بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، سعید نمکی در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران هم بر روی واکسن‌های مرتبط با کووید-۱۹ کار گسترده‌ای را شروع کرده است، دو تیم بسیار برجسته در شرکت‌های دانش بنیان در حال فعالیت هستند که من هم با آنها همکاری دارم، ما راه بسیار خوبی را پیش رفته‌ایم، اما هنوز زود است که برای پرده‌برداری از آن اقدام کنیم. در روزهای آینده خبر خوشی درباره واکسن خواهیم داشت. البته گرچه وزارت بهداشت امیدوار به افت ابتلا به کرونا در برخی استان‌های با وضعیت قرمز است اما آخرین گزارش این وزارتخانه درباره وضعیت کرونا در ایران حاکی از آن است که در استان‌های درگیر، نشانه‌ای از کاهش ابتلا و بستری وجود ندارد. سیما سادات لاری سخنگوی این وزارتخانه دیروز اعلام کرد: در استان‌های خوزستان، کردستان، هرمزگان، بوشهر و بعضی از مناطق استان‌های فارس، لرستان، کرمانشاه و گلستان کاهشی در میزان ابتلا و بستری بیماران کووید-۱۹ نداشته‌ایم و این استان‌ها همچنان در وضعیت هشدار قرار دارند.

درخواست ۷ استان برای بازگشت محدودیت‌ها

از سوی دیگر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره احتمال بازگشت محدودیت‌ها در برخی استان‌ها، از درخواست ۷ استاندار برای بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، به استان‌هایی که در شیوع بالای کرونا هستند، اختیار داده شد که بتوانند تعطیلی داشته باشند. این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است. رئیسی افزود: قرار شد به وزارت کشور ابلاغ و بسته شدن اماکن عمومی در این استان‌ها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است. اجرای دستورالعمل فاصله‌گذاری و اعمال محدودیت‌ها نوعی فاصله‌گذاری پویا است که جلوی شیوع ناگهانی کرونا را می‌گیرد.

طرح اجباری شدن ماسک

رئیسی همچنین با بیان اینکه استفاده از ماسک در اجتماعات، مکان‌های سرپوشیده و وسایل حمل و نقل عمومی در کشورها در حال اجباری شدن است، افزود: لازم است که استفاده از ماسک اجباری شود به‌ویژه در مکان‌های سربسته و تجمعات، می‌توانیم خطر انتقال بیماری را بسیار کاهش دهیم. رئیسی گفت: طرحی را آماده کرده ایم و دستور کار اصلی ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهوری در روز یکشنبه آینده است که برنامه اجباری کردن ماسک است که مشخص می‌کند این طرح از کی و چگونه اجرا شود، باید به تدریج اجرا شود زیرا باید ماسک به اندازه کافی باشد بعد بتوانیم اجرا کنیم.

وارد پیک دوم نشدیم

از سوی دیگر، وزیر بهداشت هم در جلسه کمیسیون بهداشت با انتقاد از بی خیالی مردم نسبت به کرونا گفت: آنچه امروز در برخی استان‌ها مشاهده می‌شود، پیک دوم کرونا نیست بلکه گردش پیک اول در استان‌های مختلف است. در برخی استان‌ها، آلودگی به ویروس در بین مردم، کمتر از ۵ درصد بود و مسلم بود که در کشوری به پهناوری جمهوری اسلامی که به اندازه ۱۰ تا ۱۲ کشور اروپایی وسعت دارد، چرخش بیماری مشکلاتی را ایجاد می‌کند. نمکی افزود: امروز در استان‌هایی مانند کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و کرمانشاه در اوج پیک اول قرار داریم و در روزهای اخیر از موج بیماری عبور خواهیم کرد و در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، فارس و خراسان رضوی ممکن است در روزهای آینده پیک بیماری را تجربه کنیم. هشدارها درباره تهران هم همچنان ادامه دارد. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۴ هزار تخت‌ نقاهتگاهی در تهران دایر است و به سرعت می‌توانیم ظرفیت آنها را مجددا افزایش دهیم.

آخرین آمار

بنابر آخرین گزارش وزارت بهداشت، کرونا در بازه ۲۴ ساعته سه‌شنبه تا چهارشنبه، جان ۱۳۳ نفر دیگر را در ایران گرفت. به این ترتیب مجموع افرادی که بنابر اعلام رسمی وزارت بهداشت در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، به مرز ۱۰ هزار نفر نزدیک شد و تا دیروز ۹ هزار و ۹۹۶ نفر در ایران بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند. همچنین با شناسایی دو هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور در بازه زمانی یاد شده، تاکنون ۲۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از میان دو هزار و ۵۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، یک هزار و ۳۴۰ مورد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شده‌اند. به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، ۲ هزار و ۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.