تشریح قرارداد نظامی ‌ایران و سوریه

سخنگوی دولت درنشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت و پیام توافق نظامی‌جامع بین ایران و سوریه که در جریان سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه منعقد شد، گفت: اعتقاد داریم که جنگ علیه تروریسم هنوز به پایان نرسیده و بدون سرعت بخشیدن به تقویت نظامی ‌جبهه مقاومت در برابر تروریست‌ها و البته در کنار آن شتاب دادن به آشتی ملی در سوریه، تثبیت دستاوردهای سیاسی کمتر به وقوع خواهد پیوست و امکان بازگشت تروریست‌ها وجود خواهد داشت.  وی ادامه داد: همین نگرانی مشوق همکاری‌های نظامی ‌ایران و سوریه است که اخیرا در جریان سفر سردار سرلشکر باقری به دمشق به مراحل خوبی رسید؛ سردار باقری در این سفر ملاقات‌هایی با رئیس‌جمهور و سایر مقامات عالی سوریه انجام داد که مهم‌ترین بخش سفر امضای توافق‌نامه همه‌جانبه همکاری‌های نظامی‌و امنیتی بود. سخنگوی دولت گفت: این توافقنامه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، آموزشی و فنی است. ربیعی همچنین گفت: ما برای تقویت سامانه پدافندی سوریه با استفاده از تجهیزات تولید شده ایرانی برای مقابله با تهدیدات هوایی احتمالی اعلام آمادگی کردیم که بررسی و تفاهم صورت گیرد.

واکنش به تعلل درپرداخت وام به ایران

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره درخواست وام ۵۰ میلیون دلاری ایران از بانک جهانی بابیان اینکه ما  حق خود می‌دانیم که از همه نهادهای بین‌المللی که حق عضویت آنها را پرداخت کرده و حضور داشته‌ایم در شرایط نیاز درخواست وام کنیم؛ گفت: بانک مرکزی پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گزارش‌های کارشناسی در این باره به مقامات صندوق ارائه شده و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که منتظر طرح موضوع در هیات مدیره صندوق هستیم. وی با اشاره به اینکه تعلل بیش از این توسط مدیریت صندوق توجیه ندارد، گفت: به نظر می‌رسد آمریکا در این زمینه نقش آفرینی می‌کند.

توضیح در مورد روابط تجاری با ونزوئلا

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا گفت: اصولا موضوع کمک به ونزوئلا مطرح نبوده است و اساسا از سمت ونزوئلا از ما کمکی درخواست نشده و چنین موضوعی مطرح نبوده است. آنچه در روابط  تجاری ایران و ونزوئلا مطرح است مانند روابط و مبادلات تجاری با سایر کشورها است؛ با کشورهای مختلف جهان روابط تجاری داریم که روابط با ونزوئلا هم به همین منوال است. ربیعی برای جلوگیری از سوءبرداشت‌ها تاکید کرد:  تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری و بین‌المللی ایران با سایر کشورها نیست و دریافت بهای کالاهای صادراتی بر همین منوال حتما انجام خواهد شد.

بررسی شرایط وام ودیعه مسکن مستاجران

سخنگوی دولت درادامه این نشست خبری، درباره شرایط و زمان پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران هم گفت: اصل این موضوع در ستاد ملی کرونا مورد تفاهم قرار گرفت؛ منتهی اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است.  اصل بر این است که به مستاجران پولی پرداخت شود تا به صاحب‌خانه داده شود و قسط آن را ماهانه دریافت کنند. ربیعی افزود: بانک مرکزی در حال بررسی ابعاد این تصمیم است.

تکذیب تشکیل کمیته ویژه تعامل دولت و مجلس

ربیعی در ادامه تشکیل کمیته ویژه‌ای برای تعامل دولت و مجلس را ردکرد و گفت: دولت برای حل مسائل مهم، چون تورم، کاهش ارزش پول ملی و مسائل اقتصادی آماده است. او در عین حال گفت: جلسه روزدوشنبه  سران قوا جلوه‌ای از بنای در کنار هم بودن همدلانه بود.

ربیعی همچنین تاکید کرد: حمایت از بورس کماکان در دستور کار دولت است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم دیگر هیات وزیران در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: پیش از این شرکت‌های بورسی در بازار‌های سرمایه از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سرمایه‌های خرد، تزریق شده است و به خاطر اینکه بتوانیم بیش از گذشته افزایش داشته باشیم لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را با قید دو فوریت تصویب کردیم تا به مجلس ارسال و به سرعت تصویب شود.