توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره 5 حکم اعدام

سخنگوی قوه‌قضائیه در این نشست درباره اینکه آیا حکم اعدام موسوی مجد، جاسوس موساد اجرا شده یا نه، گفت: اجرای حکم فرآیندی دارد و این‌گونه نیست که حکم قطعی شد بلافاصله اجرا شود. اسماعیلی با بیان اینکه این حکم در فرآیند اجرا قرار دارد و تا امروز اجرا نشده، در عین حال تاکید کرد: این حکم جزو احکام قطعی لازم‌الاجرا است. اسماعیلی با تاکید بر اینکه کاری به فضاسازی‌ها نداریم، تاکید کرد: فضاسازی‌ها ما را عقب نخواهد راند. امنیت جامعه و کشور خط قرمز است و کسانی که بخواهند امنیت شهروندان و کشور را به مخاطره بیندازند مطمئن باشند قوه‌قضائیه با صلابت و اقتدار با کسانی که ناامنی ایجاد کنند، برخورد می‌کند. او افزود: مگر می‌شود کسی اسرار کشور را به بیگانه بفروشد و ما بی‌تفاوت باشیم.

اجرای حکم اعدام رضا عسگری

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه با بیان اینکه ما حکم مشابهی را هفته قبل در ارتباط با یکی دیگر از جاسوسانی که کارمند بازنشسته هوافضای وزارت دفاع کشور بود، اجرا کردیم، گفت: این فرد سال‌ها در این وزارتخانه کار کرده بود و با بازنشستگی پیش از موعد در سال ۹۵ بازنشسته شده بود و در سال‌های پایانی خدمت و بعد از بازنشستگی به سرویس سیا وصل شده بود و به جهت اینکه آشنایی با فعالیت‌های موشکی ما داشت برخی از اطلاعات را به سازمان سیا فروخت و پول گرفت. اسماعیلی افزود: این فرد آقای رضا عسگری بود که شناسایی، بازداشت، محاکمه و محکوم به اعدام و هفته گذشته حکمش اجرا شد. سخنگوی قوه‌قضائیه تاکید کرد: ما با کسی تعارف نداریم و با امنیت کشور معامله نمی‌کنیم.

تایید حکم اعدام ۳ مرتبط با حوادث آبان ۹۸

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی درباره تایید احکام اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان‌ماه گفت: آنچه از ناحیه همکاران قضایی به ما اعلام شد، این حکم بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلای آنها به تایید دیوان عالی کشور رسید و به دادسرا اعاده شده است.

اسماعیلی افزود: اجرای احکام فرآیند کاملا قانونی دارد و ممکن است در مرحله اجرای احکام در فرآیند رسیدگی به‌دلیل اعمال ماده ۴٧٧ یا موارد دیگر نتیجه پرونده توام با تغییر شود. سخنگوی قوه‌قضائیه در ارتباط با این محکومان گفت: در مورد اتهام این افراد شاید برای نخستین بار است که اعلام می‌شود؛ در این پرونده خدای متعال کمک کرد جنایات اینها برملا شد.

به گفته اسماعیلی این افراد در صحنه اغتشاشات دستگیر نشدند بلکه دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه از یک خانم که سلاح سرد همراه داشتند، دستگیر شدند. او ادامه داد: بعد از دستگیری مشخص شد در صحنه‌هایی که این افراد اماکن عمومی، بانک، اتوبوس و اقدامات خرابکارانه‌ای انجام داده بودند با جسارت از اقدامات خود فیلمبرداری کردند و برای رسانه‌های خارجی هم ارسال کردند. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: بهترین مستندات را از اعمال مجرمانه خود تهیه و در دادگاه هم اقرار کردند و صحنه‌ها بازسازی شد.

او درباره فرصت دفاع این افراد در دادگاه‌ها افزود: در این پرونده چهار نفر در فرآیند دادرسی اعلام آمادگی برای وکالت این افراد کردند؛ وکیل احدی از متهمان از بستگان وی بود که هم به لحاظ حرفه وکالت و تعصب خانوادگی از موکل خود دفاع کرد همچنین جلسات دادگاه، حضور وکلا، اقاریر متهمان و فرآیند دادگاه فیلمبرداری شده است.

