نمی‌توانیم کشور را 6 ماه تعطیل کنیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: عادی انگاری این ویروس و کروناهراسی هر دو ما را دچار مشکل می‌کند. اگر فکر کنیم که دیگر این ویروس را پشت‌سر گذاشته‌ایم که ما را دچار مشکل می‌کند و اگر هم فکر کنیم باید همه کارها تعطیل شود بازهم به مشکل می‌خوریم. در همین حال به‌دنبال افزایش میزان مبتلایان به کرونا در تهران روزگذشته همه باشگاه‌های ورزشی شهر تهران به علت شیوع کرونا به مدت یک هفته تعطیل شدند. به موجب این تصمیم در صورت ادامه شیوع گسترده بیماری، این محدودیت‌ها تمدید خواهد شد. همچنین علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در نامه‌‌ای به محسن بندپی، استاندار تهران، با توجه به شرایط جدی بیماری کووید-۱۹ در استان تهران و لزوم اقدامات مداخله‌‌ای جامع‌‌تر،خواستار اعمال برخی محدودیت‌‌های کرونایی شد. اودراین نامه خواستار لغو برگزاری هرگونه سمینار، جشنواره و فعالیت‌‌های نمایشگاهی و تجمعات بالاتر از ۱۰ نفر و برگزاری رسمی و غیر رسمی مجالس عروسی و ترحیم در استان تهران شد.

ممنوعیت تجمع، سمینار و جشنواره

این همان موضوعی است که روزگذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز بر آن تاکید کرد و با غیرقابل قبول توصیف کردن تجمعات تاکید کرد: چه عزا چه عروسی، چه سمینار چه جشنواره؛ همه اینها مضر است و حتی اگر برای کنکور هم وزارت بهداشت مشکلی داشته باشد، تمهیدات بیشتری در نظر می‌گیرم. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به محدودیت‌هایی که کشورهای دیگر برای ادامه حیات اقتصادی جامعه ایجاد کرده‌اند، گفت: این راحت‌ترین کار است که همه‌جا را تعطیل کنیم و فردایش مردم بیایند از تعطیلی و بیکاری و گرسنگی شکایت کنند. البته ما باید در چارچوب حرکت کنیم. حتما باید در پروتکل‌های بهداشتی حرکت و این موارد را رعایت کنیم. هرگونه مراسمی را در تمام شهرهای کشور ممنوع کنیم و اصلا اجتماعی شکل نگیرد، مگر با جمعی محدود و چند نفره.

ساعت کار کارمندان

رئیس‌جمهور درمورد ساعات کاری کارمندان نیز گفت: هرکس از ساعت ۳۰/ ۷ تا ۳۰/ ۱۴ کار کرد، یعنی ساعت آن روزش را پر کرده است. پس دیگر نباید کسی جز این عمل کند و از کارمندان ساعت بیشتری برای حضور بخواهد.

امیدواری به بهبود وضعیت تا ۲۵ تیر

روحانی دربخش دیگری از سخنانش گفت: ما حدود یک ماه با این ویروس در ابتدای شیوع آن جنگیدیم و از ۲۵ اسفند فوتی‌های ما سه‌رقمی شد و محدودیت‌ها آغاز شد و از ۲۶ فروردین باز مرگ و میر سه‌رقمی به دورقمی کاهش یافت و این دوماه ادامه پیدا کرد، اما از ۲۵ خرداد بازهم سه‌رقمی شدیم و امیدواریم که تا ۲۵ تیر این شرایط به پایان برسد.

مقررات پزشکی لازم‌الاجرا است

روحانی جمعه شب نیز بااشاره به گزارش وزیر بهداشت از کرونا گفت که دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا صرفا توصیه‌های پزشکی نیست و باید به مثابه مقررات پزشکی لازم‌الاجرا به آن نگریسته شود تا بتوانیم این بیماری را مهار کنیم. در همین ارتباط باید زندگی جدید سازگاری با این ویروس را تجربه کنیم و رعایت دستورالعمل‌ها باید به عادت همگانی تبدیل شود.

روحانی مسوولان ستادهای استانی مقابله با کرونا را موظف به اجرا و نظارت دقیق دستورالعمل‌ها کرد و از آنها خواست تا به سرعت علل رشد و عدم کاهش شیوع کرونا در استان‌های خود را شناسایی کنند تا متناسب با علل رشد و افزایش این بیماری، محدودیت‌های هوشمند به مرحله اجرا گذاشته شود.

بستری ۵/ ۷۲ درصد مبتلایان به کرونا

درهمین حال سخنگوی وزارت بهداشت روزگذشته از شناسایی ۲۳۹۷ بیمار جدید کووید-۱۹ طی شبانه روز گذشته در کشور خبر داد.براساس این گزارش در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۸۸ نفر دیگر جان باخته‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲ هزار و ۶۳۵ نفر رسیده است. به گفته سیماسادات لاری از روز جمعه تا روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۷۳۹ نفر از آنها بستری شده‌اند. به این ترتیب ۵/ ۷۲ درصد از مواردجدید ابتلا به کروناطی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شده‌اند. همچنین لاری گفت: ۳۳۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۱۰استان دروضعیت هشدار

امامطابق گزارش وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان شمالی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، البرز، لرستان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، اصفهان، مازندران، گلستان و ایلام هم در وضعیت هشدار این بیماری قرار دارند.

آخرین وضعیت تهران

درهمین حال وضعیت در تهران بحرانی گزارش شده است به‌طوری که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درگفت‌وگویی اظهارداشته است اگر قدرت تصمیم‌گیری در مقابله با کرونا را داشت، فعالیت‌ها در پایتخت را تا دو هفته تعطیل می‌کرد و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌داد تا آمارها رو به افول برود.  از سوی دیگر معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه روند آلودگی بیماری در تهران به شدت زیاد شده است، گفت: باید محدودیت‌ها بیشتر انجام می‌شد که نشد؛ در کل روند آلودگی بیماری در تهران به‌شدت زیاد شده است و متاسفانه در سنین پایین‌تر حتی درگیری در اطفال و افراد جوان و کسانی که بیماری زمینه‌ای نیز ندارند وجود دارد. نادرتوکلی درگفت‌وگو بافارس افزود: در استان تهران و در مجموعه ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران  ۱۸۰ تا ۲۰۰ بیمارستان داریم که از این تعداد بیش از ۱۰۰ بیمارستان درگیر بیماران کرونا هستند. وی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: در شرایط فعلی وضعیت تهران قرمز است و تمام ظرفیت در بخش درمان زیر بار رفته است و در ادامه باید تمهیدات برای کنترل ترددهای غیر ضروری صورت گیرد که در حال انجام است. همچنین دکتر خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)درگفت‌وگو با ایلنا ازافزایش ۶برابری مراجعان کرونا به بیمارستان امام خمینی(ره) خبردادو گفت: مشکلی که در‌حال‌حاضر با آن مواجه هستیم، بیماران غیرکوویدی ناقلِ بدون علامت هستند که توانسته‌اند پرسنل ما را در بخش‌های غیرکرونایی تا حدی درگیر کنند. صادق نیت با اشاره به اینکه حدود ٣٠ تا ۴۰ درصد مبتلایان بستری زیر ٤٠ سال هستند که افزایش بالایی نسبت به قبل دارد می‌گوید: هم‌اکنون جوانان با شیوع بالاتر و شدت بیشتری درگیر بیماری شده‌اند، البته باید مشخص شود که علت این درگیری چیست و این نیاز به یک بررسی اپیدمیولوژیک دارد.  ازسوی دیگربه گزارش خبرگزاری فارس، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به افزایش تعداد مراجعان، بستری‌ها و بیماران بخش ویژه در استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۳۱۰۰  بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند که ۲۲۰۰ نفر در بخش عادی و ۶۸۰ نفر در بخش ویژه هستند.