در کنار این هشدار، حریرچی خواستار عدم‌اجرای طرح ترافیک در تهران با توجه به وضعیت شیوع کرونا شد. وی در این خصوص گفت: اختلاف‌نظری میان شهرداری و وزارت کشور وجود دارد و ما به‌عنوان وزارت بهداشت و بررسی‌هایی که در ستاد مقابله با کرونای تهران داشتیم اکیدا خواستار عدم‌اجرای طرح ترافیک هستیم.

در همین ارتباط روز گذشته علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد استانداری تهران و ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران توقف اجرای طرح ترافیک به مدت محدود است، گفت: از این طریق اثرات مطلوب این مساله در کاهش شیوع و انتقال کرونا مشخص خواهد شد، ‌با این حال تصمیم‌گیری نهایی این امر با ستاد ملی کروناست.

به گزارش «ایسنا» وی ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم شهرداری تهران هم اعلام کرده که در زمینه توقف اجرای طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد ملی کروناست، بنابراین هم ستاد کرونای استان تهران و هم استانداری و شهرداری در این زمینه تابع تصمیم ستاد ملی کرونا در این زمینه هستند.

درخواست تعویق کنکور

نگرانی در مورد وضعیت تهران همچنان ادامه دارد. همچنان که روز گذشته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود.

به گزارش انتخاب، وی در گفت‌وگو با رادیو تاکید کرد: سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را مبتلا می‌کند.

دفن ۲۳۴ نفر در یک روز

در ادامه نگرانی مقامات از وضعیت این روزهای پایتخت، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز از دفن ۲۳۴ نفر طی دو روز گذشته در بهشت زهرا (س) به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: احتمالا بیمارستان‌های موقت، دوباره در پایتخت فعال می‌شود.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس گفت که این آمار بسیار زیاد است و تقریبا آمار مشابه هفته اول فروردین بوده است.

۲۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار

همزمان ۲۵ استان کشور همچنان در وضعیت کرونایی قرمز و هشدار قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

در همین راستا آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است روند افزایشی بیماران مشکوک به کووید-۱۹ در مازندران در سه هفته اخیر، برای دومین بار در پنج ماه گذشته اکثر فعالیت‌های غیر‌کرونایی بیمارستان‌های دولتی این استان را متوقف کرده است.

از سوی دیگر به‌رغم هشدارها مبنی‌بر پرهیز از سفر به مشهد، گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۰ درصد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های این شهر، مسافر هستند. در همین حال به گزارش «ایلنا» همچنان سفر به مشهد ادامه دارد و پروازهای عراق و قطر نیز برقرار شده است. پیش از این نیز حریرچی تاکید کرده بود که ۲۰ درصد بستری‌های مشهد افراد غیربومی و مسافران هستند.

دلیل افزایش مرگ‌ومیر کرونایی در تیرماه

در همین حال ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ریختن ترس مردم، برگزاری عزا و عروسی و دورهمی‌ها در خرداد را موجب افزایش آمار مرگ‌و‌میر کرونا در تیر ماه اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» حریرچی با اشاره به اینکه هرچه در خرداد ماه کاشتیم در تیرماه درو کردیم، افزود: با اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر می‌توانیم نتیجه این اقدام موثر را در نیمه مرداد یا شهریور ببینیم.

تدوین پروتکل‌های ماه محرم

ازسوی دیگر با اعلام برگزاری مراسم محرم در کل کشور، روز گذشته محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسم ماه محرم گفت: وزارت بهداشت با ذی‌نفعانی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت و... در تعامل است و براساس ‌نظرهای اعلام شده پروتکل‌ها نیز تدوین می‌شود.

همچنین حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی اجتماعی ستاد مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از ابلاغ دستورالعمل‌های برگزاری مراسم‌ محرم تا نهایتا پایان هفته به دستگاه‌های اجرایی تمامی استان‌ها خبر داد و گفت: یکی از دستورالعمل‌ها این است که مدت روزهای برگزاری مراسم‌ محرم و ساعت آن کوتاه‌تر از سال‌های قبل باشد و تجمعات به صورت حداقلی در فضای باز اجرا شود.

۳۸۱۹  نفر در وضعیت شدید بیماری

اما براساس آخرین گزارش سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۳۶ مورد آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۹۳ هزار و ۶۰۶ رسید.

وی ادامه داد: مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۵ هزار و ۹۱۲ نفر و مجموع بهبودیافتگان به ۲۵۵ هزار و ۱۴۴ نفر رسیده است.

به گفته وی ۳۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.