محدودیت‌های منطقه‌ای در تهران

همچنین فعالیت باشگاه‌های بدنسازی، منوط به تایید متولی ورزشی مربوط به خود در وزارت ورزش خواهد بود. آن‌طور که محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص این محدودیت‌ها اعلام کرده است، بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های اعمال‌شده به شکل منطقه‌ای تبدیل شده است و مانند ابتدای شیوع اپیدمی کرونا، محدودیت به معنای آن نیست که اگر جایی محدودیتی اعمال شود، به معنای اعمال آن در سطح کشور باشد. وی تصریح کرد: این محدودیت‌ها لاجرم و از سر اجبار است و بهترین کار این است که مردم و اصناف خودشان پروتکل‌ها را اجرا کنند. پیش از این به‌دنبال افزایش میزان مبتلایان به کرونا در پایتخت و به تبع آن افزایش موارد بستری در مراکز درمانی پایتخت، بنا به پیشنهاد ستاد مقابله با کرونا اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای برای تهران در نظر گرفته شد که از روز چهارشنبه هفته گذشته اجرای آن آغاز شد. در همان زمان محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی نیز از ارائه پیشنهاد تعطیلی منطقه‌ای تهران طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خبر داد و نسبت به پرشدن تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌های مرجع هشدار داد.

محدودیت برای چهارگروه شغلی

در همین راستا روز گذشته محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در محدودیت‌های جدید چهار گروه شغلی تعریف شده است که متناسب با نوع فعالیت آنها محدودیت‌هایی از امروز برای آنها اعمال می‌شود.

در گروه اول این ممنوعیت شامل فعالیت تالارها، همایش‌ها و برگزاری مراسم‌ها و اجتماعات است که به گفته فرهادی بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا تهران فعالیت آنها ممنوع است و این مراکز حق برگزاری مراسم را ندارند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: البته اگر رستوران داشته باشند می‌توانند به‌صورت بیرون‌بر غذا فعالیت کنند، اما حق برگزاری مراسم ندارند.

وی گفت: گروه دومی که مشمول محدودیت یک هفته‌ای در تهران می‌شود، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌های پر برخورد مثل کشتی، جودو، تکواندو و مانند این ورزش‌هاست که بین ورزشکاران تماس فیزیکی وجود دارد، فعالیت این باشگاه‌ها به مدت یک هفته ممنوع است اما برگزاری ورزش‌های انفرادی مانند بدنسازی و ورزش‌های همگانی در پارک‌ها با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در پارک‌ها و فضای باز منعی ندارد. فرهادی افزود: گروه سوم کافی شاپ‌ها، قهوه‌خانه و چایخانه‌هاست که به‌خصوص عرضه مواد دخانی در این اماکن به علت ارتباطات تنفسی ممنوع است. همچنین فعالیت استخرهای سرپوشیده به علت اینکه عمدتا مشکل تهویه دارند و به علت سطوح تماس مشترک ممنوع است. وی ادامه داد: فعالیت پارک‌های آبی، شهربازی‌ها و باغ‌وحش‌ها هم مشمول این محدودیت است و در هفته آینده این مراکز تعطیل هستند. به گفته فرهادی این محدودیت‌ها برای یک هفته است و اگر میزان ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر کرونا کاهش پیدا کند تمدید نمی‌شود. فرهادی افزود: رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها با رعایت پروتکل می‌توانند فعالیت کنند و فعلا این اماکن تعطیل نمی‌شوند. وی افزود: فعلا برای سایر مشاغل محدودیتی در تهران اعمال نمی‌شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند.

فرهادی گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، در ادارات دولتی باید یک سوم کارکنان خود را با اولویت افرادی که بیماری زمینه‌ای یا ضعف بدنی دارند دورکار کنند و البته لیست افرادی که دورکار می‌شوند می‌تواند به‌صورت چرخشی تغییر کند. این مصوبه نیز برای هفته آینده است و در صورت لزوم تمدید می‌شود. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: فعلا میزان محدودیت‌ها کمتر از فروردین است چون میزان شیوع و ابتلا به کرونا کمتر از فروردین است و تمام این محدودیت‌ها برای این است که به شرایط اسفند و فروردین برنگردیم.

موج دوم کرونا سنگین‌تر از قبل

همچنین رضا خشنود، معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه موج دوم کرونا از موج اول خیلی سنگین‌تر است، گفت: در بیمارستان شهدای تجریش ۱۷۲ نفر از نیروهای خودمان درگیر شدند و خود بنده و معاونت‌ها هم درگیر شدیم. من خودم بستری هستم و ریه‌ام ۴۰ درصد درگیر شده است. معاونت درمان و بهداشت بیمارستان هم بستری هستند.

فوت ۳۸۱ نفر در دو روز

این محدودیت‌ها در شرایطی از امروز در تهران اجرا می‌شود که براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، ویروس کرونا در شبانه‌روز گذشته جان ۱۸۳ نفر دیگر را در کشور گرفته است. روز پنج‌شنبه نیز ۱۹۸ نفر دیگر قربانی بیماری همه‌گیر کرونا در کشور شدند. همچنین براساس معیارهای قطعی تشخیصی، در شبانه‌روز گذشته دو هزار و ۳۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد هزار و ۸۵۲ مورد بستری شدند. آمار ابتلا و بستری در بازه زمانی چهارشنبه تا ظهر پنج‌شنبه نیز قابل توجه است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت دراین بازه زمانی دو هزار و ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از میان آنها هزار و ۹۱۴ نفر از آنها بستری شدند. به هر ترتیب شمار جان‌باختگان کرونا در کشورتا روز گذشته به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ رسیده است. به گزارش «ایرنا» سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از بهبود ۲۳۲ هزار و ۸۷۳ نفر از بیماران خبر داد و در عین حال گفت که ۳۵۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت قرمز در ۱۰استان

سخنگوی وزارت بهداشت درادامه از قرمز بودن وضعیت ۱۰ استان خبر داد و گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (به‌خصوص آمل)، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری روز پنج‌شنبه نیز از ادامه وضعیت هشدار در استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی خبرداده بود.

بهبود وضعیت در ۴ استان

لاری همچنین گفت: در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هموطنان عزیز شاهد روند نسبتا کاهشی در موارد ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر هستیم. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه از همه خواست که از حضور تفننی در امکان عمومی خودداری کنند.

پیشرفت ایران در تولید واکسن کووید-۱۹

در کنار این اخبار روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت، از پیشرفت‌های چند تیم تحقیقاتی ایرانی در تولید واکسن بیماری کرونا خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداو‌سیما نمکی گفت: خوشبختانه در مدل‌های حیوانی جواب‌های بسیار خوبی گرفتیم و امیدواریم به‌زودی بتوانیم واکسن تولیدی محققان ایرانی را روی انسان هم امتحان کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک خبر‌های خوشی را در این زمینه به مردم کشورمان اعلام کند.