درخواست اعمال محدودیت‌های کرونایی در پایتخت

از میان این ۲ هزار و ۵۶۶ مورد جدید شناسایی شده، یک هزار و ۴۸۳ نفر در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری شدند؛ موضوعی که نشان می‌دهد نسبت ابتلا به بستری در ۲۴ ساعته پنج‌شنبه تا جمعه، ۷/ ۵۷ درصد بوده است. از سوی دیگر آمار رسمی وزارت بهاشت نشان می‌دهد که ۳ هزار و ۱۲۳ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

استان‌های قرمز و زرد

همچنین وزارت بهداشت اعلام کرده است که ۷ استان در وضعیت قرمز و ۷ استان دیگر نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. کرونا استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام را در وضعیت قرمز قرار داده و همچنین نام استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در دسته استان‌هایی قرار گرفته که بنا به تاکید وزارت بهداشت، حالا در وضعیت هشدار قرار دارند.

استان سفید نداریم

از سوی دیگر، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری تا آخر امسال با ماست، گفت: تعریف وضعیت‌های قرمز، نارنجی و سفید برای استان‌ها و شهرستان‌ها از نظر ابتلا به کرونا نیز نسبی است و اتفاقا نگرانی ما در مورد استان‌های سفید بیشتر است، زیرا اوج شیوع در آنها هنوز اتفاق نیفتاده است. به گفته معاون وزیر بهداشت، زمانی که کشور آلوده است، هیچ استانی نمی‌تواند بگوید که سفید هستم و سفید باقی می‌مانم.

افزایش ۹/ ۷ درصدی بستری‌های تهران

با این همه خبرها از تهران حاکی از افزایش روزانه تعداد بستری‌های کرونا است. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران ضمن اشاره به افزایش ۹/ ۷ درصدی آمار بستری‌های کرونایی در تهران از ارائه پیشنهادهایی برای اعمال محدودیت در این شهر خبر داد. او همچنین گفت که شاهد رشد ۶ درصدی مجموع بیمارانی هستیم که به بخش‌های سرپایی مراجعه می‌کنند.

درخواست اعمال محدودیت در تهران

به گفته زالی، به دلیل تغییرات آمار مبتلایان روز گذشته درخواست اعمال محدودیت‌های جدید سختگیرانه در استان تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است. زالی افزود: محدودیت‌ها براساس تصمیمات ستاد ملی ابلاغ و به مدت یک هفته اجرا می‌شود و در پایان یک هفته وضعیت آماری در تهران یا هر شهرستان دیگری مورد تحلیل و آنالیز قرار می‌گیرد و براساس آن ستاد ملی کرونا مجددا در خصوص استمرار، تمدید یا تشدید محدودیت‌های پیشنهادی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اعمال محدودیت‌های کاملا هوشمند

حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم روز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: اعمال محدودیت‌های جدید در مناطق با وضعیت هشدار یا قرمز، کاملا هوشمند خواهد بود.

آغاز محدودیت‌ها در کیش

در همین راستا، محمدرضا رضانیا، رئیس مرکز توسعه سلامت و سخنگوی شورای سلامت کیش از محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل بیماری در جزیره کیش به مدت یک هفته خبر داد و گفت: برخی از محدودیت‌های اعمال شده برای کنترل بیماری در کیش از امروز شنبه ۱۴ تیر به مدت یک هفته قابل اجراست. رضانیا با بیان اینکه تمام ادارات، نهادها، سازمان‌ها، موسسات مالی و بیمه‌ای، شرکت‌ها و اداره‌های دولتی موظف به کاهش فعالیت نیروهای خود هستند اظهار کرد: تمام دستگاه‌های مستقر در جزیره کیش مکلف هستند از شنبه ۱۴ تیر به مدت یک هفته با ۵۰ درصد نیرو‌ها به فعالیت خود ادامه دهند. رضانیا در خصوص فعالیت افراد شاغل که دارای بیماری زمینه‌ای هستند گفت: تمام شاغلان گروه‌های حساس که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و زنان باردار باید از شنبه به صورت دور کاری فعالیت کنند.

تصویب محدودیت‌های جدید در بوشهر

خبرها از بوشهر هم حکایت از تصویب تعطیلی و محدودیت‌های جدید در این استان دارد. عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر پنج‌شنبه از ابلاغ مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای شهرستان‌های در وضعیت قرمز استان بوشهر خبر داد.

انتقاد از رعایت نشدن فاصله‌گذاری نسبی

همچنین روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری با انتقاد از رعایت نشدن فاصله‌گذاری نسبی در حمل و نقل‌های عمومی، این موضوع را عامل دیگر افزایش تعداد مبتلایان عنوان کرد و از مسوولان کمیته اجتماعی – امنیتی خواست نظارت و مراقبت خود را در این خصوص تشدید کنند. او علت افزایش شمار مبتلایان و قرار گرفتن برخی شهر‌ها در وضعیت قرمز را برپایی تجمع‌ها و مراسم‌هایی نظیر مهمانی‌ها، عروسی و عزا برشمرد و گفت: رعایت نشدن اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های پیشگیری در محیط‌ها و مکان‌هایی که از ابتدا درباره ممانعت از برگزاری آنها هشدار داده شده بود، عامل بروز این مشکل است.

نگرانی از شیوع گسترده در روستاها

نگرانی‌ها از رعایت نشدن فاصله‌گذاری که به شیوع بیشتر ویروس کرونا در برخی مناطق کشور منجر شده، تنها به مناطق شهری محدود نیست. معاون وزیر بهداشت از حرکت کرونا به سمت روستاها خبر داده و در زمینه کنترل شیوع در روستاها ابراز نگرانی کرده است. رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این موضوع توضیح داد که در این صورت رسیدگی به روستا‌ها دشوار خواهد بود. او از پیشنهاد به ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره ممنوع کردن برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی خبر داد و تاکیدکرد: استفاده از ماسک و دستکش ۷۰ درصد از خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

هشدار درباره کودکان

از سوی دیگر رکسانا منصور قناعی، فوق‌تخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به ابتلای کودکان به کرونا به والدین توصیه کرد جز در مواقع ضروری کودکان را از خانه خارج نکنند و تا جای ممکن در اجتماعات حاضر نشوند.

ابتلاهای خانوادگی کرونا

همچنین مینو محرز، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط ابتلا به کرونا، طوری است که خانواده‌ها درگیر می‌شوند، گفت: اکنون خانواده‌ها تصور می‌کنند که کرونا تمام شده و رفت و آمدها و دید و بازدیدها را آغاز کرده‌اند و همه با هم مبتلا می‌شوند.