ممنوعیت برگزاری عروسی و عزا

علیرضا زالی در جلسه اضطراری روز گذشته ستاد کرونا پایتخت که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، در تشریح وضعیت تهران گفت: از هشتم تیر ماه به‌تدریج آمار مراجعان به مراکز درمانی تغییر کرده به‌طوری که ابتلا و بستری در بخش‌ها و همچنین بستری در‌ آی‌سی‌یو همچنان در حال افزایش و ترخیص بیماران در حال تقلیل است. به گفته او ظرف ۴۸ ساعت گذشته آمار مراجعه‌کنندگان با علائم کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی تهران به بالاترین رقم خود رسیده است. زالی همچنین پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای تهران را ارائه کرد.

در همین حال روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با اشاره به موج جدید شیوع کرونا در کشور از اعطای اختیارات ویژه به وزارت بهداشت برای برخورد با اماکن پرجمعیتی که می‌تواند مشکل‌زا و خطرآفرین باشد خبر داد و اعلام کرد تصمیم گرفته شده است که تا اطلاع ثانوی مجالس عزا و شادمانی تعطیل شود. او همچنین بر لزوم استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و سرپوشیده و در ادارات دولتی تاکید کرد. روحانی تصریح کرد: اجرای مصوباتی را که برای عبور از این موج و مقابله با شیوع کرونا اتخاذ شده، ادامه خواهیم داد و انتظار داریم با همکاری یکدیگر وارد مردادماه آرام‌تری بشویم.

این تصمیمات در شرایطی اتخاذ شده است که ایران ظرف چند روز گذشته یکی پس از دیگری پله‌های صعودی مرگ کرونایی را پشت‌سر گذاشته است. آخرین آمار جهشی مرگ کرونایی مربوط به روز ۱۷ تیرماه (روز سه‌شنبه) بود که فوت ۲۰۰ نفر بر اثر بیماری کرونا طی یک روز در آن ثبت شد.

عبور تعداد جان‌باختگان کرونا از ۱۲ هزار نفر

با این حال براساس گزارش وزارت بهداشت میزان فوت‌شدگان روز گذشته با کاهشی قابل‌ملاحظه به ۱۵۳ نفر رسید. هرچند هنوز معلوم نیست که آمار فوت‌شدگان کرونایی به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد یا نه؟

به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این بازه زمانی و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۶۲۵ مورد آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسیده است.

ادامه وضعیت قرمز در ۹ استان

معاون وزیر بهداشت همچنین از ادامه وضعیت قرمز در استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی خبر داد و گفت که استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. او از مردم خواست تا از سفرهای غیرضروری و به‌ویژه سفر به استان‌های خراسان رضوی و مازندران خودداری کنند.

تشکیل جلسه اضطراری در تهران

اما وضعیت بحرانی پایتخت روز گذشته منجر به تشکیل جلسه اضطراری در ستاد فرماندهی کرونا در تهران شد. استان تهران از نظر شیوع ویروس کرونا از ۱۱ تیر سال‌جاری در وضعیت هشدار قرار گرفته است. در همین راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهرتهران در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی کرونای تهران اظهار کرد: در روز‌های اخیر در تهران در وضعیت هشدار بوده‌ایم و وضعیت بسیار شکننده‌ای در این شهر حاکم است، آمار مبتلایان، فوتی‌ها و افراد نیازمند بستری طی ۱۰ روز گذشته به‌صورت صعودی رو به افزایش بوده است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: همه اعضایی که در جلسه امروز (چهارشنبه) حضور داشتند نگرانی خود را از شرایط فعلی ابراز کرده و قرار شد تا تصمیمات جدی، کارآ و موثرتری با انسجام بین بخشی صورت گیرد. زالی تصریح کرد: باید محدودیت‌های کرونایی را حتی کوتاه‌مدت بازگردانیم. وی عمده فوتی‌های کرونا در تهران را مربوط به مناطق ۴، ۲، ۱۴ و ۱۵ اعلام کرد و گفت: زیرا بالاترین تراکم جمعیتی را در مناطق  ۲ و ۴ داریم.

