دفاع روحانی از عملکرد وزارت خارجه

 این دومین بار از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم است که روحانی دست دوستی به سوی مجلس دراز می‌کند و خواستار همراهی همه قوا برای حل مشکلات کشور می‌شود. پیش از این هم رئیس‌جمهور با اشاره به آغاز دهه پنجم فعالیت مجلس شورای اسلامی و شروع مجلس یازدهم اعلام کرده بود که دولت دست دوستی خود را به سمت مجلس جدید دراز می‌کند. مجلس یازدهم هفتم خرداد ماه با حضور ۲۷۶ نماینده کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

 دفاع از عملکرد وزارت خارجه

حسن روحانی روز گذشته درجلسه هیات دولت، با اشاره به نزدیک شدن به ۲۳ تیر ماه به‌عنوان روز تعامل سازنده با جهان گفت: از ملت ایران در حمایتشان از هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و کمک شورای عالی امنیت ملی و مخصوصا از وزارت خارجه در پیشبرد سیاست تعامل سازنده تشکر می‌کنم.

وی افزود: امام(ره) در دوران رهبری‌شان همیشه برای این مساله اهمیت خاصی قائل بودند که وزیر خارجه مورد احترام باشد. مقام معظم رهبری هم همیشه هر کجا بودیم شاهد این بودیم که از دولت و وزیر خارجه حمایت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی با اشاره به کارهای صورت گرفته طی ۷سال گذشته درحوزه سیاست خارجی به موضوع لغو قطعنامه‌هایی که علیه ایران درشورای امنیت صادر شده بود پرداخت و گفت: شما در تاریخ نظیر این را پیدا نمی‌کنید که ۶ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شود و بدون اینکه یک روز و یک لحظه اجرا شود، همه اینها در یک روز لغو شود که در تیر سال ۹۴ لغو این قطعنامه‌ها بود و این کار عظیم و بزرگ در تاریخ ایران بوده است که این کار هیچ‌وقت تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد و این یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است.

روحانی در ادامه از بسته شدن پرونده PMD به‌عنوان یکی دیگر از کارهای بزرگ یاد کرد و گفت: اف‌ای تی اف هم بعد از اینکه سال‌ها در دولت دهم حاضر نشدند ایران را بپذیرند، دولت یازدهم کاری کرد که ما از تحریم اف‌ای تی اف و لیست سیاه اف‌ای تی اف خارج شدیم و این کار عظیم و بزرگی بود که وزارت خارجه و وزارت اقتصاد ما در دولت یازدهم انجام داد و الان با مشکلی مواجهیم که امیدواریم باز هم همه تلاش کنیم از این مشکل در مقطعی خارج شویم ولی این کار در دولت یازدهم شد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه وزارت خارجه کاملا فعال است گفت: همین امروز و در همین لحظه، وزیر خارجه در دولت بود و به‌خاطر کاری که توافق کردم سریع دنبالش برود و اینها به‌طور مداوم درحال فعالیت هستند.

 استراتژی در روابط خارجی

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تاکید کرد: اساسا برای روابط خارجی‌مان از روز اول یک نگاه استراتژیک داشتیم و داریم؛ نگاه ما، تعامل بسیار خوب، نزدیک و سازنده با کشورهای منطقه و همسایگان ما است که با بسیاری از کشورهای همسایه روابط بسیار خوب و نزدیک داریم به جز آن دو کشوری که خودشان نخواستند و الا آنها هم اگر می‌خواستند می‌خواستیم با آنها روابط خوب داشته باشیم. وی افزود: روابط خوب با کشورهای مهم آسیایی و اروپایی که مد نظر ما بوده است و رابطه خوب با چین، هند، روسیه و حتی رابطه خوب با اروپا هم مد نظر ما بوده است که اروپایی‌ها یک مقطعی درست عمل کردند و در مقطعی نتوانستند و تحت فشار آمریکا متاسفانه به تعهداتشان درست عمل نکردند و آن تقصیر خودشان است. روحانی تصریح کرد:همیشه به دنبال روابط نزدیک و خوب با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا بودیم و این روابط هم به خوبی ادامه پیدا کرده است.

