الکاظمی امروز در تهران

تعویق سفر نخست‌وزیر عراق به ریاض

نخست‌وزیر عراق قرار بود روز دوشنبه در راس هیاتی از وزرای کابینه خود به ریاض سفر کند، اما وزیر خارجه عربستان سعودی صبح روز گذشته از به تاخیر افتادن سفر الکاظمی ‌به این کشور بر اساس یک توافق دوطرفه و به دلیل انتقال شاه سعودی به بیمارستان خبر داد و گفت که زمان سفر نخست‌وزیر عراق به ریاض به پس از ترخیص ملک‌سلمان از بیمارستان موکول می‌شود.  الکاظمی‌قرار بود پس از ریاض به تهران سفر کند و حال با لغو سفر او به عربستان، سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر به ایران در موعد مقرر خود انجام خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگو با شبکه خبری «الحدث» گفت: «سفر الکاظمی‌به ایران به تعویق نمی‌افتد و انجام خواهد شد.»

دیدارها و برنامه سفر الکاظمی‌به تهران

مصطفی الکاظمی‌که روز سه‌شنبه در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی وارد تهران خواهد شد علاوه بر دیدار با آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌و حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز دیدار خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» گفت‌وگو درباره آخرین تحولات منطقه و همچنین همکاری‌های دو جانبه ایران و عراق از جمله محورهای مذاکرات مقامات دو کشور در جریان سفر روز سه‌شنبه الکاظمی‌به تهران خواهد بود.

الکاظمی‌به دنبال دستاورد بزرگ

گفته می‌شود الکاظمی ‌به دنبال نوعی میانجیگری بین ایران و عربستان است و اگر موفق شود دیدگاه‌های دو کشور را تا حدی به هم نزدیک کند، با منافع ملی عراق همخوانی دارد.  امیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه درباره سفر مصطفی الکاظمی‌نخست‌وزیر عراق به ریاض و تهران گفت: «سفر به عربستان سعودی و ایران، نخستین سفر خارجی مصطفی الکاظمی‌در مقام نخست‌وزیر است. او بعد از این سفرها هم به آمریکا سفر می‌کند. در واقع نخستین سفرهای خارجی نخست‌وزیر عراق نیز به تهران، ریاض و واشنگتن است.»  به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: «سفر الکاظمی‌در حالی انجام می‌شود که دولت او دولت موقت است و با مسائل جدی هم روبه‌رو است. موضوع خدمت‌رسانی و معیشت مردم، مقابله با کرونا و برگزاری انتخابات زودهنگام مسائلی هستند که او در یک سال آینده با آنها درگیر است که در دو موضوع نخست، فعلا موفقیتی نداشته است.»

«موسوی درباره اهداف سفر الکاظمی‌به عربستان، ایران و آمریکا تصریح کرد: «الکاظمی‌در سفرهای خود به عربستان، ایران و آمریکا تلاش می‌کند نوعی توازن میان این سه کشور در عراق ایجاد کند که اگر موفق به چنین کاری شود، دستاورد بزرگی برای او محسوب می‌شود.» به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، الکاظمی‌معتقد است ایجاد توازن میان عربستان، ایران و آمریکا می‌تواند موجب تحول اقتصادی، آرامش سیاسی و ایجاد نوعی ثبات امنیتی در عراق شود. همچنین  با توجه به سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر عراق به عربستان ملاقات آقای ظریف با ایشان بسیار با اهمیت تلقی می‌شود. در واقع این سفر نشان‌دهنده عزم و تحرک دیپلماسی جمهوری‌اسلامی‌برای فروکاستن از نزاع‌های موجود و حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای است. بنابراین اکنون امید می‌رود که ریاض نیز جدیت و فعالیت ایران برای حل و فصل اختلافات را درک کرده و با یک طرح منصفانه و برد - برد برای حل اختلافات همکاری کند.

آمادگی تهران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه

در همین رابطه سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد که ایران همواره آماده گفت‌وگو با همه کشورهای منطقه است و هیچ راه‌حلی جز گفت‌وگو برای حل و فصل سوء‌تفاهم‌ها و اختلافات وجود ندارد. موسوی که همراه با وزیر امورخارجه کشورمان به عراق سفر کرده است در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایرنا» در بغداد گفت: «درخصوص عربستان ما بارها تلاش و سیاست اصولی و ثابت خود را اعلام کرده‌ایم و این بستگی به دولت و مقام‌های این کشور دارد که چگونه و با چه دیدگاهی به پیشنهاد ما برای همکاری و گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای پاسخ دهند.» وی گفت که جمهوری‌اسلامی‌ ایران همواره با این شرایط آماده گفت‌و‌گو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.

هم‌افزایی منطقه‌ای

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری‌اسلامی‌ایران برای توسعه همکاری‌ها و حل و فصل مسائل منطقه‌ای آماده گفت‌وگو با همسایگان است، گفت که ایران همواره خواهان ثبات، امنیت و آرامش در منطقه است. موسوی تاکید کرد: «هیچ راه‌حل جایگزینی به‌جز گفت‌وگو برای حل و فصل مسالمت‌آمیز سوء‌تفاهم‌ها و اختلاف‌ها وجود ندارد و معتقدیم که راهکار دیگری در این‌باره موثر واقع نخواهد بود.» وی ادامه داد که با وجود این شرایط جمهوری‌اسلامی ‌ایران همواره بر گفت‌وگو میان کشورهای منطقه به دور از دخالت‌های بیگانگان اعتقاد دارد و یگانه راه ثبات و بازگشت امنیت، حتی رونق اقتصادی منطقه را همکاری و هم‌افزایی منطقه‌ای می‌دانیم. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیان کرد برای جمهوری‌اسلامی، منطقه قوی و مقتدر اهمیت دارد؛ اگر منطقه‌ای قوی داشته باشیم، کشورهای مقتدر داریم و به‌طور قطع می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم. موسوی تاکید کرد که جمهوری‌اسلامی‌ایران همچنان به رویکرد گفت‌وگو و همکاری اعتقاد دارد.