درخواست تعلیق آزمون‌ها

زالی همچنین با تاکید بر اینکه باید فعالیت کاری ادارات تقلیل پیدا کند خواستار تعلیق آزمون‌های مختلف در تهران شد. وی گفت: قرار است هفته آینده تعداد ۲۳ هزار نفر در آزمون نهضت سوادآموزی شرکت کنند، همچنین قرار است تعداد قابل‌توجهی در آزمون‌های دانشگاه آزاد و نزدیک ۴ هزار نفر در هفته آینده در آزمون‌های phD وزارت بهداشت شرکت کنند و البته برخی از این آزمون‌ها تا سه روز ادامه دارد. به گزارش «ایلنا» وی تصریح کرد: در حال‌حاضر شرایط تهران به‌گونه‌ای نیست که میزبان افراد به‌خصوص از استان‌های قرمز باشد و نظر ما فعلا تعلیق آزمون‌ها است. تمام تجمعات باید برای یک هفته در تهران تعلیق شود. دوستان نیز در نیروی انتظامی در بحث تالار‌ها و مراسم عزاداری‌ها و عروسی کمک می‌کنند، اما باید دامنه این کمک‌ها بسیار فراتر برود و تمام مجامع و نمایشگاه‌ها باید به‌طور مطلق تعطیل شود. اگر اینها هم کفایت نکرد در نهایت پیشنهاد ما برای تهران لاک دان (قرنطینه) کردن به مدت یک هفته است.

پیشنهاد بازگشت محدودیت‌ها

ازسوی دیگر علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه متاسفانه آمار ابتلا هم در تهران و هم در کشور در حال افزایش است، گفت: در همین راستا پیشنهادهایی برای افزایش محدودیت‌ها و کنترل بازگشایی‌ها به مقامات بالاتر، ستاد ملی کرونا و وزارت کشور اعلام شده که در صورت موافقت از شنبه آینده بخشی از محدودیت‌ها بازمی‌گردد و به‌صورت محدود اجرا می‌شود تا تاثیرگذاری آن بررسی شود. علی ماهر با بیان اینکه با افزایش آمار ابتلا، درصد اشغال تخت‌ها و میزان بستری بیماران نیز افزایش یافته، گفت: اگر همین روند ادامه داشته باشد ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده دو برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد.

همچنین علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با توجه به وضعیت کرونا خواستار دورکاری کارمندان و اعمال محدودیت در پایتخت شد. او وضعیت شیوع کرونا در تهران را اسفناک ارزیابی کرد. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم با اشاره به روند صعودی مبتلایان کرونا  گفت: اگر وضعیت تهران به بحران برسد، کنترل آن بسیار دشوار می‌شود. همزمان سرهنگ نادر مرادی، رئیس پلیس اماکن عمومی پایتخت با اشاره به افزایش میزان مرگ‌و‌میر از احتمال بازگشت محدودیت‌ها در تهران خبر داد.

هفتمین هفته کرونایی خوزستان

وضعیت در شهرهای دیگر هم خطرناک گزارش شده است. به گفته سیدمحمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خوزستان هفتمین هفته خود را در وضعیت قرمز کرونا سپری می‌کند و در حال‌حاضر استان خوزستان جزو مناطق خیلی پرخطر کرونا به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر براساس آمار حسن جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در حال‌حاضر ۱۷ شهرستان این استان که مشهد نیز در زمره آنهاست به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. به گزارش انتخاب، آخرین اطلاعات و آمار از وضعیت کرونایی مشهد حاکی از آمار مبتلایان و بستری شدگان و فوتی‌ها است. به گفته محمدحسین بحرینی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت برای مدیریت بیماری کرونا در خراسان رضوی، تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در کلان‌شهر مشهد از نیمه دوم خردادماه تاکنون رشد بیش از سه برابری داشته است.