«گدام دارمندرا» سفیر هند در تهران درباره بندر استراتژیک چابهار که براساس توافقنامه سه‌جانبه هند، افغانستان و ایران در حال توسعه است، تصریح کرد آمریکا حق دخالت در این‌باره را ندارد. به گزارش «هندوستان تایمز»، دهلی‌نو مشغول توسعه این بندر است و تجهیزات سنگینی نیز برای این مهم از کشورهایی چون ایتالیا، فنلاند، آلمان و چین سفارش داده شده است.

دارمندرا با اشاره به «فشارها» گفت: هند تنها کشوری است که در روابط تجاری دوجانبه با ایران توافق تجاری براساس روپیه-ریال دارد.

او افزود: «ما در حال کار روی چابهار، خرید تجهیزات و آماده‌سازی چابهار هستیم، ما به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که حق دخالت درباره چابهار را ندارند.»

در سال‌های اخیر روابط تجاری کابل و تهران در حال افزایش بوده و ایران به بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.افغانستان تجارت با ایران و استفاده از بندر «چابهار» را برای این کشور حیاتی اعلام کرده و خواستار لغو تحریم‌های آمریکا در روابط با تهران است.

«تامس لینچ» کارشناس دانشگاه دفاع ملی آمریکا نیز نقش بندر چابهار برای شکوفایی اقتصادی افغانستان را حیاتی دانسته و تاکید می‌کند که افغانستان نمی‌تواند از طریق هوا واردات و صادرات کند.

او افزود: «افغانستان نمی‌تواند از مسیر پاکستان به تجارت ادامه دهد زیرا این کشور برای هر چیزی باج‌گیری می‌کند. شاهرگ اقتصادی افغانستان از بندر چابهار می‌گذرد.»