پیش‌بینی روحانی از آینده بازار ارز

او با بیان اینکه دولت به‌دنبال هدایت نقدینگی براساس سیاست‌های پایدار در جهت تقویت تولید و پایه‌های اقتصاد مولد است، گفت دولت با جدیت سیاست‌های پولی خود را اعم از کنترل نقدینگی و تورم و همچنین مدیریت بازارهای مالی و به‌ویژه قیمت ارز دنبال می‌کند. رئیس‌جمهوری همچنین گزارش‌های واصله مبنی بر باز شدن مرزها و بازگشت وضعیت صادرات و واردات به شرایط قبل از شیوع کرونا را در آرامش بازار مالی و ارز موثر خواند و تاکید کرد: افزایش صادرات و تلاش‌های موفقیت‌آمیز برای بازگشت درآمدهای ارزی به کشور و همچنین عرضه ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان، وضعیت آرام‌تری را در بازار ارز به وجود خواهد آورد.

روحانی که در این جلسه از «همه دستگاه‌های نظارتی و انتظامی» خواست در کنار «بانک مرکزی»، از «برخی فعالیت‌های سودجویانه از سوی سوداگران» ممانعت کنند، «ایفای تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد و مدیریت بانک مرکزی در فضای آرام و باثبات بازارها» را «مطمئن‌ترین راه برای آرامش بازار» خواند.

روحانی البته «بر اهمیت نقش رسانه‌ها در ایجاد فضای آرام در اقتصاد و کاهش نگرانی‌های مردم و بار روانی نوسانات کوتاه‌مدت و گذرای ارز» نیز تاکید کرد و گفت: «کمک دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها در کنار مساعدت نهادهای نظارتی و اقدامات در دست اجرای بانک مرکزی، هیجانات غیر‌واقعی را مهار می‌کند.»

اثر کرونا

از سوی دیگر، موضوع نوسانات ارزی و دلایل عمده آن، یکی از محورهای پاسخ علی ربیعی به خبرنگاران در نشست خبری دیروز سخنگوی دولت بود. ربیعی در جمع خبرنگاران به توضیحات عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره علل افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر اشاره کرد و از اثرگذاری کرونا بر این حوزه سخن گفت. ربیعی که اظهارات همتی را نقل می‌کرد، با بیان اینکه «ما به دلیل تاثیر کرونا، از اسفند سال گذشته و در سه ماه سال ۹۹ با کشورهای همسایه در زمینه عرضه و صادرات کالا با محدودیت روبه‌رو شدیم»، گفت: «در کنار آن، بین عرضه و تقاضای ارز هم عدم تعادل به وجود آمد.»

البته ربیعی در ادامه تاکید کرد این موضوع «به تدریج در حال ترمیم است و با فرصت باقی‌مانده‌ای که برای صادرکنندگان برای ارائه عرضه صادراتی‌شان قرار دادیم، حتما به تعادل می‌رسیم.»

تمهیدات برای بازگشت ارز صادراتی

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه «در حال حاضر حدود ۲۷ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان در دو سال گذشته بازنگشته»، از «تمهیداتی» سخن گفت که با اجرای آنها، «این میزان ارز به چرخه اقتصاد ایران بازخواهد گشت.»

ربیعی همچنین به «صادرات نفتی» اشاره کرد و گفت وضع این نوع از صادرات، «از نظر قیمت» در حال «متناسب شدن» است. او از «صادرات غیرنفتی» ایران نیز سخن گفت و تاکید کرد «صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران است و پیش‌بینی همه این است که قیمت ارز به‌شدت پایین خواهد آمد و ما کاهش قیمت ارز را حتما تجربه خواهیم کرد.»

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه «۱۲۰ مقصد صادراتی برای کالا‌های ایرانی مشخص کرده‌ایم و با افزایش تولیدات و اعطای تسهیلات، صادرات ۴۰ میلیارد دلاری را برای کشور درنظر گرفتیم»، گفت: «این میزان صادرات هم نیاز داخلی به ارز را مرتفع می‌کند و هم تاثیر مستقیم بر کنترل بازار دارد.»

رهاسازی ارزهای ایران

ربیعی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه «در بخش ارز تعادل ایجاد شده است»، گفت: «برخی کشورها که ارز ما در آنها بود به سمت رهاسازی ارزها رفته‌اند.» به گفته سخنگوی دولت، «با ‌آزاد شدن این منابع، ارز مورد نیاز کالاها تامین می‌شود و فرصت ایجاد می‌شود مواد اولیه کارخانه‌ها و بازار تامین شود.»

نظر مجلسی‌ها درباره نرخ ارز

با این همه، موضوع افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر به‌عنوان یکی از موضوعات مطرح در جلسه دیروز دولت، در جلسه علنی روز گذشته مجلس نیز مطرح شد. هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس پارلمان در اظهارات دیروز خود به این موضوع پرداختند. علاوه بر سخنگوی دولت که در نشست خود با خبرنگاران از «بهترین دوران برای صادرات غیرنفتی کشور» سخن گفت، در بهارستان هم محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد که «درآمد ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی، جوابگوی نیاز داخلی است». البته این نماینده مجلس شرطی در این زمینه مطرح کرد و گفت که این موضوع «به شرط مدیریت درست منابع و جهت‌دهی مصارف» محقق خواهد شد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پورابراهیمی در عین حال به انتقاد از دولت پرداخت و با بیان اینکه دولت به توان داخلی در عرصه اقتصاد بی‌توجهی کرد، گفت: در شرایط اوج تحریم‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ درآمد‌های ما جوابگوی نیاز وارداتی کشور بوده و البته باید این روند مدیریت شود چرا که کشور ما کشوری است که حتی اگر نفت صادر نشود توان اقتصادی در حوزه غیرنفتی به نحوی است که جوابگوی نیاز‌های داخلی است.

او تاکید کرد: باید منابع ارزی انباشته شده در خارج از کشور به نحوی مدیریت شود که بتوانیم آنها را مورد استفاده قرار دهیم چرا که امروز بخش عظیمی از منابع ارزی چه در بخش دولتی و چه در بخش مردمی در خارج از کشور انباشته شده و ساز و کار دولت برای دسترسی به این منابع باید تغییر کند.

پورابراهیمی در ادامه اجرای پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه را از تکالیف دولت دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها یکی از راهکار‌های تقویت منابع ارزی در کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه اگر مشوق‌های صادراتی ایجاد کنیم، برای اولین بار در تاریخ کشور می‌توانیم به راحتی میزان منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم، گفت: ما با حمایت صادرکنندگان غیرنفتی ارز را در حوزه نظام اقتصادی کشور تقویت می‌کنیم.

وعده اقتصادی قالیباف

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، در جلسه علنی دیروز پارلمان و پس از ارائه گزارش رئیس کمیسیون اقتصادی در رابطه با افزایش قیمت ارز تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که اولویت اول مجلس یازدهم حل مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی است. او گفت که «اولویت ما نظارت است و این نظارت از حوزه اقتصادی شروع می‌شود.»

رئیس مجلس با بیان اینکه با افزایش تولید، صادرات کشور نیز افزایش یافته و تراز ارزی کشور نیز مثبت می‌شود، تاکید کرد که مجلس در حوزه نظارت بر اجرای قانون رفع موانع تولید و قانون اساسی کوتاهی نخواهد کرد.