پراکندگی ابتلا به کرونا درتهران ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران

مرگ کرونایی در ایران، برای نخستین بار ۱۶ فروردین‌ماه با جان باختن ۱۵۶ نفر رکورد زد اما حدود دو ماه روند نوسانی نزولی-صعودی در پیش گرفت تا آنکه ۱۳ تیرماه، تعداد قربانیان مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز به ۱۶۲ مورد رسید و رکورد جدیدی ثبت کرد. روز بعد یعنی ۱۵ تیرماه، وزارت بهداشت از درگذشت ۱۶۳ مبتلا به کرونا در یک شبانه‌روز خبر داد. در همین حال تا این لحظه تلخ‌ترین روز در میزان فوت‌شدگان کرونا در کشور تاریخ ۱۹ تیرماه است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که تیرماه امسال بدترین ماه از منظر جان‌باختن هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا بوده است.

همزمان عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره نتایج تحقیقاتی مبنی‌بر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا تاکنون گفت: چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ما در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی هستیم که به اعتقاد بنده روند ایجاد ایمنی نسبی، روند مثبتی است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در صورتی که یک بار ابتلا به بیماری سبب عدم ابتلای مجدد به کووید-۱۹ باشد، نشان می‌دهد فرد در برابر بیماری ایمن شده است، ولی اگر ایمنی پایدار نباشد حداقل تا زمان دسترسی به واکسن و درمان قطعی به‌طور موقت از این مخمصه نجات پیدا می‌کنیم.

مردانی درباره تخمین موارد ابتلای تا ۳۵ میلیون ایرانی به بیماری در ماه‌های آینده، تصریح کرد: در اسفند ماه پیش‌بینی کرده بودم که حداقل تا یک سال آینده ۳۰ تا ۷۰ درصد افراد به کرونا مبتلا خواهند شد، آن زمان این موضوع باعث ناراحتی مردم شد، اما اکنون می‌بینیم که آن پیش‌بینی‌ها درست بوده است و قدم اول ایمنی جمعی محقق شده است. وی با بیان اینکه اگر این تعداد افراد به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، به احتمال زیاد مجددا به بیماری مبتلا نمی‌شوند؛ زیرا آنتی‌بادی محافظت‌کننده در بدنشان به وجود آمده است، گفت: شاید اگر روزی تا ۷۰ درصد جمعیت ایران مبتلا شوند بتوان ماسک، دستکش و... را کنار گذاشت.

دفن ۷۱۶۷  نفر در بهشت زهرا

در همین حال در جلسه صبح روز گذشته شورای شهر تهران آمار و گزارش‌های تازه‌ای از وضعیت کرونا در تهران از سوی رئیس کمیته سلامت شورای شهر ارائه شد. براساس گزارش ناهید خداکرمی، تاکنون ۷۱۶۷ نفر از متوفیان کرونا در بهشت‌زهرا (س)‌دفن شده‌اند. به گزارش «ایسنا» رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با توصیف اپیدمیولوژی و شاخص‌های دموگرافیک کووید-۱۹ جدید در تهران بزرگ با استناد به داده‌های جمعیت تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران گفت: متاسفانه در یک ماه اخیر ۱۴ هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. خداکرمی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشده است، گفت: ما در اواسط اردیبهشت ۹ مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز ۱۰۱ مرگ در تهران ثبت شد و این نشان‌دهنده آن است که سطح ابتلا رو به افزایش است.

پراکندگی ابتلا در تهران

وی در بخش دیگری از گزارش خود درخصوص پراکندگی ابتلا به کرونا در تهران گفت: مبتلایان به کووید-۱۹ تقریبا تمامی مناطق تهران را فراگرفته‌اند؛ گرچه تا حدودی در نواحی شرقی تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار است، اما این در حالی است که موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی‌کند اما در همین حال بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی یا گرایش به غرب است. خداکرمی ادامه داد: تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی مانند مناطق ۴، ۸ و ۱۳ و همین‌طور وجود برخی خوشه‌های بیماری در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نکات قابل‌توجه است. برعکس فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ از یافته‌های مطالعه است. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه ۱۸ و شرقی منطقه ۲۱ دیده می‌شود.

آخرین وضعیت خوزستان

اما این تنها تهران نیست که در وضعیت قرمز کرونا به‌سر می‌برد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، همانند روزهای گذشته استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند. به گفته حسین کریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز این استان هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است. ازسوی دیگر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «ایلنا» در رابطه با وضعیت کرونا در این استان گفت: روند بیماری کرونا در استان خوزستان رو به کاهش است، یعنی حدود ۱۵ روز است که با کاهش جدی بیماری روبه‌رو هستیم. بیش از ۵۰ درصد از بیماران بستری استان کاهش پیدا کرده و همچنین تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو، متصل به دستگاه و فوتی‌های ما هم کمتر از قبل شده است. همزمان روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۲ هزار و ۱۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که از میان آنها، هزار و ۳۲۴ مورد بستری شدند. به گفته سیماسادات لاری مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۷۳ هزار و ۷۸۸ رسیده است. او همچنین با اعلام فوت ۲۰۹ دیگر گفت که مجموع جان‌باختگان این بیماری تاکنون به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید. ازسوی دیگر براساس این گزارش ۳ هزار و ۵۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.