 تاکید بر رفع اختلاف میان قوا

 روحانی در بخش دیگری از سخنانش در جلسه هیات دولت با اشاره به هدف دشمنان برای تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلاف بین قوای سه‌گانه و مسوولان کشورگفت: دولت به سهم خودش همیشه خواهان روابط صمیمی و برادرانه در چارچوب قانون اساسی با قوه‌مقننه و قوه‌قضائیه است. امروز هم تصمیم دولت همین است و این تصمیم را همیشه ادامه می‌دهیم. ان‌شاء‌الله تصمیم دو قوه دیگر هم همین باشد.

وی افزود: باز هم تاکید می‌کنم، دست صمیمانه و برادرانه را به سمت مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح دراز می‌کنیم و همه در کنار هم تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری، می‌خواهیم با هم کار کنیم. در فرصت باقی‌مانده دولت که حدود یک‌سال و یک ماه از کار دولت باقی مانده است، می‌خواهیم همه طرح‌ها و فعالیت‌هایمان را که نیمه کاره است، تکمیل و تمام کنیم و همه وعده‌هایی را که به مردم دادیم، اجرا کنیم.

 در حوزه مسکن عقب ماندگی داشتیم

بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور به موضوع مسکن اختصاص داشت. روحانی گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهور اینجا اعتراف می‌کنم که در حوزه مسکن عقب‌ماندگی داشتیم و بعضی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. البته طرح‌های ما در زمینه هوایی و ریلی و جاده‌ای و بنادر اجرایی شد، اما در بحث مسکن، چون گرفتار بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم بنابراین دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم باید این عقب‌ماندگی را اجرا کنیم.

روحانی تصریح کرد: اولین قدم این بود که ۲۵۰ هزار هکتار زمین اطراف شهر‌ها و روستا‌ها به وزارت مسکن تخصیص داده شد. البته این رقم، رقم اولیه است و به یک میلیون هکتار خواهد رسید. اولویت اول ما این است که آنهایی که پول را در بانک به‌عنوان مسکن یکم گذاشتند، که حدود ۳۰۰ هزار نفر هستند، تامین مسکن آنها در اولویت است. مستاجرانی که امروز شرایط اقتصادی سختی دارند هم در اولویت ما هستند تا مسکن آنها تامین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگار جوان، او ادامه داد: وزارت مسکن سامانه را باز کرد و آنهایی که اعلام نیاز کردند ثبت نام کرد و غربالگری هم شده است. الان معلوم است چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی اولویت دارند. فشار زیادی به مستاجران وارد شده است.

 تاثیرمثبت محدودیت میزان اجاره بها

روحانی بااشاره به تصمیم ستاد ملی مقابله با  ‌کرونا مبنی براعمال محدودیت اجاره بها در تهران حداکثر تا ۲۵ درصد افزایش گفت: این تصمیم در بازار استیجاری مسکن تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: البته تصمیمات دیگری هم اتخاذ کردیم و اقدامات دیگری را هم باید انجام دهیم، ولی چون این مساله نیاز به هماهنگی بین بانک‌ها دارد، یکی، دو هفته دیگر این طرح را نهایی می‌کنیم تا کمک بسیار خوبی برای مستاجران باشد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: مردم تا پایان دولت شاهد یک تحول خوب در زمینه مسکن خواهند بود.

 لزوم افزایش عرضه اولیه دربورس

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه روز گذشته هیات دولت به بورس هم پرداخت. او با تاکید بر اینکه بورس باید با استحکام راه خودش را ادامه دهد، گفت: مردمی که وارد بورس شدند، اعتمادشان به سازمان بورس و شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و دولت است و همه مسوولیم که از اموال مردم به خوبی حراست کنیم. برای اینکه بورس بتواند در روند حرکتی که امروز دارد که روند افزایشی و رو به رشد است، راه خودش را مطمئن ادامه دهد، باید عرضه اولیه را زیاد کنیم. روحانی گفت: خوشبختانه امروز در دولت هم بحث سهام هلدینگ سیمان که انجام گرفته و باز هم باید انجام بگیرد، مطرح شد و هم شستا که بخشی انجام گرفته و باید ادامه پیدا کند.

