بازگشت محدودیت‌های کرونایی به پایتخت

همچنین برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها ممنوع است و باشگاه‌های ورزش‌های پربرخورد، کافه، قهوه‌خانه و چایخانه، باغ‌وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی نیز براساس این دستورالعمل به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود.در این میان انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران خبر تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس تهران را تکذیب کرد و گفت نظارت‌های شدیدی بر اجرای این محدودیت‌ها انجام می‌گیرد، ضمن اینکه اگر در روند شیوع کرونا کاهش محسوسی مشاهده نشود، تعطیلی‌ها یک هفته دیگر تمدید می‌شود.همزمان علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، روز گذشته اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران را یک شروع توصیف کرد و گفت: اینکه یک هفته محدودیت اعلام شده باید ارزیابی یا تمدید شود.پیشتر علیرضازالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از شرایط متفاوت تهران طی دو هفته اخیر و افزایش آمار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و به‌تبع آن افزایش میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در تهران خبر داده بود به‌دنبال همین هشدارها بود که استفاده از ماسک در مراکز پرتجمع و ادارات پایتخت اجباری شد و حالا مسوولان وزارت بهداشت در انتظار نتیجه استفاده از ماسک در روند بیماری کرونا درکشور طی روزهای آینده هستند.

هشدار به ۱۰ مرکز پرخطر تهران

در ادامه دستورالعمل‌های بهداشتی ازسوی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری کرونا، روز گذشته حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی استاندار تهران نیز از هشدار به ۱۰ مرکز تجاری پرازدحام تهران خبرداد و گفت که در صورت عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از ۲۴ ساعت قطعا پلمب خواهند شد. در همین حال روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت در یک نشست خبری با بیان اینکه تمام گزارش‌ها حاکی از این است که تجمعات متاسفانه مراعات نمی‌شود تاکید کرد که تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: امیدواریم با نظارت‌های دقیقی که صورت می‌گیرد کمتر شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و قرار شد اگر مراکزی مراعات نکنند برای آنان یک بار تذکر و در صورت تکرار پلمب در نظر گرفته‌ شود. به گزارش «ایسنا» او همچنین با تاکید بر اینکه در وضعیت عادی قرار نداریم، از رسانه‌ها خواست تا دوگانه عادی‌سازی و تعطیلی را بیان نکنند. سخنگوی دولت در ادامه سخنانش با بیان اینکه هیچ پیش‌زمینه‌ای درباره پایان شیوع کرونا وجود ندارد و همچنان خطر مرگ به قوت خود باقی است تصریح کرد: تنها راه چاره رعایت پروتکل‌ها است، در عین حال نمی‌توان کل کار اقتصادی کشور را تعطیل کرد.

فوت ۱۷۹ بیمار کرونایی دیگر در یک روز

اما درحالی‌که محدودیت‌های جدیدی در تهران و برخی شهرهای دیگر کشور برای مقابله با کرونا اعمال شده است، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از ۲۵۲۱ ابتلای جدید و ۱۷۹ فوتی جدید کرونا در کشور خبر داد. سیما سادات لاری همچنین اعلام کرد که ۲۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. به گفته لاری از مجموع مبتلایان جدید کرونا در کشور، یک هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسیده است و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر. لاری در ادامه گفت: ۳ هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.سخنگوی وزارت بهداشت همچنین استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان را در وضعیت قرمزو استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر‌احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی را نیز در وضعیت هشدار اعلام کرد.

زنگ خطر جدی

در کنار اعلام آخرین آمار فوت‌شدگان کرونا در کشور، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: یک پنجم فوتی‎های روزانه کشور مربوط به بیماران کرونایی است و این زنگ خطری جدی و نگران‌کننده ‌است. به گزارش «ایرنا» حریرچی در جلسه اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا در همدان گفت: روزانه حدود یک هزار و ۵۰ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند که بیش از ۲۰۰ تن از آنها بیماران کرونایی هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، معاون کل وزارت بهداشت گفت: دلیل ۹۲ درصد ابتلای به کرونا از طریق دورهمی‌ها، عروسی‌ها و داخل خانواده بوده است و ۸ درصد موارد ابتلا نیز ناشی از مواجهه شغلی است. وی افزود: برگزاری یک عروسی و مجلس ترحیم می‌تواند وضعیت سفید را به قرمز تبدیل کند. در مواردی شاهد ابتلای۲۰۰ نفر در یک مراسم عروسی و یک هزار نفر مبتلا در یک مراسم ترحیم بوده‌ایم.

سه عامل اصلی انتقال کرونا

در همین حال توصیه‌ها به استفاده از ماسک همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده همگانی از ماسک جهت کنترل و پیشگیری از کووید-۱۹ گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را به‌صورت قوی اجرا کنیم؛ قطعا در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها خواهیم بود.  به گزارش «ایسنا» رئیسی گفت: مردم بدانند موارد ابتلای کووید-۱۹ در روزهای بعد از ماه رمضان، به‌دلیل برگزاری مراسم عروسی و عزاداری و شلوغی بود و بیشترین ابتلاها را از این مراسم‌ها گزارش داشتیم. پرهیز از برگزاری و شرکت در چنین تجمعاتی در شرایط فعلی بسیار مهم است. همچنین مسافرت‌ها نقش مهمی در انتقال بیماری دارد. البته مهمانی‌های خانوادگی و دسته جمعی را نباید فراموش کرد و این دورهمی‌ها نیز در انتقال بیماری بسیار مهم هستند و باید از آنها پرهیز کرد. وی تاکید کرد: عروسی، عزا و مسافرت‌ها سه عامل مهم ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستند.

زمان تصمیم‌گیری در مورد مراسم محرم

او همچنین اعلام کرد که درباره مراسم محرم به‌ویژه در دهه محرم، هنوز تصممیم‌گیری نهایی نشده و شنبه همین هفته در کمیته امنیتی اجتماعی زیر نظر وزارت کشور بحث شده و شنبه هفته آینده در ستاد ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

ابلاغ پروتکل‌ به دستگاه‌های اجرایی تهران

ازسوی دیگر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران ضوابط و نحوه‌ اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تهران را ابلاغ کرد. بر این اساس برای پرسنل فاقد ماسک در محل کار غیبت در نظرگرفته خواهد شد. ممنوعیت برگزاری جلسات عمومی تا اطلاع ثانوی نیز بخش دیگری از ضوابط اعلام شده است.

هشدار سازمان بهداشت جهانی

اما وضعیت تنها در ایران بحرانی نیست. روز گذشته سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اعلام شناسایی حدود یک میلیون مبتلا به بیماری کووید-۱۹ طی پنج روز زنگ خطر همه‌گیری این بیماری را به صدا درآورد. به گزارش «ایسنا» بررسی‌ها حاکی از آن است که تنها در مدت پنج روز موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در جهان حدود یک میلیون نفر افزایش پیدا کرد و مجموع مبتلایان به بیش از ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر رسیده است.