ازسوی دیگر حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی سخت‌ترین کرونا را کرونای فصل پاییز توصیف کرد و گفت که در این فصل برای جلوگیری از تلفات نیازمند کمک دولت، ملت و رسانه‌ها هستیم. حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران هم با تاکید بر اینکه ما همچنان در پیک اول بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم، گفت: موج دوم بیماری از پاییز شروع خواهد شد و این موج می‌تواند بسیار بدتر از موج اول باشد. به گزارش «ایسنا» وی اظهار کرد: این موج می‌تواند همراه با آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های فصلی باشد و احتمال فراگیری بیماری در این ایام بیشتر خواهد بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز طی روزهای گذشته نسبت به افزایش تعداد بیماران کووید-۱۹ در روزها و ماه آینده هشدار داده و خواستار آمادگی‌های لازم دراین خصوص شده است.

۳۶۰۹ نفر در وضعیت شدید بیماری

همزمان سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۵۸۶ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سیما سادات لاری گفت که ازاین تعداد یک هزار و ۹۳۴ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسیده است. لاری در ادامه گفت: ۳۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آخرین وضعیت استان‌ها

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچینن استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت هشدار قرار دارند. به گفته لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در مجموع شهرستان‌های قرمز ۸درصد کاهش داشته اما شهرستان‌های هشدار ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند. به گزارش «ایسنا» وی همچنین گفت: به‌عنوان مثال در استان مازندران آمار بستری روزانه به ۳ برابر افزایش یافته و در حال حاضر ۱۷ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند. همزمان روز گذشته عزیزاله شهبازی، استاندار البرز نیز با اعلام این خبر که این استان به‌صورت رسمی در زمره استان‌های وضعیت قرمز در شیوع کرونا قرار گرفته است، گفت: از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا، درخواست تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، کاهش ساعات اداری و اعمال دورکاری در ادارات و سازمان‌ها به ستاد ملی مطرح شده و در انتظار تایید هستیم. دراین میان سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها این استان در زمان حاضر از وضعیت قرمز خارج و در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

انتظار روند کاهشی درمرداد ماه

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درتشریح وضعیت کرونا در کشور گفت: انتظار داریم در صورت مشارکت وسیع اجتماعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از میانه مردادماه روند کاهشی را شاهد باشیم. به گزارش «ایسنا» جهانپور درباره وضعیت تولید واکسن کرونا نیز گفت: باید توجه کرد که تایید واکسن برای تجویز و تولید انبوه نیازمند مراحلی است که قطعا تا ماه‌های آینده در دسترس بشر قرار نمی‌گیرد و البته بعد از آن هم که در دسترس قرار بگیرد، جمعیت این کره خاکی بیش از ۸ میلیارد نفر است و تولید آن به اندازه کفایت ایجاد یک ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد. بنابراین وعده خوش‌بینانه تولید واکسن تا پاییز و ماه‌های آینده نباید به مردم داد.

تکذیب آمار ۲۴ درصدی مرگ ناشی از کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره آمار ابتلا به کرونا و آمار ۲۴ درصدی مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها گفت: آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر را تکذیب می‌کنم. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. مرگ و میر بیمارستانی ما در تیر ماه ۱۰ درصد کل موارد بستری تشخیص مثبت کرونا بوده که در فروردین ماه ۶/ ۱۴ درصد بوده است. نه تنها در بستری‌ها افزایش موارد مرگ و میر نداشتیم، بلکه با توجه به افزایش تجربه، مهارت و... در تیر ماه کاهش موارد مرگ و میر بیماران بستری را داشته‌ایم.

شناسایی نقاط داغ تهران

همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت اعلام کرد: در حال شناسایی نقاط داغ پرتردد ایجاد‌کننده خوشه‌های بیماری در تهران هستیم. زالی با اشاره به استفاده ۶۲ درصدی تهرانی‌ها از ماسک گفت: براساس مطالعات انجام‌شده ۶۲ درصد همشهریان تهرانی از ماسک استفاده می‌کنند و در ادارات نیز این میزان به ۸۳ درصد رسیده است.

ساختار عجیب ویروس کرونا

درهمین حال علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: ساختار ویروس کرونا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از چند ویروس است. یک تکه‌هایی از ویروس شبیه هپاتیت سی، یک بخش‌هایی شبیه ایدز (HIV)، یک بخش‌هایی شبیه آنفلوآنزا است و این ساختار عجیب و غریب موجب رفتارهای عجیب و غریب شده است. همین موضوع هم باعث شده داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شود در عمل هیچ تاثیر قطعی نداشته باشد.

آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن ایرانی کرونا

ازسوی دیگر به گفته سعید ملکی، مدیرعامل شرکت داروسازی روناک، داروی جدید رمدسیویر ایرانی که برای کمک به درمان بیماری کووید- ۱۹ مورد تایید ستاد ملی مدیریت کرونا قرار گرفته است، آماده ارسال به مراکز توزیع سراسر کشور شد.