رحمانی‌فضلی نیز در این رابطه گفت: «یکی از مسائل بسیار مهم بین ما و افغانستان سند همکاری جامع است که این سند جامع همکاری در سفر رئیس‌جمهوری افغانستان که آن زمان آقای اتمر مسوول شورای امنیت افغانستان بودند مطرح شد و حدود ۵ سال است که روی این سند کار بسیار جدی و خوبی شده است.» به گزارش «ایسنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز دوشنبه در دیدار با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی افغانستان گفت: «موضوعات بسیار مهمی در جهت افزایش همکاری‌ها و تقویت رابطه میان دو کشور در حوزه‌های مختلف مطرح شد.» وزیر کشور افزود: «یکی از مباحث و موضوعات مرزی و آنچه در مناطق مرزی اتفاق می‌افتد بود که در این زمینه با یکدیگر موافقت‌نامه امنیتی داریم و مقرر شد کمیسیون‌های مشترک مرزی و کمیساریای مرزی را به‌صورت مستمر و در زمانبندی‌های مشخص بگذاریم و مسائل‌مان را آنجا مطرح کنیم.» وزیر کشور گفت: «مساله دیگر بحث اتباع افغانستان و نحوه تردد آنها به داخل کشور بود؛ آقای اتمر هم متذکر شدند، تشکر کردند و یادآور شدند که جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۰ سال همکاری‌های خوبی در این زمینه داشته و مقرر شد دولت‌های هر دو کشور تلاش کنند همه موانعی که در مسیر تردد قانونی است برداشته شود و تردد قانونی تسهیل شود تا برادران افغانستانی از طریق مسیرهای کاملا قانونی و حمایت شده در کشورمان حضور یابند و با اعتماد و اطمینان بیشتری بتوانند کارهای خود را انجام دهند.»

همچنین معاون وزیر امورخارجه افغانستان با انتشار پیامی در توییتر از ملاقات خود با سیدعباس عراقچی و رایزنی درباره گسترش روابط دوجانبه خبر داد. به گزارش «ایسنا» میروِیس ناب روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «گفت‌وگوی سازنده‌ای با عراقچی درباره توافق‌نامه همکاری جامع که امور اقتصادی، ترانزیت، سیاسی و مرزی را شامل می‌شود، داشتم. قانونی کردن وضعیت افغان‌ها در ایران اولویت اصلی ما است. همچنین از ایران به خاطر حمایت از جمهوری اسلامی افغانستان در جریان تلاش‌های صلح سپاسگزاریم.»

واکنش ایران به ادعاها درباره روابط تهران-کابل

از سوی دیگر  به گزارش «ایسنا» وزارت امورخارجه در پاسخ به «روبرت دسترو» دستیار مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در رشته توییتی نوشت:۱- ببینید چه کسی دارد از حقوق پناهجویان حرف می‌زند! دولتی که شعار انتخاباتی‌اش «دیوار بکشیم» بوده و بارها به دلیل سیاست‌های بی‌رحمانه مرزی‌اش با محکومیت عمومی روبه‌رو شده (از جمله به واسطه جدا کردن کودکان مهاجر از والدینشان)، دارد در مورد روز جهانی پناهجویان برای جهان خطابه می‌خواند. ۲- ایران و افغانستان به‌عنوان دو ملت برادر، روابط مستحکم و ریشه‌داری دارند که بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی بنا شده است. تحریکات خارجی که اهدافی شوم دارند، هرگز نمی‌توانند این رابطه نزدیک را تضعیف کنند. ۳- ایران، برای چند دهه میزبان پناهجویان افغانستانی بوده که از جنگ و درگیری‌هایی فرار کرده‌اند که به واسطه مداخله و تهاجم ایالات‌متحده ایجاد شده است. ما همچنان به پشتیبانی از برادران و خواهران افغانستانی خود در دوران دشواری‌های آنها ادامه خواهیم داد و بار دیگر ایالات‌متحده را به پایان دادن به حضور بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه فرا می‌خوانیم.