کمپین فشرده آمریکا برای تحریم تسلیحاتی

هوک روز جمعه در سفری رسمی به تونس رفت تا در دیدار با مسوولان این کشور درباره مسائل مختلف از جمله ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و بحران در لیبی گفت‌وگو و تبادل نظر کند و امیدوار بود نتیجه این سفر مانند سفر دوره‌ای قبلی‌اش به کشورهای خلیج‌فارس با تکرار برخی ادعاها همراه شود و نمایشی نیز به عنوان مصاحبه مطبوعاتی برای طرح دیدگاه‌های خود در تونس فراهم کند، اما این بار مجبور شد با حضور در سفارت آمریکا در تونس و انتشار ویدئویی نظرات خود را مطرح کند. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این ویدئو بار دیگر مانند سفر به عربستان، کویت و اسرائیل خواستار موافقت کشورها با ادامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و ظالمانه علیه ایران شد که قرار است بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و موافقت کشورهای مختلف جهان مهر ۱۳۹۹ پایان پذیرد.

پروژه ضدایرانی واشنگتن

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز گذشته در گفت‌وگویی با روزنامه «الشرق الاوسط» در پاسخ به سوالی درباره تحریم تسلیحاتی ایران مدعی گفت: «ما پروژه‌ای داریم که تلاش می‌کنیم تمامی اعضای دائم یا غیردائم شورای امنیت به آن رای دهند؛ مهم آن است که این تحریم‌ها که از ۱۳ سال قبل آغاز شده و در ۱۸ اکتبر آینده به پایان می‌رسد، تمدید شود.»

هوک سپس اتهام‌زنی خود به ایران را آغاز کرد و مدعی شد: «عدم تمدید این موضوع به معنای افزایش خطر برای تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه و دوستان ما در خلیج (فارس) و جهان خواهد بود. همچنین عدم تمدید به معنای صادرات بیشتر سلاح از ایران به یمن، سوریه، عراق و لبنان و فرستادن سلاح‌های ایرانی بیشتر برای حزب‌الله لبنان، حماس و مانند آن است.»

گام‌های بعدی دولت ترامپ

الشرق‌الاوسط در ادامه از هوک پرسید «گام‌های آینده دولت آمریکا برای حمایت از این رویکرد سیاسی چیست؟» که وی پاسخ داد: «سفرهایی به تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی خواهم داشت تا تهدیدات ایران برای کشورهای منطقه و ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور را توضیح دهم؛ به دلایل امنیتی و سیاسی جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهم، اما این موضوع را با سفرای آمریکا در جهان برای توضیح تلاش‌های آمریکا پیگیری می‌کنم تا اینکه شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، این در کنار دیگر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از جمله تحریم‌های اقتصادی خواهد بود.» روزنامه مذکور در ادامه از هوک سوال کرد که نظر وی درباره انتقادها از سیاست آمریکا از جمله تحریم علیه ملت‌ها چیست؟ که وی مدعی شد، این چیزی است که مقامات ایران می‌گویند و بسیاری از مردم ایران به «سیاست‌های داخلی» اعتراض دارند.

هوک در تونس

همچنین در ویدئویی که سایت سفارت آمریکا در تونس منتشر کرده، برایان هوک گفت که دیداری با مقامات تونسی بر سر لزوم تمدیدهای تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران داشته است. به گزارش «ایسنا» وی در این ویدئو بیان کرد: «دیدار من از تونس برای پیشبرد شراکت آمریکا و تونس در خصوص قطعنامه سازمان ملل و گفت‌وگو در خصوص لزوم فوری تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران - که در ماه اکتبر به پایان می‌رسد - بوده است.»برایان هوک ادعا کرد: «هیچ کس باور ندارد که ایران بتواند قادر به خرید و فروش تسلیحات خطرناک اعم از تانک‌های جنگی، سیستم‌ توپخانه با کالیبر بزرگ، هواپیماهای جنگنده‌، ناوهای جنگی و دیگر موشک‌ها باشد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه مدعی شد: «اگر شورای امنیت سازمان ملل نتواند تا ماه اکتبر تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید کند، ایران می‌تواند آزادانه به واردات و صادرات تسلیحات متعارف بپردازد. آمریکا به تلاش دیپلماتیک خوب و آشکاری برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی مشغول است و امیدواریم که تلاش‌های ما با وتو هدر نرود.» هوک با اشاره به اینکه پنج عضو دائم شورای امنیت در گذشته از محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران حمایت کرده بودند گفت: این اتحاد و انسجام در دیدگاه باید تداوم یابد.

تلاش پمپئو برای توجیه لندن

اخیرا نیز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که واشنگتن هرگز اجازه برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران را نخواهد داد. وی که سه‌شنبه ۳۱ تیر ماه در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی خود صحبت می‌کرد، افزود: «با نخست وزیر انگلیس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کردم.» تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها است.یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار منع فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است. این قطعنامه همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران، مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت منع می‌کند.

پیش‌نویس آمریکا علاوه بر این از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد اقدام به بازرسی آن کنند.  این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته با توجیه مشابه اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب‌های آزاد کنند.

