سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته در همین راستا از وضعیت قرمز در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران خبر داد و گفت که استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی هم در وضعیت هشدار این بیماری قرار دارند.

در همین حال آنطور که «ایرنا» گزارش داده است بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان، سرعت انتقال ویروس کرونا در این استان را به شدت بالا برده به‌طوری‌که در هفته‌های اخیر روزانه حدود ۲۰۰ مورد جدید از ابتلای شهروندان ثبت شده است. روند بستری بیماران کرونایی در بابل یکی از شهرهای استان مازندران نیز شتاب گرفته و آمار کل بستری بیماران کرونایی نسبت به ۷۰ روز گذشته بی‌سابقه گزارش شده است. وضعیت در این استان مسافرپذیر به اندازه‌ای بحرانی شده که روز گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت‌ در ۷ شهر قرمز این استان خبر داده است. حسین حسن‌نژاد در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره وضعیت بیماری کرونا در استان مازندران گفت: در حال‌حاضر ۷ شهرستان در استان مازندران در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها نیز در شرایط نارنجی و زرد قرار دارند. وی افزود: شهرستان‌های آمل، رامسر، محمودآباد، آمل، بابل، بهشهر و سوادکوه از جمله شهرهای قرمز ما هستند.

اما در شرایطی که وضعیت استان خوزستان همچنان پس از گذشت هفته‌ها از اوج‌گیری کرونا در این استان همچنان قرمز است، روز گذشته کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت از کاهش مبتلایان به کرونا در خوزستان خبر داد. به گزارش جماران او در توییتی با بیان اینکه نمودار مبتلایان به کووید-۱۹ در خوزستان در حال نزول است خواستار تداوم مراعات فاصله‌گذاری، پرهیز از تجمع و برگزاری عزا و عروسی و استفاده همگانی از ماسک شد. گزارش کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا نیز از روند نزولی کرونا در خوزستان به‌رغم بالا بودن موارد بستری و مرگ حکایت می‌کند.

پیک دوم کرونا در تهران

گزارش‌ها از پایتخت نیز به‌شدت نگران‌کننده است. روز گذشته زهرا نژاد‌بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران بستری شدن روزانه به‌طور متوسط ۶۰۰ بیمار کرونایی در تهران را نگران‌کننده توصیف کرد. وی در عین حال گفت که به‌طور متوسط روزانه ۷۰ نفر در تهران فوت می‌کنند و همه این موضوعات این نگرانی را برای مردم تهران افزایش داده است. وی خواستار اعمال محدودیت‌های جدید برای عدم حضور شهروندان در سطح شهر شد و گفت که پیک دوم کرونا در تهران کاملا مشهود است.

در همین حال به‌دنبال افزایش میزان مبتلایان به کرونا در کشور روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از کاهش آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در اردیبهشت‌ماه، در برابر کرونا دچار خودغافلگیری شدیم و به دوره اوج بیماری در اسفندماه برگشتیم.

فوت ۱۹۴ نفر دیگر

اما مطابق آخرین آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت طی یک روز گذشته ۲۱۸۶ ابتلا و ۱۹۴ فوتی جدید کرونا در کشور ثبت شده است. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۵۷ هزار و ۳۰۳ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز به ۱۲ هزار و ۸۲۹ نفر رسیده است. بنابر اعلام سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۳۳۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.