوک بوده و باید بررسی شود. محمد جعفر منتظری درخصوص سرنوشت این پرونده پس از مرگ قاضی منصوری نیز گفت: تکلیف این پرونده منوط به حضور آقای منصوری نبود و دارد مسیر خودش را طی می‌کند.

جلسه پنجم دادگاه

اما جلسه پنجم دادگاه اکبر طبری روز گذشته به ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. چهارمین جلسه دادگاه ۲۷ خردادماه، سومین جلسه ۲۱ خرداد ماه، دومین جلسه ۲۵ خرداد ماه و نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و ۲۱ متهم دیگر نیز روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شده است.

متهم ردیف اول اکبر طبری براساس کیفرخواست متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ مترمربع در خیابان کریم‌خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ مترمربع واقع در قریه نجارکلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ مترمربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال‌زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیازآذری به میزان پنج قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال‌زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار است. در این پرونده اسامی غلامرضا منصوری قاضی وقت لواسانات، بیژن قاسم‌زاده بازپرس وقت دادسرای فرهنگ و رسانه، رسول دانیال‌زاده یکی از ابربدهکاران بانکی و علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان نیز در میان متهمان مطرح است که به‌تدریج به اتهامات آنها هم رسیدگی خواهد شد.

ماجرای ویلای بابلسر

در همین حال از آنجا که در جلسه چهارم نماینده دادستان از ویلای لوکس طبری در بابلسر رونمایی کرد، (ویلایی ۱۷۰۰ متری در ۱۵ هزار متر زمین که توسط مصطفی نیاز‌آذری برای مختومه کردن پرونده‌اش به طبری داده شده بود) روز گذشته به اتهامات طبری در همین بخش پرداخته شد. در همین حال قاضی بابایی در ابتدای جلسه دادگاه از وکیل متهم طبری خواست تا برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گیرد. قاضی بابایی به وکیل متهم طبری گفت: درخصوص اتهامات موکل خود دایر بر اخذ رشوه از مصطفی نیازآذری دفاعیات خود را شرح دهید. وکیل متهم طبری گفت: در مورد این ملک (در جلسه قبل در مورد آن فیلمی هم پخش شد) ارزشی که برای آن اعلام شده است اغراق‌آمیز است. به گزارش میزان، وکیل متهم طبری در ادامه اظهار کرد: فیلم پخش شده در دادگاه به‌صورت فنی و سه بعدی نمی‌تواند ادله اثبات جرم باشد.

قاضی خطاب به وکیل متهم طبری گفت: آقای وکیل آنچه در دادگاه پخش شد فیلم نبود بلکه تصاویری بود که به وسیله ضابطین تهیه شده بود و با اجازه دادگاه پخش شد؛ اینکه شما از پخش فیلم سخن می‌گویید، باید بدانید که یک فیلم متضمن خصایص ویژه‌ای است.

وکیل متهم طبری در ادامه تصریح کرد: شرط فی‌مابین طبری و نیاز آذری هرگز تحویل گرفتن ساختمان مستقر در زمین‌های بابلسر نبود، به‌عبارت دیگر ملک مزبور به‌صورت غیر‌رسمی به همسر موکل من انتقال یافت.

وکیل متهم طبری افزود: موکل من در غیاب نیازآذری و در ایام اقامت وی در خارج هر از گاهی برای نظارت بر روند پیشرفت ساختمان به محل موردنظر سرکشی می‌کرده تا ساختمان مزبور هرچه زودتر آماده شود و به فروش نهایی برسد. وکیل متهم در ادامه با اشاره به موضوع لاشه‌های ۱۵ فقره چک ۴۵۰ میلیارد تومانی که از منزل متهم کشف شده است، گفت: این لاشه‌های ۱۵ فقره چک که مندرج در کیفرخواست است هیچ‌گاه به بانک انتقال نیافته.

وکیل متهم طبری تصریح کرد: منشأ روابط قرارداد‌های حقوقی طبری و نیازآذری از آنجا ناشی می‌شود که نیازآذری از فعالان اقتصادی کشور در حوزه‌هایی چون طلا و پروتئین و همشهری طبری بوده است. وکیل متهم طبری در ادامه گفت: موکل من ۵ قطعه زمین ثبتی بر روی کاغذ با همان کاربری از مصطفی نیازآذری خریداری کرده، دادسرا به کدامین دلیل پیگیری ادعای پرونده نیازآذری را مرتبط دانسته است. وکیل متهم طبری درباره بی‌اطلاع بودن همسر موکل از موضوع وکالت‌نامه‌ها گفت: موکل همسر خود را مطلع ساخته است. در هنگام انتقال ۵ فقره زمین در بابلسر همسر موکل در دفترخانه ۳۴۴ حضور یافته و اظهارات همسر موکل مبنی‌بر بی‌اطلاعی مربوط به وکالت‌نامه تنظیمی در دفترخانه ۷۱۸ است موکل عمل پنهانی انجام نداده است. به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه قاضی بابایی از مصدق، کارشناس رسمی دادگستری به‌عنوان مطلع پرونده خواست در جایگاه حاضر شود.

به گفته نماینده دادستان طبری وی را ۱۵ روز برای پیگیری ثبتی ملک بابلسر به آنجا می‌فرستد. مصدق نیز به‌عنوان مطلع گفت: طبری به من گفت که ملک برای خانمی در خارج از کشور است و امور ملک را پیگیری کن، من از ۵ سند تک برگ و نقشه جانمایی عکس گرفتم و طبری دستش را روی اسناد می‌گذاشت، به طبری گفتم باید به ثبت آنجا مراجعه کنم که طبری گفت با ثبت آنجا هماهنگ کردم با شما همکاری کنند.

قاضی سوال کرد چرا طبری دستش را روی اسم افراد می‌گذاشت؟ مطلع پرونده پاسخ داد: نمی‌دانم که دلیل پنهان کردن نام خانم‌شان چه بود، در اداره ثبت گفتم که ملک برای همسر یکی از نمایندگان مجلس است، طبری نمی‌خواست که من اطلاعی از جزئیات ملک داشته باشم. قاضی بابایی پرسید: کی متوجه شدید که ملک متعلق به همسر طبری است؟ مصدق به‌عنوان مطلع پرونده پاسخ داد: وقتی به نام مطلع من را احضار کردند متوجه شدم که ملک برای همسر طبری است و اداره ثبت نیز از این موضوع اطلاعی نداشت.