از سوی دیگر، آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران، ظهر پنج‌شنبه از ۱۵ هزار نفر فراتر رفت و با درگذشت ۲۱۵ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (جمعه) مجموع قربانیان شیوع ویروس کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۲۸۹ نفر رسید.

آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در تیرماه بر اساس آنچه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفته، ۵۰ درصد بیشتر از پیک اول آن در اسفند و فروردین است. این مقام وزارت بهداشت همچنین از پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه میزان مرگ‌و‌میر در پاییز و زمستان، بیشتر از تابستان خواهد بود، سخن گفت و با تاکید بر اینکه حداقل تا یک سال آینده در سطح عمومی واکسن کرونا را در کشورمان نخواهیم داشت، گفت: تا زمان در اختیار قرار گرفتن واکسن باید راهکار ما رویکرد تغییر رفتار اجتماعی مردم باشد و باید از تمامی ظرفیت‌ها اعم از روحانیون، ریش سفیدان، نهاد خانواده، سلبریتی‌ها و... برای تغییر نگرش مردم و کاهش تماس اجتماعی استفاده کرد.

پیش‌بینی‌ها در حالی وضعیت مرگ‌و‌میر کرونایی در پاییز و زمستان را نگران‌کننده توصیف می‌کنند که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران از ابتدای اسفند‌ماه تا امروز (۵ ماه)، تیرماه مرگبارترین ماه کرونایی در این دوره بوده و بنابراین پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد که صعودی شدن روند مرگ‌و‌میر کرونایی در نیمه دوم سال محتمل و وضعیت نگران‌کننده‌تر از نیمه نخست سال ۹۹ باشد.

از سوی دیگر، با وجود اعمال محدودیت‌های جدی در برخی استان‌ها، آمارها نشان می‌دهد که همچنان ابتلای روزانه بیش از دو هزار نفر در کشور به تایید می‌رسد. بنابر گزارش سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (جمعه)، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک‌هزار و ۵۰۴ نفر از آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. این ارقام نشان می‌دهد که در طول ۲۴ ساعت یاد شده، بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به بستری در بیمارستان‌ها نیاز پیدا کردند و با تداوم این روند احتمالا امروز شنبه، تعداد مجموع مبتلایان به کرونا از ابتدای اسفند، به حدود ۲۸۸ هزار نفر برسد. بنابر آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده، سه هزار و ۶۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت نگران‌کننده ۲۵ استان

آخرین گزارش وزارت بهداشت همچنین از تداوم وضعیت قرمز در ۱۲ استان حکایت دارد. استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند و ۱۳ استان ازجمله استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار هستند. ایرج حریرچی با هشدار به مردم ایران درباره سفر، اعلام کرد که مردم ‌هرگز به مازندران سفر نکنند؛ زیرا احتمال ابتلا به کرونا بالاست. استان مازندران هم اکنون از جمله قرمزترین استان‌ها است که بیشترین آمار ابتلا را دارد.

محدودیت‌های تهران از امروز

از سوی دیگر معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اعمال محدودیت‌های کرونایی در تهران از امروز شنبه خبر داد. محسن فرهادی، با بیان اینکه برگزاری مراسم‌ و همایش‌ها ممنوع است، تاکید کرد: کارکنان ادارات دولتی یک‌سوم کاهش پیدا خواهند کرد، یعنی دوسوم کارکنان باید در ادارات حاضر شوند. همچنین استخرهای سرپوشیده با محدودیت فعالیت مواجه خواهند بود. همچنین رضا کرمی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران هم درباره لغو طرح ترافیک تهران گفت: فعلا طرح ترافیک ادامه پیدا می‌کند، اما لغو یا اجرای آن تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است.

شیب نزولی شیوع در برخی استان‌ها

با این حال برخی استان‌ها شیب نزولی ابتلا را تجربه می‌کنند. حریرچی، معاون وزیر بهداشت از کاهش موارد ابتلا به کرونا در خراسان شمالی خبر داد. حریرچی ضمن بیان اینکه در استان خراسان شمالی طی سه هفته اخیر موارد افزایشی مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ ملاحظه شده بود، گفت: هشدارهایی به این استان اعلام و با تدابیری که در استان گرفته و تاکید شد، اقداماتی نظیر محدودیت تماس اجتماعی، افزایش تست‌های تشخیصی و اقدامات مراقبتی انجام شود تا بتوانیم بر این مشکل فائق آییم. موضوع کاهش موارد ابتلا ازجمله مواردی است که حسن روحانی نیز به آن در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا که روز پنج‌شنبه برگزار شد، اشاره کرد. رئیس‌جمهوری گفت: ارزیابی‌ها حکایت از نزولی شدن شیب شیوع کرونا در بسیاری از استان‌های کشور در نتیجه استفاده بیشتر مردم از ماسک و دوری از تجمعات دارد.  روحانی افزود: نکته مهمی که در نتیجه ارزیابی‌ها و برآوردهای دقیق به دست آمده این است که علت موج دوباره شیوع کرونا در برخی مناطق کشور فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی نبوده، بلکه عدم رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌ها در نتیجه ایجاد این تصور که ویروس ضعیف شده و به‌خاطر برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و محافلی مثل مراسم ازدواج و مجالس ختم و عزاداری‌ها بوده است.