بازگشت ظریف به تهران

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری‌اسلامی ‌ایران که صبح یکشنبه ۲۸ تیر ماه در راس هیاتی و در سفری از قبل برنامه‌ریزی شده راهی بغداد شده بود، روز گذشته به تهران بازگشت. وزیرخارجه ایران در ابتدای این سفر در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «بسیار خوشحالم که بعد از تشکیل دولت عراق این فرصت برای من پیش آمد که به بغداد سفر داشته باشم، مخصوصا با توجه به تصمیم نخست‌وزیر عراق و دعوت آقای روحانی برای سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در روز سه‌شنبه.» ظریف عنوان کرد: «سفر من که از قبل هماهنگ شده بود، فرصت بسیار خوبی را با توجه به سفر نخست‌وزیر عراق فراهم کرده است که قبل از سفر ایشان هماهنگی‌های لازم برای این سفر انجام شود.» وی گفت‌وگو و تبادل‌نظر درباره همکاری‌های دو کشور که در سفر حسن روحانی به بغداد مورد توافق قرار گرفت و همین‌طور مسائل منطقه‌ای و جنایات آمریکا در منطقه و به شهادت رساندن سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و سایر همراهانشان و موضوعات دیگر همکاری‌های منطقه‌ای را از جمله مواردی برشمرد که با مقامات عراقی درباره آنها به رایزنی پرداخت. محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی، علیرضا عنایتی دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه ظریف را در این سفر همراهی کردند. وزیر خارجه و هیات همراه در بدو ورود به عراق با حضور در محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرده و فاتحه قرائت کردند.

ظریف: همسایگان اولویت ما هستند

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری‌اسلامی ‌ایران روز دوشنبه پس از سفر به عراق و اقلیم کردستان در توییتی با انتشار تصاویری از دیدارهایش با مقامات اقلیم کردستان عراق از جمله «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان نوشت: «در ادامه سفر مفید به کردستان عراق با مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان، رئیس اقلیم کردستان و مسرور بارزانی نخست‌وزیر این منطقه دیدار کردم.» به گزارش خبرگزاری فارس ظریف عنوان کرد: «روابط مستحکم و قوی با همه عراقی‌ها سنگ بنای سیاست ایران باقی می‌ماند.» رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری‌اسلامی‌ایران خاطرنشان کرد: «همسایگان اولویت ما هستند.» وی همچنین پس از رایزنی‌ها با مقامات عراقی در بغداد و پیش از عزیمت به اربیل در توییتی نوشته بود: «گفت‌وگوهایی سازنده در بغداد با آقایان مصطفی الکاظمی، ‌نخست‌وزیر، برهم صالح، رئیس جمهور، حلبوسی، رئیس مجلس، فواد حسین، وزیر امورخارجه و رهبران قضایی، سیاسی و نظامی‌ داشتم. دستور کار: گسترش همکاری‌ها در راستای منافع مردم دو کشور و منطقه؛ مقصد بعدی: اربیل؛ برای دیدار با رهبران کرد.»

پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی درباره شهادت سردار سلیمانی

از سوی دیگر رئیس شورای‌عالی قضایی عراق توضیحاتی در مورد دیدار روز یکشنبه‌اش با محمدجواد ظریف ارائه کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از السومریه‌نیوز، فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق در مورد دیدارش با وزیر امورخارجه ایران گفت: «ظریف به شورای‌عالی قضایی آمد تا از اقدامات و تحقیقات این شورا در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان ایرانی و عراقی شد، مطلع شود. وی این اقدام را بعد از صدور گزارش آگنس کالامار، گزارشگر سازمان ملل در حوزه قتل‌های غیرقانونی و خودسرانه که اعلام کرد «ترور سردار سلیمانی و المهندس غیرقانونی و این جنایت نقض قوانین بین‌المللی» است، انجام داد. زیدان تاکید کرد: «به هیات ایرانی گفتیم که شورای عالی قضایی عراق با این حادثه به عنوان اقدام جنایی برخورد می‌کند و تحقیقات در رابطه با این امر طبق قوانین محاکمات جزایی عراق درحال انجام است به‌ویژه اینکه یکی از شهدا یعنی ابومهدی المهندس منصب رسمی ‌در دولت عراق داشت، او نایب‌رئیس حشد الشعبی بود و این سازمان یکی از موسسات رسمی‌دولت به‌شمار می‌رود، علاوه بر این شهید المهندس نماینده پیشین پارلمان نیز بود.»

وی خاطرنشان کرد: «از همان ساعات اولیه که جنایت انجام شد، اقدامات تحقیقاتی در رابطه با آن بر اساس قوانین قضایی عراق آغاز شد و بر اساس این قوانین هر جنایتی که در داخل خاک عراق یا حریم هوایی یا آب‌های منطقه‌ای آن رخ دهد، صرف نظر از نوع جنایت و  تابعیت مرتکبان و قربانیان آن، مورد تحقیق و پیگیری قرار می‌گیرد.»