آغاز پویش همگانی «من ماسک می‌زنم»

پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز پنج‌شنبه در نشست روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا هستیم، الزام همگانی به استفاده از ماسک و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی را اقدامی ناگزیر اعلام کرده بود. او همچنین ابراز امیدواری کرده بود که با همراهی مردم نیازی به اعمال جریمه و استفاده از رفتارهای قهری برای استفاده از ماسک در کشور وجود نداشته باشد.ایران در حالی به سمت استفاده اجباری از ماسک روی می‌آورد که براساس نتایج تحقیقات، زدن ماسک روشی موثر در کاهش انتقال کووید-۱۹ است، به همین دلیل تعداد زیادی از کشورها استفاده از ماسک را در فضاهای عمومی از ماه‌ها پیش اجباری کرده‌اند و تخلف از آن مشمول جریمه می‌شود. روز گذشته ایرج حریرچی نیز اعلام کرد در برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه استفاده از ماسک در خارج از خانه اجباری است و جریمه‌های سنگین دارد.ونزوئلا جزو اولین کشورهایی بود که در ماه مارس استفاده اجباری از ماسک را اعلام کرد. ویتنام نیز زدن ماسک را در ۱۶ مارس اجباری کرد. به گزارش «ایسنا» جمهوری چک اولین کشور اروپایی بود که زدن ماسک در سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها و سیستم حمل‌ونقل عمومی را اجباری کرد و جریمه‌های سنگینی هم برای عدم رعایت آن در نظر گرفت. به‌دنبال آن بوسنی و هرزگووین، کلمبیا، امارات‌متحده عربی، کوبا‌ و اتریش استفاده از ماسک را اجباری اعلام کردند.در ادامه این سختگیری‌ها برای مقابله با شیوع کرونا، مراکش نیز پوشیدن ماسک را در ۷ آوریل اجباری کرد و مجازات زندان تا سه ماه و ۱۳۰۰ درهم جریمه (۱۳۰ دلار) برای متخلفان اعمال شد. در حال حاضر به جز این کشورها زدن ماسک در ترکیه، کامرون، آرژانتین، لهستان، لوکزامبورگ، جامائیکا، بحرین، قطر، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کره جنوبی، پاکستان و هندوراس اجباری است. در این میان انگلیس حدود یک ماه پیش استفاده از ماسک را در تاکسی‌ها اجباری کرد.

هر ۳۳ ثانیه یک ایرانی کرونایی می‌شود

اما همزمان با اعلام آغاز پویش همگانی من ماسک می‌زنم درکشور، ایرج حریرچی گفت که هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شود.وی تصریح کرد: از نظر تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت بیماری کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۴۰، ۴۷ و ۳۰ دنیا را با تعداد ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر داریم.به گزارش «ایرنا» معاون وزیر بهداشت گفت: هر فرد ناقل کرونا می‌تواند بدون فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند، افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند و افرادی که آنتی بادی آنها مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۱۰ میلیون مبتلا و نیم میلیون فوتی در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است.

حرکت به سمت ایمنی جمعی اشتباه است

حریرچی در پاسخ به پرسش «ایرنا» مبنی بر اینکه با توجه به اعلام ابتلای ۴۰درصدی مردم در برخی استان‌ها به کرونا آیا رسیدن به احتمال ایمنی جمعی وجود دارد یا نه، گفت: جواب ساده به این پرسش این است که نمی‌دانیم، دنیا هم این را نمی‌داند. کشورهایی مثل سوئد به این سمت رفتند اما دچار شکست بدی شدند و عذرخواهی کردند.

وی افزود: حرکت به سمت ایمنی جمعی یا ایمنی رمه‌ای به‌صورت منفعلانه کاری اشتباه است و سیاست وزارت بهداشت نیست؛ زیرا اگر به این سمت برویم حتما تعداد فوتی‌ها و تعداد مبتلایان بدحال هم افزایش پیدا می‌کند. حریرچی درباره اعمال محدودیت‌های استانی نیز گفت: عمده موارد تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌ها با مبنای شهرستانی با مکانیزم آسان و تدبیر استانداران با هماهنگی وزرا انجام می‌شود. برای برخی استان‌ها مجوزهای استانی و شهرستانی صادر شده است. ما در سطح کشور این موارد را اعلام نمی‌کنیم.وی ادامه داد: ایران با اینکه از لحاظ تعداد خالص موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد، اما از لحاظ تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و ۳۰ دنیا با تعداد ۲۵۶۱ مورد ابتلا در یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر جمعیت را دارد.

احتمال پاییز سخت‌تر

در همین حال روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در نود و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: امروز گرفتار مصیبتی به نام کرونا شده‌ایم که شاید در عرض دو قرن یک بار اتفاق بیفتد. کرونا یک بلای جهانی است و شاید پاییز سخت‌تری داشته باشیم و همپوشانی کووید-۱۹ با آنفلوآنزا در پاییز اتفاق بیفتد. متاسفانه در حال حاضر جوانان هم با ویروس کرونا درگیر شده‌اند.

فوت ۱۲۵ نفردیگر

ازسوی دیگر روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از مثبت شدن تست کرونای ۲هزار و ۴۵۶ تن طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت که ازاین تعداد یک هزار و ۱۳۹ مورد بستری شده‌اند. به گزارش «ایسنا» سیما سادات لاری گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر رسیده است. لاری همچنین گفت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید. معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۶ استان در وضعیت قرمز

وی همچنین با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به‌ویژه در تجمعات گفت: استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید-۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.

۵ استان در وضعیت هشدار

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.