صدور حکم اولیه پرونده مهدی جهانگیری

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری گفت: دادگاه‌های این پرونده برگزار و حکم دادگاه صادر و محکومیت‌هایی نیز صادر شده است. اسماعیلی توضیح داد: اما چون حکم غیرقطعی است از بیان جزئیات تا صدور حکم قطعی معذور هستیم.

سیف و عراقچی بازداشت نیستند

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آقایان سیف و عراقچی گفت: این پرونده به لحاظ نیاز به تحقیقات تکمیلی همچنان در دادسرا است. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به اینکه آیا این افراد بازداشت هستند یا نه گفت: هیچ‌کدام از این افراد بازداشت نیستند.

فساد سیستمی نداریم

در ادامه این نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: به‌عنوان یک مجموعه کارشناسی و اشراف دقیق قضایی اعلام کردیم در کشور فساد سیستمی نداریم، اما اقتصاد ملی تحت‌تاثیر تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی دشمن، برخی بی‌تدبیری‌ها و سوء‌مدیریت‌ها و سوءاستفاده و اعمال مجرمانه برخی سودجویان قرار گرفته است. او تاکید کرد: در این شرایط مبارزه با فساد اقتصادی با رعایت برخورد با دانه درشت‌ها و تلاش برای بازگشت سرمایه‌ها به صاحبان و مالکان اصلی این سرمایه‌ها ادامه دارد. اسماعیلی اظهار کرد: هم‌اکنون در شعبه اول مبارزه با مفاسداقتصادی پرونده‌ای در حال رسیدگی است و در شعبه دوم نیز یک پرونده مهم در اخلال ارزی در حال رسیدگی است و در رابطه با پرونده اکبر طبری در همین زمان و ساعت پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد.

زمان آخرین جلسات پرونده پتروشیمی

اسماعیلی ادامه داد: در هفته آینده آخرین جلسات رسیدگی به پرونده پتروشیمی برگزار می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اینها جلوه‌ای از اراده قوه‌قضائیه در برخورد با مفاسد است و مردم اطمینان داشته باشند که قوه‌قضائیه با مفاسد بدون تعارف برخورد می‌کند.

دستورالعمل جدید مرخصی زندانیان

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در این نشست خبری از ابلاغ دستورالعمل جدید مرخصی زندانیان در موج دوم کرونا خبر داد و گفت: مرخصی مجدد ریاست قوه‌قضائیه به زندانیان همزمان با موج دوم کرونا در دستورالعمل جدیدی صادر و به سازمان زندان‌ها و واحدهای قضایی ابلاغ شد تا متناسب با وضعیت روز زندانیان بتوانند از مرخصی بهره‌مند شوند.

تبعیضی بین زندانیان قائل نیستیم

اسماعیلی درباره درخواست برخی زنان زندانی در زنجان برای انتقال به تهران و ادعای نرگس محمدی درباره شرایط بهداشتی و مراقبتی در زندان گفت: سلامت زندانیان و بهداشت محیط زندان فارغ از میزان جرم و شخصیتی که دارند جزو برنامه‌های ما است و تمام تلاش خود را برای سلامت همه انجام می‌دهیم. او ادامه داد: تبعیضی بین زندانیان قائل نیستیم. سلامت آنها را در دستور کار قرار دادیم و این کار را انجام می‌دهیم. اسماعیلی افزود: هرگاه نسبت به هر زندانی حتی اگر مشکوک شدیم که کسی مبتلا هست،‌ اقدامات لازم را برای همه زندانیان انجام می‌دهیم.   

حمایت دستگاه قضا از ناجا درباره حجاب

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به قصورات ۲۵ دستگاه‌ مکلف در امر عفاف و حجاب که وظایف ایجابی دارند، گفت: اقداماتی را ناجا به‌عنوان ضابط قضایی چه در ارتباط با سرنشینان خودروها و چه اماکن در دستور کار قرار داده است. ناجا با حمایت دستگاه قضایی ورود پیدا کرد و در مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی دیده شده که اینها را استخراج و به بازرسی اعلام کردیم که بازرسی به آنها متذکر شود و بر رفتار آنها در حوزه حجاب و عفاف نظارت کند.