جزئیات اجباری‌شدن ماسک

رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با تاکید بر اجرای دقیق طرح استفاده اجباری از ماسک، با اشاره به موظف بودن کارمندان ادارات به استفاده از ماسک، راه تنبیهی تمرد کارمندان ادارات از این دستور را «ثبت غیبت» برای آن کارمندان اعلام کرد. به گفته روحانی «اگر کارمند در اداره‌ای شلوغ بدون ماسک می‌آید، باید غیبت بزنند و او را برگردانند، لااقل نسبت به ادارات دولتی و جاهایی که متعلق به دولت یا شبه دولت است مثل بانک‌ها، شهرداری‌ها، اینها باید الزام شود و قدم به قدم جلو بیاییم تا خدمات الزامی شود.»

رئیس‌جمهوری در ادامه به مراکز عمومی نیز اشاره و تاکید کرد که «ارائه خدمات مترو و اتوبوس منوط به این است که افراد ماسک بزنند.» روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه  «نباید اجازه داده شود که در مترو مردم بدون ماسک وارد شوند»، از «قوه‌قضائیه و دادستان‌ها» خواست کمک کنند تا از این مقطع عبور کنیم. او همچنین از «اتحادیه‌ها و اصناف» خواست که در موارد تحت نظارت خود، «اجازه ندهند فردی بدون ماسک در این مراکز حضور داشته باشد».

روحانی بر لزوم اجرای دستورالعمل اصلی بر اساس فاصله‌گذاری و ماسک زدن و نرفتن به اجتماعاتی مثل مراسم عزا و عروسی در مکان‌های سرپوشیده، تاکید کرد و افزود: اجرای دستورالعمل‌های ستاد نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد. در ادارات شاید آسان‌تر است و با یک مصوبه می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم و برای ارائه خدمت در مترو و اتوبوس‌ها نیز وزیر کشور و همه شهرداری‌ها تلاش خود را به کار بگیرند و هر جا الزامی بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده کنند.

به گفته رئیس‌جمهوری، از امروز یکشنبه، ۱۵ تیر هر فردی وقتی که می‌خواهد وارد یک مکان سرپوشیده جمعی شود، پوشیدن ماسک الزامی است و نباید در همه مکان‌هایی که اعلام شد به کسی که دارای ماسک نیست، خدمت ارائه شود. از سوی دیگر، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز دیروز ضمن درخواست از شهروندان جهت اجرایی شدن مصوبه الزام استفاده از ماسک در مجامع عمومی گفت: کسانی که از این کار ممانعت کنند ابتدا با برخوردهای ارشادی و راهنمایی و در مرحله دوم از ورود آنها به دستگاه‌های اداری و حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی جلوگیری می‌شود.

۱۸ استان در وضعیت  قرمز و زرد

آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۹ استان در وضعیت قرمز و ۹ استان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارند. این در حالی است که بنابر گزارش روز جمعه این وزارتخانه، تعداد استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار ۱۴ استان بوده و ظرف ۲۴ ساعت، با اضافه شدن ۴ استان دیگر، حالا ۱۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفته‌اند. بنابر آنچه سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد، استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام ۹ استانی هستند که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. همچنین زنگ خطر برای استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان نیز به صدا در آمده است؛ ۹ استانی که در وضعیت هشدار قرار دارند.

آخرین آمار ابتلا، فوت، بستری

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در بازه زمانی ۲۴ ساعته جمعه تا شنبه، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این تعداد، هزار و ۱۴۸ نفر، در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری شدند؛ این ارقام نشان می‌دهد که در این بازه ۲۴ ساعته، حدود ۴۷ درصد از مبتلایان جدید شناسایی شده، در بیمارستان‌ها بستری شدند. به این ترتیب، از ابتدای اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران در ابتدای ماه اسفند تا کنون، ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر در ایران به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

همچنین آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد در بازه ۲۴ ساعته یادشده، ۱۴۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند که به این ترتیب، مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به رقم ۱۱ هزار و ۴۰۸ نفر رسیده است.