چندی پیش دیپلمات‌های غربی به فارن‌پالیسی گفتند این قطعنامه از شانسی برای تصویب برخوردار نیست.  واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

نقش پمپئو در صدور فرمان ترور

از سوی دیگر روزنامه گاردین در گزارش روز یکشنبه خود ضمن انتقاد از مواضع وزیر خارجه آمریکا، نوشت: «پمپئو بود که ترامپ را به صدور فرمان قتل ژنرال قاسم سلیمانی متقاعد کرد». به گزارش خبرگزاری «فارس»، سایمون تیسدال، معاون سردبیر گاردین و ستون‌نویس این روزنامه با هشدار درباره مواضع خطرناک «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا خبر داد، این پمپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور [ سردار شهید] قاسم سلیمانی مجاب کرد.گاردین در یک یادداشت به قلم سایمون تیسدال معاون سردبیر و ستون‌نویس این روزنامه در رد اظهارات و مواضع مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گزارشی تحت این عنوان منتشر کرد: «(ولادیمیر) پوتین را فراموش کنید، دخالت مجری اوانجلیک (مسیحیان انجیلی حامی تل‌آویو) آمریکا است که باید ما را بترساند».در بخشی از این یادداشت به اقدام تروریستی و غیرقانونی آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی اشاره شده است.

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله ابومهدی المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند.در گزارش گاردین آمده است: «پمپئو» ترور ماه ژانویه قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی را این‌طور توجیه کرد که او یک تهدید «قریب‌الوقوع» برای منافع ایالات متحده بود».

سایمون تیسدال در این یادداشت نوشت: «اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل طی ماه جاری این قتل را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که شواهدی مبنی بر حمایت از ایده[پمپئو درباره وجود تهدید قریب‌الوقوع سردار سلیمانی برای آمریکا] وجود نداشت».

تیسدال معاون سردبیر و ستون‌نویس گاردین افزود: «طبق گزارش‌ها، پمپئو که یک شخصیت تندروی ایران‌ستیز است، ماه‌ها خواستار  هدف قرار گرفتن (سردار سلیمانی) شده بود و در نهایت او بود که ترامپ را به صدور فرمان این قتل متقاعد کرد».

وی ادامه داد: «پمپئو سال گذشته در جریان سخنرانی در دانشگاه ای اند ام تگزاس (TexasA&M University) با خوشحالی اذعان به دروغگویی کرد و گفت: «من مدیر سیا بودم. ما دروغ می‌گفتیم، ما تقلب می‌کردیم، ما دزدی می‌کردیم و این‌طور بود که ما یک دوره کامل آموزشی (برای دروغگویی، تقلب و دزدی) داشتیم.» به نوشته تیسدال، «در هفته‌ای که گزارش پارلمان (انگلیس) درباره دخالت روسیه در زندگی مردم بریتانیا باعث برانگیختن بررسی دقیق احساسات و انگیزه‌ها شد، رفتار بهترین دوستان بریتانیا هم شایسته بررسی و مداقه بیشتر است.»از نظر ستون‌نویس گاردین، «دولت ایالات‌متحده دو چهره از خودش به جهان نشان می‌دهد: اولی، چهره خیرخواه، باز و کاملا سخاوتمند است. دومی اما چهره تحت تسلط محاسبه‌گری خودخواهانه و در نهایت متکی به توسل به‌زور بی‌رحمانه است.»

معاون سردبیر این روزنامه افزود: «پمپئو که تاثیرگذارترین مشاور ترامپ و جانشین احتمالی اوست، چهره بی‌پرده و عصبانی از شکل دوم قدرت مخل، مزاحم و دروغگوی آمریکا است.»

وی در این یادداشت ادامه داده‌است: «پمپئو و دیگر دوستان ستیزه‌جوی او همه آنچه در توانشان بوده را انجام داده‌اند تا از باز بودن خطوط ارتباطی بریتانیا و متحدان اروپایی‌اش با ایران بعد از اقدام ترامپ در دبه کردن علیه توافق هسته‌ای سال  (برجام) ۲۰۱۵ ممانعت کنند.»

تیسدال افزود: «آنها (پمپئو و دوستانش ستیزه‌جوی او) اکنون به‌نظر می‌رسد با اسرائیل شروع به یک جنگ مخفیانه خرابکاری علیه تهران کرده باشند. اگر کار به جنگ (علنی) بکشد، آنها از بریتانیا انتظار حمایت خواهند داشت.»ستون‌نویس گاردین در ادامه در توضیح چرایی مواضع تند مایک پمپئو به سابقه اظهارات او در حمایت از رژیم صهیونیستی و باور «اوانجلیک» او  اشاره کرده است.

اوانجلیک‌ها یا مسیحیان انجیلی، شاخه‌ای از مسیحیت است که شدیدا حامی رژیم صهیونیستی هستند و در آمریکا از نفوذ و قدرت سیاسی-اقتصادی بالایی برخوردارند.

تیسدال در یادداشت خود نوشت: «باور اوانجلیک پمپئو و مواضع «آخرالزمانی» او می‌تواند تلاش‌های ایالات‌متحده برای از بین بردن یک هدف دیگر بریتانیا که همان راهکار دو دولتی برای اسرائیل-فلسطین باشد را توضیح دهد. حمایت پمپئو و دوستان صهیونیست‌ مسیحی او از اسرائیل بی‌قید و شرط و غیرقابل سازش است. او یک‌بار به اسرائیلی‌ها گفت که ترامپ فرستاده خداوند برای نجات یهودیان از دست فارس‌ها (ایرانی‌ها) است.»

این روزنامه‌نگار انگلیسی در پایان یادداشتش پمپئو را این‌طور توصیف می‌کند: «اینجا مردی بی‌پروا، جاه‌طلب و خطرناک وجود دارد که بسیار باهوش‌تر از ترامپ است و از تعصبات، ترس‌ها و  تفرقه درباره یک موجود بیگانه تغذیه و (اعضای) جامعه را از هم بیگانه می‌کند. با وجود چنین دوستانی، دیگر کسی نیازی به روسیه دارد؟»اخیرا «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای اعلام کرد، دولت دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل از زمان اصلی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود.