اعمال «محدودیت‌های حداقلی» در پایتخت

استان‌های قرمز و  در وضعیت هشدار

ابراز نگرانی درباره وضعیت تهران تا حدی است که از چند هفته گذشته تقاضاهایی برای اعمال محدودیت‌ها و حتی تعطیلی یک هفته ای این استان از‌سوی مراکز مختلف به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شده بود. با این حال تهران هنوز در فهرست استان‌های دارای وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و در وضعیت هشدار است. براساس آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت که ظهر دیروز اعلام شد، هم‌اکنون وضعیت ۴ استان قرمز است؛ خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران استان‌های با وضعیت قرمز کرونایی هستند. از‌سوی دیگر، ۹ استان ازجمله تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی در وضعیت هشدار قرار دارند.

توقف روند افزایشی ابتلا در بوشهر

با این همه گرچه نام استان بوشهر همچنان در فهرست استان‌های در وضعیت هشدار کرونایی است، اما دیروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد که با افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم در روزهای اخیر روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا در این استان متوقف شده و سیر کاهشی پیدا کرده‌است. سعید کشمیری ادامه داد: با افزایش موارد مثبت در یک ماه اخیر بستری و موارد مرگ نیز در استان بوشهر افزایش یافت به‌نحوی‌که براساس آخرین آمار از مجموع ۳۳۳ بیمار بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۵۱ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه هستند و از این شمار ۳۲ نفر با کمک دستگاه نفس می‌کشند. به گفته کشمیری همچنین شمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا از ۱۳ نفر تا ۱۷ خرداد اکنون به ۱۶۲ نفر رسیده‌است و این بیانگر وضعیت قرمز استان بوشهر است و مردم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جلوی مرگ و میر عزیزان خود را بگیرند. او با بیان اینکه میانگین افراد جان‌باخته در اثر ویروس کرونا در استان بوشهر ۵۵ سال است، ادامه داد: آمارها در استان بوشهر نشان می‌دهد ۳۳ درصد از جان‌باختگان ناشی از کرونا زیر ۶۰ سال هستند به‌نحوی‌که کمترین فرد فوت شده نوزاد ۲۵ روزه و بیشترین سن ۹۳ سال بوده و این آمار بیانگر این است که هیچ رده سنی از ابتلا به ویروس کرونا در امان نیست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآوری کرد: همچنین آمارها نشان می‌دهد از اسفند سال گذشته تا خردادماه امسال تنها ۲ هزار ابتلا به ویروس کرونا در این استان شناسایی شدند، اما از ۱۷ خرداد تاکنون با بی توجهی مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این رقم به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافته است. دو روز پیش هم قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر در نشست ستاد استانی کرونا در استان بوشهر سخن گفته بود که این استان ازجمله استان‌هایی است که بیماران بدحال آن زیاد و میزان مراجعه مردم شامل اطفال، میانسالان و کودکان زیاد است. او همچنین گفته بود که در استان بوشهر، یک سوم بیماران مبتلا به کرونا که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند را جوانان تشکیل می‌دهند.

احتمال قرمز شدن کرمان

اوضاع در استان کرمان هم مساعد نیست؛ استانی که هم‌اکنون در فهرست استان‌های در وضعیت هشدار قرار دارد اما نگرانی‌هایی درباره رسیدن این استان به وضعیت قرمز طی روزهای آتی نیز وجود دارد. مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه هشدار داد که احتمالا این استان طی روزها و هفته آینده به وضعیت قرمز دربیاید و از این رو نیاز به اتخاذ تصمیمات سخت‌گیرانه‌تری احساس می‌شود. شفیعی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه اکثر شهرستان‌های استان نارنجی و قرمز هستند، تاکید کرد: اگر کسی که کوچک ترین علائمی دارد، رعایت کرده و در شهر تردد نداشته باشد و سرکار حضور پیدا نکند جلوی گردش ویروس را می‌گیرد.

۱۳ هزار قربانی کرونا در ایران

آخرین گزارش آماری وزارت بهداشت حاکی از عبور شمار جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۳ هزار نفر است. در بازه زمانی ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دوشنبه، ۲۰۳ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع قربانیان شیوع کرونا در ایران به ۱۳ هزار و ۳۲ نفر رسید.

۲۶۰ هزار مبتلا

همچنین دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲ هزار و ۳۴۹ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور در بازه زمانی ۲۴ ساعته منتهی به ظهر دوشنبه خبر داد. با این حساب، طی حدود ۵ ماه گذشته تا ظهر دیروز و بنابر آمار رسمی اعلامی وزارت بهداشت، ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند.

نسبت بستری به مبتلایان

از سوی دیگر بررسی ارقام اعلام شده از‌سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، ۳/ ۶۷ درصد از مبتلایان جدید به بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیاز پیدا کردند. آخرین آمار می‌گوید که در این یک شبانه روز، دو هزار و ۳۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۸۱ نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. همچنین سه هزار و ۳۷۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. البته بنابر اعلام سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در ۵ ماه گذشته تاکنون ۲۲۲ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران کرونایی، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

کرونا در هوای محیط‌های بسته تهران

علاوه‌بر آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری در جهان و ایران که هر روز تغییر می‌کند، اطلاعات در زمینه این ویروس و عملکرد آن نیز به روز می‌شود. آخرین مطالعات حاکی از آن است که ویروس کرونا در هوای محیط‌های بسته فاقد تهویه مناسب نیز وجود داشته و قابل انتقال است. دیروز رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت هم از شناسایی ویروس کرونا در هوای محیط‌های بسته فاقد تهویه مناسب در شهر تهران خبر داد. به گزارش «ایسنا» عباس شاهسونی ضمن اعلام اینکه نتایج اولیه پروژه تحقیقاتی مشترک بین وزارت بهداشت، دانشکده بهداشت و ایمنی و پژوهشکده گوارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان‌دهنده شناسایی ویروس کرونا در هوای محیط‌های بسته‌ای نظیر بازار بزرگ تهران و شعب یکی از بانک‌های شهر تهران است، از همه مردم خواست از ماسک‌های مناسب استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.