از سوی وزارت نیرو شرکتی به زودی عرضه می‌شود که ۶ هزار میلیارد ارزش آن است. اینها همه امیدوارکننده است. سازمان بورس را هم موظف کردیم زمان بررسی‌هایی که برای شرکت‌ها انجام می‌دهد که حدودا هفته‌ای یکی، دو شرکت [بیشتر]نیست، این را هم تا ۵ شرکت افزایش دهد. سهام شناور عرضه می‌شود، شرکت‌ها هم باید سهام خود را عرضه کنند. روحانی افزود: با اقداماتی که وزرای محترم انجام خواهند داد ان‌شاء‌الله شاهد استحکام بورس خواهیم بود.

 آزاد‌سازی ۳۰درصد دیگر از سهام عدالت

رئیس‌جمهور در ادامه خبری را در مورد سهام عدالت اعلام کرد. او گفت که ۳۰ درصد این سهام قبلا آزاد شده، ۳۰ درصد آن ان‌شاءالله برای عید غدیر آزاد خواهد شد و ۳۰ درصد هم برای ۲۲ بهمن؛ بنابراین این سهام هم آزاد خواهد شد. البته به هر ترتیبی که مردم خواستند. اگر خواستند مدیریت مستقیم کنند یا در شرکت‌های استانی خواستند حضور پیدا کنند، مختارند. روحانی افزود: نسبت به شرکت‌های استانی هم مقرراتی که لازم بوده، تهیه شده، بحث کردیم، کانونی که بنا بوده در تهران فعال شود، چارچوبش را مصوب کردیم و ان‌شاء‌الله کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و شاهد مسیر مثبت در زمینه بورس خواهیم بود.

 هشدار مجدد به صادرکنندگان

روحانی همچنین در سخنان خود برای دومین بار طی یک ماه اخیر به صادرکنندگان درخصوص بازگشت ارز به کشور هشدار داد. رئیس‌جمهور گفت: همانطور که بارها گفتم کسی که صادر‌کننده کالا یا خدماتی به خارج است، نباید فکر کند که این مال او است و به هر شکل و هر زمان که خواست می‌تواند ارز آن را بیاورد. هر کس کالایی را به خارج صادر می‌کند، موظف است در مدت سه ماه پولش را برگرداند. اگر در سه ماه برگرداند، طبق معمول می‌رود در بازار نیما و در سامانه نیما عرضه می‌کند و ارز خود را طبق چارچوبی که در کشور است، می‌فروشد. ولی اگر عرضه نکرد و به تاخیر افتاد، ارز او را بانک مرکزی به قیمت پایان مهلتش خواهد خرید و او حق ندارد دیگر در بازار نیما و به روز عرضه کند به محض اینکه سه ماه تمام شد همان روز، روز قیمتی است که بعدا بانک مرکزی از او خواهد خرید. اگر قیمت پایین بیاید به قیمت پایین‌تر خواهد خرید، ولی اگر هم بالا برود، به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری وی افزود: متاسفانه برخی از صادرکننده‌ها، این پا و آن پا می‌کنند و ارز خود را نمی‌آورند با این هدف که ارز بالاتر برود و خود اینها هم در فضای مجازی ترویج می‌کنند و در فضای روانی جامعه می‌دمند که ارز گران شود تا گران‌تر بفروشند. این کار خیانت به ملت ایران و اقتصاد کشور است. روحانی گفت: همه آزادیم در صادرات فعال باشیم. باید کالایی که در این کشور یارانه‌ای در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد، او صادر کند سودش را هم ببرد، آزاد است تا سه ماه هر زمانی خواست بیاورد و وارد کشور کند، در سامانه نیما عرضه کند و با خریدار توافق کند و همه اینها آزاد است، اما اگر خواست تخلف کند و خواست از لحاظ اقتصادی به ملت ایران فشار بیاورد برای ما قابل تحمل نیست و ان‌شاء‌الله از این به بعد این اقدام انجام خواهد گرفت.