او در عین حال تاکید کرد که تداوم دورکاری به نحوی صورت گیرد که از مرخصی استحقاقی افراد کسر نشود. البته طبق ابلاغیه ستاد مبارزه با کرونا، زمان اعلام شده برای دورکاری کارمندان از ۲۹ تیر به مدت ۱۰ روز در نظر گرفته شده که تا چهارشنبه ۸ تیرماه ادامه ادامه دارد. با توجه به آنکه تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران که از دیروز بار دیگر ادامه یافت، تا یک هفته آتی (شنبه ۱۱ تیر) تداوم دارد، به نظر می رسد برای تمدید دورکاری کارمندان اواخر هفته جاری تصمیم‌گیری خواهد شد؛ موضوعی که استاندار تهران نیز دیروز به آن اشاره کرد. با این همه تمدید محدودیت‌های کرونایی در استان تهران تا یک هفته دیگر، بنابر آنچه استاندار اعلام کرده، براساس آمار مراجعه به درمانگاه‌های تابعه بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته ارائه خدمات در استان تهران و میزان بستری روزانه، صورت گرفته است. بر این اساس فعالیت استخر‌های سرپوشیده، تالار‌های پذیرایی برای مراسم عروسی، برگزاری مراسم عزا، همایش‌ها و ورزش‌های پرخطر و برگزاری نماز جمعه در تهران از ۴ مرداد تا یک هفته آتی ممنوع است.

کاهش فوتی‌های روزانه به زیر ۲۰۰ نفر

آخرین گزارش وزارت بهداشت از آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز شنبه حاکی از درگذشت ۱۹۸ بیمار است. این در حالی است که طی روزهای اخیر تعداد روزانه فوتی‌های کرونایی بیش از ۲۰۰ مورد بوده است. با احتساب ۱۹۵ هموطنی که در بازه زمانی ۲۴ ساعته جمعه تا شنبه جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته تا دیروز _ بنابر آمار رسمی اعلامی_ ۱۵ هزار و ۴۸۴ قربانی در ایران گرفته است.

از سوی دیگر، براساس آماری که سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز، دو هزار و ۳۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۹۸ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ رسیده است. همچنین ۳۶۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

۲۵ استان درگیر

از سوی دیگر، گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می دهد که وضعیت استان‌های درگیر کرونا تغییر چشمگیری نداشته و مانند اواخر هفته گذشته، همچنان ۲۵ استان کشور در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند. وضعیت استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام همچنان قرمز و نگران‌کننده است و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه‌وبویر‌احمد نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. وزارت بهداشت درباره ۱۳ استان قرمز کشور هشدار داده که اگر مردم در این استان‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و مسوولان نظارت جدی در اجرای این پروتکل‌ها نداشته باشند و محدودیت‌ها را اعمال نکنند، در هفته‌های آینده شاهد افزایش موارد فوت و ابتلای کرونا در این استان‌ها هستیم. از جمله استان خراسان شمالی که یک شهرستان دیگر آن نیز به مناطق قرمز این استان اضافه شد و اکنون چهار شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان از جمله شیروان و بجنورد در وضعیت زرد یا هشدار قرار دارند. همچنین در استان هرمزگان نیز پارسیان و جزیره کیش وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند و وزارت بهداشت از مردم خواسته تا بهبود وضعیت از سفر به جزیره کیش خودداری کنند.

به مازندران سفر نکنید

هشدارها درباره سفر به برخی مناطق کشور بسیار جدی است. علاوه بر کیش، وضعیت ابتلا در استان مازندران نیز به گونه ای است که این استان را در فهرست بدترین استان‌های کرونایی قرار داده و وزارت بهداشت از مردم خواسته است که از سفر به مازندران بپرهیزند. تعداد مبتلایان کرونا در این استان هم‌اکنون به مرز ۲ هزار نفر رسیده و این ارقام بر نگرانی‌ها درباره این استان افزوده است.

افزایش ۳۰۰ درصدی مبتلایان در مشهد

وضعیت در خراسان رضوی نیز نگران‌کننده توصیف شده است؛ ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، از رشد ۳۰۰ درصدی مبتلایان به کرونا در مشهد ظرف یک ماه اخیر خبر داده و از مردم خواسته است به این شهر سفر نکنند.