از سوی دیگر این گزارش می‌افزاید که ۳ هزار و ۱۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

انتقاد از پنهان کردن بیماری

پنهان کردن بیماری و حضور در مراکز عمومی و تجمعات، یکی از مواردی است به عنوان عامل شیوع کرونا مطرح می‌شود. به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان و مسوولان، حضور افراد بیمار و ناقل در تجمعاتی نظیر عروسی و عزا، روند شیوع در ایران را افزایشی کرد؛ موضوعی که دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز درباره آن هشدار داد و تاکید کرد: فرد مبتلا به کرونا نباید بیرون بیاید، اگرهم ضرورت داشت باید ماسک بزند، فاصله را مراعات کند و به اطرافیان بگوید به وی نزدیک نشوند.

طرحی برای برخورد با پنهان‌کاران بیماری

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی- امنیتی ستاد باید درباره مبتلایانی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری بکنند و طرحی بیاورند که در جلسه تصویب کنیم. روحانی تصریح کرد: مخفی کردن بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است یعنی فردی که بیماری خود را مخفی کرده و به خانواده، دوست، همکار و همه افراد حاضر در خیابان نزدیک می‌شود و با آنها بدون زدن ماسک حرف می‌زند، به حقوقشان تجاوز می‌کند. روحانی با بیان اینکه «کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند» گفت: طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر مثبت شد از شما خواهش می‌کنم این نتیجه آزمایش را به من بده و به کسی نگو! من خودم اعلام می‌کنم. آزمایشگاه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌ها موظف هستند که اعلام کنند، در غیر این صورت فردی که به ویروس آلوده است، همه را آلوده می‌کند.

ابتلای ۲۰  درصد ایرانیان به کرونا

نگرانی‌ها در زمینه صعودی شدن روند ابتلا به کرونا در ایران همچنان ادامه دارد. گرچه آمارهای رسمی تا روز گذشته تعداد مبتلایان به این بیماری از ابتدای اسفند تا روز گذشته را ۲۳۷ هزار و ۸۷۸ نفر اعلام کرده، اما مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا بر این باور است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد ایرانیان مبتلا به کرونا شده‌اند؛ یعنی رقمی حدود ۱۶ میلیون نفر.

بیشتر مبتلایان جوانان هستند

همچنین دیروز ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در بازدید از بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به بیماری کرونا، جوانان هستند، توضیح داد: در بازدیدی که از بخش اورژانس و بخش آی‌سی‌یو بیمارستان داشتم متوجه شدم که هم‌اکنون بیشتر جوانان به این ویروس مبتلا شده‌اند و سن ابتلا به ویروس کرونا در کشور پایین آمده است و جوانان باید رعایت کنند. از سوی دیگر، صعودی شدن روند ابتلا از یکسو و افزایش درصد مبتلایانی که نیازمند به بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند، بر موج نگرانی‌ها درباره وضعیت کرونا در ایران افزوده است. پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه با اوج بیماری کرونا در بسیاری از مناطق کشور روبه‌رو هستیم، با هشدار جدی نسبت به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها و با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش کننده بیماران کرونایی تکمیل شده است، گفت: در صورتی که بحران ایجاد شده کنترل و مدیریت نشود، از همه جهات ضربه خواهیم خورد و اولین جایی که دچار صدمه می‌شود سلامت مردم است. متاسفانه در حال حاضر تعداد بالایی از مردم در بیمارستان بستری هستند و خیلی‌ها در لیست انتظار برای بستری به سر می‌برند. البته دیروز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا وعده داد که تا پایان سال ۹۹، قرار است ۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه شود. او این را نیز گفت که در همین دوره ۵ تا ۶ ماهه‌ای که با ویروس کرونا مواجه بودیم، ۱۵۰۰ تخت ویژه اضافه شد و به همین نسبت که جلو می‌رویم، تخت، ونتیلاتور، تخت‌های آی.سی.یو، امکانات دیگر و خطوط تولید دارو اضافه می‌شود که در هر ماه به طور متوسط دو خط دارو به توانمندی کشور اضافه می‌شود.