آقایان مصطفی آقامیرسلیم، حسن شجاعی‌علی‌آبادی، سید‌محمود نبویان، سید‌نظام‌الدین موسوی و نصرالله پژمانفر از سوی هیات‌رئیسه مجلس برای تصدی ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معرفی شدند. این در حالی است که سه روز پیش، مصطفی آقامیرسلیم با نامه‌ای انتقادی خطاب به هیات‌رئیسه مجلس، از حضور در میان نامزدهای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انصراف داده بود. او در این نامه انتقادی به اقدام هیات‌رئیسه مجلس اشاره و اعتراض کرده بود؛ اقدامی که طی آن هیات‌رئیسه به جای انتخاب دو نامزد از میان پنج نامزد موجود برای تصدی ریاست این کمیسیون، تصمیم‌گیری را به صحن علنی واگذار و هر پنج نامزد را به صحن علنی معرفی کرد. این موضوعی است که محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز هم به آن معترض بود و در گفت‌وگویی تاکید کرد: «به نظر می‌رسد هیات‌رئیسه کار خود را راحت کرده است و هر پنج نفری که برای ریاست کاندیدا شده بودند همه را تایید کردند و آنها را به صحن معرفی کردند. درواقع کار ارزیابی کاندیداها را به خود نامزدهای ریاست و صحن مجلس سپرده‌اند. درواقع هیات‌رئیسه که باید تلاش می‌کرد میان این پنج کاندیدا تفاهم ایجاد کند یا آنهایی را که شایستگی بیشتری داشتند از دیگران تمییز می‌داد و آنها را به صحن معرفی می‌کرد، این کار را انجام نداد و همه را یکجا به صحن معرفی کرد.»

تعیین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

خبر دیگر از جلسه علنی دیروز آنکه اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز انتخاب شدند. بر این اساس، موسی غضنفرآبادی نماینده بم از کمیسیون حقوقی، حسن شجاعی نماینده ابهر از کمیسیون اصل ۹۰، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان، محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان، محمد سرگزی نماینده زابل و مصطفی طاهری نماینده زنجان به‌عنوان اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شدند. همچنین طبق آیین‌نامه داخلی مجلس و با نظر هیات‌رئیسه، سیدامیر حسین قاضی‌زاده نایب رئیس مجلس نیز به‌عنوان عضوی از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شد.

ناظران مجلس در شورای پول و اعتبار

همچنین نمایندگان مجلس روز گذشته ناظران در شورای پول و اعتبار را انتخاب کردند. محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی و سید‌شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه به‌عنوان ناظران مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب شدند. ازسوی دیگر، مجلسی‌ها دیروز محمدرضا دشتی اردکانی و سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان را به‌عنوان اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی برگزیدند. همچنین در جلسه علنی دیروز، مجتبی رضاخواه، روح‌الله عباسپور و محمد باقری نیز با رای نمایندگان به‌عنوان ناظران مجلس در شورای رقابت انتخاب شدند.

تقدیر نمایندگان از بیانات رهبر انقلاب

خبر دیگر آنکه نمایندگان در جلسه علنی دیروز در بیانیه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب تقدیر کردند و این بیانیه در صحن علنی قرائت شد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «از حسن توجه و لطف و محبت پدرانه حضرتعالی در حق مجلس یازدهم و نمایندگان مردم شریف، عزیز و سربلند ایران در این مجلس صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم در ادامه این مسیر با تأسی به توصیه‌های حضرتعالی بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده عظیمی که در کشور وجود دارد در جهت بهبود زندگی مردم به‌ویژه محرومان و مستضعفان عمل کنیم.»

تکلیف ضدکرونایی قالیباف به کمیسیون‌ها

در خبری دیگر از پارلمان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز در پاسخ به نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در مجلس و تذکرات نمایندگان در این زمینه گفت: در برگزاری صحن علنی مجلس فاصله‌گذاری بین نمایندگان اجرا شده و پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است. قالیباف در ادامه با بیان اینکه تاکید کرده‌ایم زمان کمیسیون‌ها محدود شود و محل کمیسیون‌ها را نیز مشخص کرده‌ایم تا استاندارد بهداشتی رعایت شود، گفت: روزهای یکشنبه که نمایندگان از حوزه انتخابیه می‌آیند، تست کرونا به‌صورت روشن از آنان گرفته می‌شود و کاملا پروتکل‌های بهداشتی در منزل رعایت می‌شود و اگر ضرورت باشد اقدامات دیگر هم انجام می‌دهیم.

طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی

خبر دیگر از مجلس آنکه نماینده تهران از طرح سوال خود از وزیر جهاد کشاورزی در مورد واردات گندم خبر داد. علی خضریان سوالی را از کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مورد دلیل حذف ردیف اعتباری خودکفایی گندم از سال ۱۳۹۴ تاکنون و واردات گندم توسط برخی افراد خاص مطرح کرده است. همچنین دیروز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خبر داد که قرار است تعدادی از اعضای این کمیسیون از تاسیسات هسته‌ای نطنز بازدید کنند. ابوالفضل عمویی گفت: قرار است این بازدید روز دوشنبه ۳۰ تیرماه انجام شود.