در ابتدا ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای تایید کرد بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. به‌دنبال آن حسن روحانی رئیس‌جمهوری در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، اعلام کرد: «مسببان این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.» به گزارش آسوشیتدپرس، این نهاد فرانسوی جمعه ۶ تیر ماه در توییتی اعلام کرد ایران برای تعمیر و خوانش اطلاعات درخواست کمک کرده و «قرار است کار فنی از ۲۰ ژوئیه آغاز شود؛ ایران هدایت تحقیقات را بر عهده دارد».

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران روز دوشنبه (دوم تیرماه) در گفت‌وگوی تلفنی با «فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امورخارجه کانادا به وی اطلاع داد ایران ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد. ظریف اظهار کرد: «تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است اتخاذ شده و به‌زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.»

در همین رابطه وزارت‌خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد تهران بدون هرگونه تاخیر، جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را که دی ماه ۹۸ در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی سقوط کرد، برای تحلیل به فرانسه ارسال خواهد کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت‌خارجه کانادا درخصوص گفت‌و‌گوی تلفنی میان وزرای خارجه ایران و کانادا گفت: «آقای ظریف متعهد شد که ایران رکوردرهای پرواز (هواپیمای اوکراینی) را بدون هرگونه تاخیر بیشتری برای تجزیه و تحلیل به فرانسه ارسال کند.» این بیانیه ادامه می‌دهد: «ایران این هفته، جزئیات پیشرفت‌هایی که درخصوص این موضوع داشته را در اختیار سازمان ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) قرار می‌دهد. اواخر خرداد نیز«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده بود ایران به‌زودی جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه‌دیده اوکراینی را به فرانسه ارسال خواهد کرد. در تاریخ ۲۱ دی سال ۹۸ و همان روزی که ایران پذیرفت که به اشتباه به سمت این هواپیمای مسافربری شلیک کرده است، حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه «درحال حاضر به این نتیجه رسیدیم که جعبه سیاه قابل خواندن نیست»، گفت: «قصد داریم جعبه سیاه را برای بررسی به اوکراین بفرستیم و مقامات کشورهای دیگر در این موضوع به ما کمک خواهند کرد و اگر در اوکراین هم نتوانیم آن را بازخوانی کنیم، مقصد بعدی ما فرانسه است.» وزارت‌خارجه ایران پیش‌تر نیز با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی ظریف و شامپاین اعلام کرده بود وزیرخارجه ایران به همتای کانادایی خود اطلاع داد که آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرانی که در این واقعه تاسف‌بار جان خود را از دست داده‌اند و همین‌طور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدت‌ها است به طرف اوکراینی اعلام شده ولی طرف مقابل تاکنون هیات خود را برای انجام مذاکرات معرفی نکرده است و جمهوری اسلامی ایران کماکان پیگیر موضوع است.

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز ۷۵۲ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز، ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸ از فرودگاه امام(ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که ۶ دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرده و سرنشینان آن جان باختند. شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای بین‌المللی باعث وقفه در خوانش جعبه سیاه و اقدامات دیگر شده بود که با برقراری محدود پروازها به‌زودی اقدامات اجرایی در حل وفصل این موضوع از سر گرفته خواهد شد. از سوی دیگر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز از بررسی دقیق و جامع ابعاد مختلف پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.