واکنش رئیس‌مجلس به اجاره پشت‌بام‌ها

همچنین دیروز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه برگزاری آزمون انتخابی دبیران کمیسیون‌های تخصصی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در مدیریت کشور گفت: تصمیم و اقدام ما مسوولان است که شرایطی ایجاد می‌کند برخی مجبور می‌شوند پشت‌بام اجاره کنند. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ قالیباف تاکید کرد: در حوزه مدیریتی به‌دلیل ضعف موجود به سمت شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری نمی‌رویم واقعیت آن است که در نظام اسلامی برای حل مساله در هر کار، ساختار و رفتاری باید از پایین به بالا حرکت کنیم.

طرح استیضاح وزیرکشور برای حوادث آبان ۹۸

در خبری دیگر از مجلس، روز گذشته یک منبع آگاه به عصرایران گفت که تعدادی از نمایندگان مجلس در حال تهیه طرح استیضاح وزیر کشور هستند. این منبع توضیح داد تعدادی از نمایندگان با محوریت اردشیر مطهری نماینده اصولگرای گرمسار و سمنان مشغول رایزنی و مذاکره برای تدوین طرح نهایی استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی در چندین محور مختلف هستند. یکی از محورهای استیضاح وزیر کشور، «بی‌تدبیری در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۱۳۹۸ که سبب تحمیل هزینه‌های بی‌جهت به‌نظام و مردم شد» اعلام شده است. رابطه بازی و بی‌ضابطگی در انتخاب استانداران و فرمانداران و استفاده از افراد ناکارآمد و ضعیف در مدیریت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، نا کفایتی در مدیریت بحران به‌عنوان نمونه زلزله کرمانشاه، سیل‌های گلستان، خوزستان و لرستان، از دیگر محورهای این استیضاح است.

دفاع رئیس کمیسیون تحقیق از تایید اعتبارنامه تاجگردون

خبر دیگر از پارلمان آنکه رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از روند بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در این کمیسیون گفت که تصمیم کمیسیون تحقیق برای تایید این اعتبارنامه بر اساس مستندات، شواهد و گزارش‌های کارشناسی دقیق بوده و شایسته نیست شاهد بداخلاقی و حاشیه‌سازی در این موضوع باشیم. علی اصغر خانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «کمیته ۴ نفره با مسوولیت میرتاج‌الدینی نماینده تبریز برای بررسی‌های بیشتر و دقیق تر در فرصت موجود جلساتی را با وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و شورای نگهبان برگزار کردند و گزارش کامل و جامعی از سوی این کمیته تهیه شد.» او ادامه داد: در همین مدت تعدادی از نمایندگان محترم نیز از دو طرف (موافق و مخالف) به بنده مراجعه و صحبت و نظراتشان را بیان کردند. همچنین افراد مختلف دیگری به جز نمایندگان یعنی خارج از مجلس که موافق یا مخالف بودند نیز در این مدت تلفنی یا حضوری با بنده صحبت داشتند. خانی افزود: در روز سه شنبه ۳ تیرماه، ‌پس از جمع‌بندی کامل، کمیسیون وارد رای گیری و اعتبارنامه آقای تاجگردون تایید شد.البته دیروز علیرضا زاکانی یکی از معترضان اصلی به اعتبارنامه تاجگردون، در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم، گفت که کمیسیون تحقیق مجلس بدون بررسی تمامی ابعاد پرونده غلامرضا تاجگردون اعتبارنامه وی را تایید کرده است.

آزمون مجلس رئیس‌جمهور و وزیران

خبر دیگر آنکه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: براساس ماده‌های ۲۳۵ تا ۲۳۸ آیین‌نامه و به‌عنوان مهم‌ترین امور نظارتی، مرداد ماه امسال از ریاست‌جمهوری و وزیران آزمون گرفته خواهد شد. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این برنامه که در بازه زمانی تقریبا یک ماه و نیمه به اجرا در خواهد آمد، از رئیس‌جمهور و وزرای دولت می‌خواهد تا بر مبنای اسناد فرادستی، اظهارهای جلسه رأی اعتماد و شاخص‌های تعیین شده هیات‌رئیسه مجلس، گزارش عملکرد یک سال گذشته خود را ارائه دهند. حاجی دلیگانی در تشریح روند گزارش‌دهی اعضای یاد شده هیات دولت گفت: این گزارش‌ها، چاپ‌شده در اختیار کمیسیون‌های اصلی یا فرعی قرار داده می‌شود تا اعضای آنها به صورت تخصصی محتوای گزارش را بررسی کنند؛ سپس با ارائه آن به صحن پارلمان، وزیر مربوط ۲۰ دقیقه فرصت دفاع خواهد داشت. به گفته او با اعلام نظر نمایندگان و دستگاه‌های ذی‌ربط، رأی‌گیری مخفی صورت می‌گیرد و با کسب حد نصاب نمره از سوی ریاست‌جمهور و وزیران، عملکردشان پذیرفته می‌شود و در غیر این حالت، با توجه به مواد قانونی یاد شده، طرح استیضاح آنها کلید می‌خورد.