تهران از روزگذشته وارد محدودیت‌های حداقلی برای فعالیت برخی اصناف از جمله آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و همچنین سینما، تئاترها و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی شده است.قرار بوداین محدودیت‌ها باتوجه به افزایش آمارمبتلایان به کرونا درپایتخت برای یک هفته اعمال شود که حالا باتوجه به وضعیت تهران این مدت زمانی ظاهرابرای یک هفته دیگر تمدید شده است.  البته آنطور که زالی اعلام کرده باتوجه به درخواست اعضای ستاد، در هفته آینده باید دامنه محدودیت‌ها افزایش داشته باشد به‌گونه‌ای که به شرایط و کسب‌و‌کار فعلی آسیبی وارد نشود.او همچنین در ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت که اگر شرایط به شرایط بحرانی‌تر تبدیل شود حتی ممکن است کسب‌و‌کارها نیز در معرض خطر قرار بگیرند و درخصوص برخی از بازگشایی‌ها تصمیم‌گیری مجددی انجام شود. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته درحاشیه جلسه هیات دولت درباره محدودیت‌های کرونایی گفت:‌ یک هفته با همین آهنگ خواهیم رفت و اگر اثرات کمتر از آن چیزی که انتظار داریم را دیدیم قطعا محدودیت‌های بیشتری را اعمال خواهیم کرد.

میزان بستری در تهران

اما براساس آنچه زالی از وضعیت تهران ارائه کرده است تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان تهران بستری شده‌اند و این در حالی است که در برخی از استان‌های کشور که وضعیت قرمز هم دارند کل افراد بستری شده مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها حدود ۸۹۰ تا ۹۰۰ بیمار است. فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا شهر تهران حتی اعلام کرد که تهران در حال حاضر شرایط میزبانی از آزمون‌ها را ندارد و تا زمانی که رعایت ۱۰۰ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی برای شرکت‌کنندگان در آزمون‌ها فراهم نشود، امکان برگزاری آزمون نخواهد بود.

نامه به رئیس‌جمهور

همزمان روز گذشته محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی از ارائه پیشنهاد تعطیلی منطقه‌ای تهران طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خبر داد. به گزارش «ایسنا»، وی اظهار کرد: این نامه شامل ۱۰ بند بود که یکی از این بندها بازنگری در پروتکل‌ها و ایجاد تعطیلی یا قرنطینه موقت بود. رئیس کل سازمان نظام پزشکی درادامه تاکید کرد: اکنون تخت‌های آی‌سی‌یو دچار مشکل شده و حتی در برخی بیمارستان‌های مرجع با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه هستیم. به‌عنوان مثال بیمارستان سینا یک بخش عادی خود را به مانیتورینگ و ونتیلاتور مجهز کرده است تا تبدیل به آی‌سی‌یو شود. به گزارش مهر، درنامه ظفرقندی به حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اشاره به اوج‌گیری مجدد بیماری کووید-۱۹ و افزایش مرگ و میر بیماران در بسیاری از استان‌های کشور درخواست بازنگری جدی علمی و اپیدمیولوژیک در سیاست‌گذاری‌ها و ادامه مسیر مواجهه و کنترل بیماری کرونا مطرح شده است. اودراین نامه به تجربه موفق کشورهایی مانند کره جنوبی، استرالیا و حتی کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام غربالگری و پیگیری افراد مرتبط با فرد مبتلا و اعمال نظارت دقیق بر اجرای ضوابط بهداشتی پرداخته وخواستار ارزیابی دقیق و مداوم و بازنگری در مورد بازگشایی و تعلیق موقت بعضی فعالیت‌ها و مشاغل و اماکن عمومی شده است.

نگرانی از وضعیت چهار استان

نگرانی‌ها تنها شامل تهران نیست. سعیدنمکی وزیر بهداشت نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت علاوه‌بر تهران نسبت به وضعیت استان‌های مازندران، خراسان رضوی و البرز نیز ابراز نگرانی کرد. او گفت: بیماری در استان‌های کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان تا حد زیادی کنترل شده است و موارد ورودی به بیمارستان‌ها بسیار کمتر از قبل است و بیماران بستری و مرگ و میر رو به کاهش است. به گزارش «ایسنا »، نمکی در عین حال از موافقت رئیس‌جمهور با برخی از تفویض اختیارها به کمیته‌های استانی مبارزه با کرونا خبر داد.

بالاترین میزان بستری کرونایی درزنجان

ازسوی دیگر ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۱۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند، گفت: ویروس کرونا بسیار پیچیده است، از این رو کوچکترین غفلت باعث بازگشت کرونا می‌شود.به گزارش فارس، وی افزود: ۴۶ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در یک استان را زنان تشکیل داده‌اند که این موضوع به دو دلیل اتفاق افتاده است: یکی به دلیل حضور آنها در مراسم‌های عروسی، عزا و دورهمی و دیگری اینکه همسران آنها از محل کار این ویروس را به خانه منتقل کرده‌اند. وی افزود: امروز ۱۸۷ شهرستان قرمز، ۹۲ شهرستان نارنجی، ۵۹ شهرستان سفید و یک شهرستان سبز بود و این مایه نگرانی است. وی همچنین گفت: زنجان بالاترین میزان بستری را دارد.

افرایش میزان سرایت کرونا در قم

درهمین حال محمدرضا قدیررئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیزاعلام کرده است که میزان سرایت ویروس کرونا در قم در هفته‌های اخیر سه تا پنج برابر افزایش‌یافته است.به دنبال افزایش مبتلایان کرونا در قم با تصمیم مدیران اجرایی استان مجددا برگزاری مراسم عروسی و عزا دراین استان ممنوع شد.

تغییر الگوی سرایت کرونا

علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با بیان اینکه اثرات اجباری شدن استفاده از ماسک نهایتا تا ۱۰ روز آینده مشخص می‌شود ازتغییر الگوی سرایت کرونا خبر داد و گفت: مراجعان زمانی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند که با علائم شدیدتری روبه‌رو می‌شوند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: تجربیات و شواهد نشان می‌داد هر فرد مبتلا به کرونا بین دو تا سه نفر را آلوده به این ویروس می‌کرد ولی فرمول جدید نشان می‌دهد امروز این عدد به هفت تا هشت نفر افزایش پیدا کرده است.

فوت ۱۹۹ نفر دیگر درکشور

سخنگوی وزارت بهداشت نیز دیروز در گزارش روزانه خود از وضعیت کرونا در کشور از وضعیت قرمز یا هشدار در ۲۵ استان خبر داد و گفت: همانند روز گذشته استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. وی افزود: تاکنون ۲۶۴ هزار و ۵۶۱ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۹۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر رسید. به گزارش «ایرنا»، سیما سادات لاری همچنین گفت که در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۷۵ مورد بستری شدند. لاری گفت ۳ هزار و ۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

درخواست رئیس‌جمهور از مردم

در کنار این خبرها روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در جلسه هیات دولت ازمردم خواست تجمعات غیر‌ضروری، سمینارها، اجتماعات و آنچه را که ضروری نیست فعلا کنار بگذارند. به گزارش «ایرنا»، روحانی با بیان اینکه در دور اول بیماری، ۲ ماه در شدت بودیم البته بعد از شدت پایین آمدیم، گفت: اکنون حدود یک ماه است که تقریبا در شدت قرار گرفته‌ایم؛ امیدوارم از این مرحله هم عبور کنیم که به نحوه همراهی و همکاری مردم وابسته است، ان‌شاء الله این دور هم بیش از ۲ ماه نشود.